weedogt2 0 Postad 30 Juni , 2008 Att vara både miljövän och kär i gamla båtar är inte så lätt alla gånger... Just nu är min fundering vad jag ska använda för träslag till däcket. Det teak som finns på min båt har sett sina bästa dagar och måste bytas ut. Men att köpa ny teak är också att bidra till avverkning av regnskog och det vill jag INTE göra. Visst finns det odlad teak som är kommer från FSC (Forest Stewardship Council) godkända källor, men när jag har frågat i båtaffären möter jag bara irritation eller väldigt vaga svar och inget finns att visa upp som bevis på ursprung. Dessutom är teak mycket dyrt, men det bryr jag mej mindre om. Finns det något bra alternativ som inte kommer från hotad regnskog? Enligt natutskyydsföreningen är dessa arter akut hotade så dom går bort: Afrormosia, Cedro (Cedar), Ebenholts, Kapur, Keruning, Lapacho, Meranti och Zebrano. Vad finns det i övrigt som kan fungera? En viktigt aspekt är att träslaget ska gå att få tag på i lämplig form (hyvlade lister). Är det någon som har något förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 30 Juni , 2008 Jag vet inte, men mahogny känns väl rätt klokt att välja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 30 Juni , 2008 Oregon Pine är också ganska vanligt att använda till däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 30 Juni , 2008 Flexiteek. http://www.flexiteek.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 30 Juni , 2008 Kokad Ask lär vara väldigt bra och förvillande lik Teak. Har börjat få stor utbredning hos norska båttillverkare nu när kunderna har börjat välja bort Teaken. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 30 Juni , 2008 såg flexiteak på båtmässan i göteborg, blev imponerad även om det inte går upp mot orginalet. lite gummikänsla, om det fortfarande finns någon tiondel kvar på ditt däck prova med snappy teak tvåstegs varianten, det fick liv i mitt däck som jag trodde var helkört. kör helt obehandlat, stålgrått efter en månad, så skönt att ligga på när solen gassar. Gjorde det i dag faktiskt, vid dragsmark. fick tre dagar till sjöss med regn på nätterna och sol sista dagen, men härligt ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 30 Juni , 2008 ek är ett gammalt fint material. icke att förakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 1 Juli , 2008 Tack för alla tips och synpunkter! Mahogny: Förvissa ett bra material men ännu värre än teak vad det gäller skövling av regnskog! Går bort. Oregon pine: Snyggt och bra men inte på min båt då den rödbruna färgen inte passar alls och inte liknar teak (som jag gärna vill att det ska göra). Andra importerade träslag: Det finns nästan ingen av de exotiska trädslagen som importeras som inte är mer eller mindre hotat. Det finns säker bra val men det blir nog väldigt svårt att få tag på. Kokad ask: Har nog rätt utseende men ask har väldigt dålig rötbeständighet. Jag har tänkt mej ett obehandlat däck (teak får ju en fantastisk silvergrå färg när det åldras i sol och regn och det vill jag efterlikna) men det kommer nog inte ask att klara. Alm eller ek: Tänkbart! Har ju använts sedan lång tid inom båtbygge. Men det är uppenbart att det bara är kärnvirke som är rötbeständigt och det vill till att jag verkligen får tag på sådant. Ett tips jag fick på annat håll var värmebehandlad björk (norrlandsmahogny). Det ser ut som teak och är tack vare behandlingen mer rötbeständigt. Intressant! Men var får man tag på lister i detta??? Jag har kollar på ”syntetisk teak” också: Flexiteek: Intressant alternativ! Jag ringde firman men dom är på semester just nu. Jag tror dock att dom bara säljer till företag, båtvarv och liknande. Jag har aldrig sett materialet i någon butik. Finns inte heller någon återförsäljare listad. Verkar också som om dom lägger däck på båtar efter beställning, men det låter dyrt (hantverk är alltid dyrt och jag vill dessutom helst göra det själv). Någon som vet mer? Aikona: En annan variant på ”syntetisk teak”. Men verkat inte finnas att få i Sverige och deras hemsida (www.aikona.co.uk) är nere. Kanske någon vet vad inte jag vet? Tekdek: (http://www.tekdek.net) Ännu en variant på temat ”syntetisk teak”. Norsk tillverkare som inte heller verkar sälja i Sverige. Jag har dock mejlat företaget. Marinedeck 2000: (http://www.hmmontage.se) Är en sorts blandning mellan kork och plast som verkar rätt intressant. Jag har mejlat även detta företag. OZCork: (http://www.ozmarine.se/OZcork/Swe/IndexOZcorkSwe.html). Också ett material baserat på kork. Senast ändrad av weedogt2 | 01 juli 2008 | 10:43 Senast ändrad av weedogt2 | 01 juli 2008 | 12:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 1 Juli , 2008 Nej, Flexiteek säljer även till privatpersoner. Jag har flexiteek på min båt, nu inne på sjätte säsongen. Det är inte billigt, men mattorna kommer färdiga efter Dina mallar, med nåt och allt. Bara att limma på plats. Ingen behandling och helt halksäkert när det är vått. Dessutom är det inte helt olikt teak, till skillnad från Tek-Dek som jag tycker är alldeles för chokladbrunt. Dessutom får man på Tek-Dek göra nåtjobbet själv, och det är inte speciellt enkelt på PVC.... Jag har kvar några bitar efter utskärning av luckor på peket som kom dit för fem år sedan. Det som suttit på båten i ur och skur är möjligen en aning blekare än det som legat hemma på en hylla. Men skillnaden är nästan obefintlig. Således inga problem med ljusäktheten. Spill och fläckar tar jag bort med T-sprit. Är det något riktigt fult går det att putsa bort med grovt sandpapper (korn 40-60). Se även min hemsida, NB-forum, under Dagbok: 11-13:e juli 2003, 16-30:e april 2004 samt 10:e maj och 4:e juni 2004. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 3 Juli , 2008 Det är svårt såhär i semestertider att få svar. Men nu har jag lite mer data: För mej finns det två huvualternativ: Värmebehandlad björk (eller ask) är väldigt intressant! Men jag har inte lyckas finna var man kan köpa lämpliga lister av detta. Det finns flera producenter men ingen som verkar vara intresserad av att sälja till oss vanliga konsumenter. Och byggbutikerna jag har varit i har det inte (i alla fall inte i Stockholm där jag bor). Så därmed har jag ingen aning om pris. Björk är ju billigt med med förädling stiger ju priset. Flexiteek och Aikona verkar vara det mest intressanta syntetiska alternativet. Jag har fått svar från Finland om Aikona och där kan man beställa 45x5 mm remsor (med nåt på ena sidan). Det kostar 130 Euro/kvm moms, dvs ungefär 1500 kr/kvm. Jag tycker det är i dyraste laget, det tillkommer ju också frakt material för att fästa ribborna etc. Har ännu inget svar på vad Flexiteek kostar. Edit: Det finns prisuppgifter på Flexiteek's hemsida:Färdig panel med ramträ kostar 4.700:-/m2. Panel utan ram tillskuren efter mall 2.500:-/m2. Svetsad panel i raka format för egen anpassning 1.900:-/m2. Ännu dyrare än Aikona. Hmm, det blir dyrt i alla lägen. Hittade detta om teak på Fanérkompaniets hemsida: Betr. Handelsembargo, Teak. Ny EU-lag. Från den 10 mars är det inte längre tillåtet att tulla in eller importera Teak eller annat material från Myanmar/Burma. Ec no 194/2008. Det betyder att den sedan en tid etablerade praxis som finns inom DLH-Bohmans-Fanerkompniet att inte ta in material från Burma nu gäller för alla inom hela EU. Vi inom Bohmans - Fanerkompaniet kommer att kunna fortsätta leverera Teak som vi importerat före förbudet och som vi haft i lager. Men vi kommer dessvärre inte att kunna ta emot eller expediera nya stora beställningar förrän den politiska situationen i Burma förändras och Eu hävt handelsembargot. Alltså: Bygghandel (som t ex Palms trä som säljer odlad teak från Burma) kan bara sälja slut sina lager. Senast ändrad av weedogt2 | 03 juli 2008 | 13:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser