Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
wissen

Orkeslös Mercruiser V8. Har bytt allt snart :(. Tacksam för alla tips !

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Mercruiser 350 (5.7) V8 -91 som är otroligt orkeslös.

Klarar precis av att plana o gör runt 40knop, men orkar ingenting som sagt. Går inte att dra vattenskidor ens... Har sökt lite här på forumet men inte hittat något som stämmer överens med mina problem. Båten går finfint på tomgång o hyffsat när man varvar till den utan växel i. Går rent o fint när man lägger i växeln o puttrar framåt, men när man ska gasa på så vill den inte alls.

Har bytt:

Olja/Filter, Tändstift, Tändspole, förgasare (Rochester Quadrajet), en tändkabel som var dålig, bränslefilter o någon slang som var dålig.

Har även kollat tändningen med strobolampa vilket visade fina resultat (på tomgång i alla fall)

Samt gjort kompprov på den med jämt resultat. (typ 10,5 till 11 kilo)

Det jag reagerade på idag när vi var ute o körde var att de bakre 2 övre spjällen i förgasaren inte öppnade vid fullt gaspådrag. När jag vippade upp dem helt när kompisen körde båten så började den genast att gå betydligt bättre. Förgasaren är helt ny så konstigt om det vore något fel på den. Har försökt att ställa blandningsskruvarna, men det ger varken till eller från..

Kan det vara bränslepumpen tro ? Känns som den får rejält med soppa då den ryker svart om man drar på blandningsskruvarna lite. Kan soppapumpen ge för mycket på något sätt så att den överflödar ? Eller kan man få dessa fenomen även om den inte ger tillräckligt med bränsle

Chokespjället fungerar precis som det ska.

Tacksam för alla tips o idéer. Kan inte komma på mer nu o börjar bli desperat då det vankas båtträff till helgen som kommer här (wakeboard mm).

Mvh Johan

Mantorp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny förgasare.

Är den tät så det inte drar in tjuvluft? (alltså tät mot insugningsrör etc)

Rätt munstycken?

Rätt inställning?

Skulle rekomendera att prata med en firma som kan förgasare.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förgasaren är beställd från USA. Byggdes för min motor (de fick rätt nummer etc) och trodde då i min enfald att rätt munstycken etc ska sitta i.

Sitter ny packning mot insuget, något mer har jag inte gjort. förgasaren är ju färdigskruvad från fabrik.

Kan man/ska man justera övre bakre spjällaxeln ? Ser nästan ut som att undertrycket som blir i insuget inte orkar att dra ner det spjället. Drar jag ner det för hand så går ju båten genast bättre (mer luft).

Något proffs som kan detta ?

Tacksam för svar. Mvh Johan

Senast ändrad av wissen | 30 juni 2008 | 09:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har idag skruvat ur alla stift o de är kolsvarta. Samtliga stift ser likadana ut.

Reagerar dock på att det är dålig gnista om man kopplar dem till tändkaplarna o jordar dem med en startkabel mot motorn (eller batteriets minuspol).

Har även satt en startkabel mellan plus på batteriet och direkt till tändspolen (som är ny för övrigt) men samma resultat, minimal gnista och ibland ser det ut som att den tappar gnistan.

Har även testat o köra stiftet direkt på spolen och det är fortfarande ingen förbättring.

Hur jordar tändspolen egentligen ? Går ju till Thunderbolt IV enheten på babords avgasknä. Kan det vara något fel där ? Och hur testar man det i så fall ??

Tacksam för svar !!

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johan. Visst du har en ny förgasare,men det kan vara fel på den ändå. du säger att den går bättre vid fullt gaspådrag om kompisen öppnar dom bakre spjällen i förgasaren.Har du mekanisk  öppning eller vacumstyrda späll ?  Jag gissar på att du ett  har ett läckage någonstans, Fick du  verkligen tätt tätt ordentligt mellen insug och förgasaren när du skruvade dit den. fungerar accellrationspumpen på den ? Den borde reagera när du vrider på blandningsskruvarna och gå sämre när du skruvar in dom.men ingen förändring sker. kolla förgarensen en gång till.  TJUVLUFT  = min teori . mvh  jonny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...