Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
slobban70

Motorval Uttern 5000 HT

Rekommendera Poster

Hej,

Skulle behöva hjälp med motorval till en Uttern 5000 HT. Hur stor motor bör man ha om det ska gå bra att åka 4 personer i båten? Båten är klassad till max 60 hk men det kanske är i klenaste laget. För- och nackdelar mellan 4T och direktinsprutad 2T skulle också vara intressant att höra. Just nu sitter det en skuren Suzuki 55hk -90 på som jag tyckte kändes i minsta laget den tid den fungerade. Tacksam över synpunkter och erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har några saker att fundera på

Är båten godkänd/klassad för max 60 Hk kan försäkringsbolaget ha synpunkter på om båten är övermotoriserad (detta brukar ske först efter en olycka är framme) kolla!!

Att åka 4 pers eller åka 4 pers och ha vattenlek (ring skidor wake) är också en väldig skillnad. Det beror på som man brukar säga......... du kan åka 4 pers behagligt med 25 hk ibak på en 5000HT men det är inget fartmonster,

Skillnaden mellan 4T och diriekt 2T finns det massor av trådar om här på forumet använd sökfunktionen. Du kommer säkert inte bli klokare på vad du skall välja... om du inte är uttalad fiskare/trollare.

Så ett råd...håller försäkringen och ekonomin skulle jag ha valt en 75 OPTIMAX tror att du då får en väldigt trevlig (och bränslesnål) båt. Som håller både för fart, vattenlek och passagerare.

Väljer du en mindre motor än 75 hk ta en 4T. Inte direkt något klipp(spark i röven).. men god ekonomi här skulle jag ha valt yammaha eller suzuki.

Annars......5000 är en fin båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat runt lite på 4-taktare och 50 hästars ligger ganska
bra till vikt- och prismässigt men frågan är hur en modern 50 hk 4T
står sig jämfört med min gamla 55 hk 2T. Jag ska inte ha båten
till vattensporter men man vill ju inte att den ska bli
yberseg när man åker fler än 2 personer i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...