Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
AudiRS6

Växelhusproblem på en Evinrude 115hk 2 takt -93

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har haft ett lurigt fenomen runt våran motor och har därför avstått från att köra/starta den. Såfort den tiltas ner i vattnet bildas det ett olje mönster i vattnet. Idag kom jag dock fram till att det läckte växelhusolja förbi den nedre bulten, dvs där man fyller på växelhusoljan. Antagligen har packningen rykt eller så håller den inte tätt och det enda rätta nu måste ju vara att ta upp båten, tömma växelhuset ordentligt och därefter fylla på med ny olja.

Men min fråga blir nu, vart hittar man en packning till växelhuset till en såpass gammal motor?

MVH

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gammal är väl inte motorn! Men jag vet inte vem som säljer Evenrude i Sthlm. Ifall du nu absolut måste ha en orginal.

Förslag ta ner pluggen och antingen gör en egen packning av packningsmaterial eller köp en sats med fiberpackningar. Det finns både packningsmaterial som packningar att köpa för en ringa peng i biltillbehörsbutikerna. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova Marinshopen, de brukar ha det mesta i lager.

Kolla även så packboxen håller tätt, tätningen runt propelleraxeln.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för så snabba svar!

Att tillverka en egen packning är tyvärr inget jag ger mig in på, har erfarenhet av en del misslyckanden kring just egengjorda packnignarSkrattande

Marin Shopen har kanske de rätta delarna, tack!

MVH

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...