Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
soderqvistn

Sea Ray Seville "88 vill inte starta

Rekommendera Poster

Halo,

Är ny ägare av båten, har haft den ungefär en vecka och den har fungerat fint ända tills igår.
Alltid gått igång på första.

Vi har båten liggandes i Bromma och tog en sväng ut mot Kallhäll-hållet. Vi hittade en klippa som vi ville lägga till vid, vilket vi också gjorde. Tyvärr var det början på slutet. När vi skulle åka iväg igen ville den inte starta av någon märklig anledning. Vi fick ro till en närliggande brygga där den nu ligger och guppar.

När man vrider nyckeln så går den fint på batteriet och det låter precis som om den skall starta, motorn går igång och börjar brumma. Men den får inte den sista knuffen.

Vi har försökt med allt, sökt på forum etc men inga av råden verkar fungera.

*Vi har testat med nytt batteri. 
*Vi har bytt tändstift.
*Vi har kollat så tändstiften ger gnista, vilket dem gör.
*Bensintillförseln fungerar efter som det luktar bensin när man drar igång motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du ju bara en sak till att kolla, har du komp? För finns det komp, bränske och gnista går alla ottomotorer. Det var givetvis inte helt sant. För ventilerna skall öppna och stänga i rätt tid och gnistan skall komma i rätt fas. Men rent generellt så skall motorn går ifall du förutom det du redan förvissat dig om, alltså att det kommmer soppa och att du har gnista (lite före ÖD) så saknas det bara komp för att motorn åter skall brumma riktigtFörvånad. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo förvisso, har ej kollat kompression men kanske ska göra det, det skumma är att den bara inte ville starta helt plötsligt, inget förvarnande som trög eller svår etc. Kan det ha något med gashandtaget att göra för det har varit trögt att dra ner gasen ,riktigt trögt samt att den ibland dött när man ska över till backen. Någon som vet vart närmsat mercruiser service ställe finns för nu har jag snart grått hår av allt tänkande, och åldern är PÅ min sida :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dör den precis när du släpper nyckeln???  isf kan de vara en kabel som har släppt i tändningslåset, kan vara värt att kolla. mvh mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du orolig för att soppan eventuellt inte var ok så kör med startgas för att se/höra ifall motorn vill gå. Ett av många skäl till att din motor inte går igång är givetvis vatten i soppan.

 

Jag vet inte var du har båten/motorn och kan därför inte rekommendera någon verkstad, sorry.  mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du verkar vara online gå över till marinchatten så kan vi spåna lite. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är med stor sannolikhet microbrytaren som lagt av/hakat upp sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det den som sitter på ventilkåpan? som ska ligga i reglagets! mitt? hade mina funderingar på den oxo, vart hittar jag en sådan nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningslåset är kollat, allt verkar OK. Har tyvär ingen multimeter tillgänglig men jag betvivlar att det är där felet ligger eftersom den går runt fint på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu alla båt personer, Vart finns det reservdelar på hyllan, alt. närmsta mercruiser service ställe i stockholms västerort, ( runt mälaren )? Jag har nöd-ankrat och vill inte stå där i all världens tid... Ska kolla med yamahacenter i kallhäll imorogn om dom kan hjälpa mig, det är ju inte så himla långt att ro / paddla iaf. 



Senast ändrad av soderqvistn | 29 juni 2008 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla dödmansgreppet. Det är en kontakt med ett snöre på som det egentligen är menat att man skall ha kring handleden då man kör. Om man lossar kontakten dör motorn. Vick på denna kontakt och se om det kan vara detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en svår nöt... Jag håller med om tändningslåset ovan - om det har gett sig så kan ju motorn få tändspänning i startmotorläget, men inte när du släpper nyckel (i tändläget).

Undrar dessutom hur det är med bränsleförsörningen... Vatten i bensinen? Häll i ett gäng flaskor K-sprit om du inte redan har gjort det.

Nästa test: Slå i ca en halv dl fräsch bensin direkt i förgasaren. Om motorn går igång bra i några sekunder och därefter stanna så är det dags att börja leta i riktning bränslepump och flottör.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det hade vart tändningen hade den ju gått igång och man hade hört det fina rasslet från startmotorn när motorn går. Vi har ju fått den att gå för egen maskin EN gång och då VÄLDIGT ojämt, ungefär som om man dragit ur tändhatarna på 2 cylindrar och kraftigt skakande. Ska prova med startgas idag om inte det funkar så kanske lite bensin i förgasaren som du säger.

F.ö. Så har jag ringt runt till olika båtjourer och flertalet av dom som kommer och fixar på plats har semesterstängt från juli till augusti, det e ju skrattretande - dom borde byta bransch!!

Någon som vet någon som fixar på plats och inte tar 3000 i startavgift sen 1000 spänn i timman??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...det borde du väl ha någonstans? Du har ingen knapp/vippbrytare du varit på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du inte med i SSRS eller Sjöassistans?

 

tips på att höra med Kallhäll som du skrev annar Mälaröarnas båtvarv/Färingsö eller några av bolagen vid Pampas marina, lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vart skulle den sitta någonstans? har en tryck-knapp på axeln men antar att det är choken, annars vet jag ej, alla brytare som finns är synliga och är till annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Privat, säljaren verkar inte så mån om att hjälpa till, börjar tro att det har varit ett liggande fel och att han lagat det provisoriskt....  BåtenJÄV**N är bogserad till min båtplats nu iaf, nu får den stå där tills efter semestern.... Vad kan det kosta att byta ut hela gassystemet inkl handtag och vajrar hos en fackman? Posta gärna länkar till fina och prisvärda gashandtag.

 

Tack för hjälpen iaf gubbar, hej svejs och må solen skina på era fina skrov!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att motorn går runt fint på startmotorn, bra men går den för fint, det vill säga snabbare än du är van vid (med ett nyladdat batteri naturligtvis) då lutar det ju åt kompressionsstrul, typ worst case scenario, ta ett ordentligt komptest innan du går vidare, sommaren är lång...

 

smuggler28 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...