rohed 0 Postad 29 Juni , 2008 Hej hade tänkt att masta på i helgen (äntligen), men upptäckte att mastspridarfästet satt löst så det var bara att borra upp popnitarna och åka och köpa. Grejjen är, det finns både aluminium och rostfria nitar och masten är ju aluminium men fästet rostfritt. Vad använda? Rostfritt känns ju bättre, men kanske är det overkill. Mast är ca 9m så det är ju ingen jätte precis. Dessutom är aluminium betydligt billigare. Om någon som har kunskap så är jag tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lisa-triss 0 Postad 29 Juni , 2008 Monel nitar är det enda till rigg. /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 29 Juni , 2008 På en aluminiummast blir det allvarlig korrosion vid kontakt mellan rostfritt och aluminum, därför använda nitar av legeringen monel istf rostfritt ! Aluminiumnitar, tror jag, kan användas i nödfall om du inte får tag på monelnitar. Båtttillbehörsaffärerna brukar sälja monelnitar, tex Erlandsons Brygga NiCu med stålsplint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 29 Juni , 2008 Oj, det var snabbt svar på tal. Tur att jag inte köpte utan avvaktade svar från expertisen. Samt att jag har Erlandsons på hemväg från jobbet. Nån gång emellanåt skiner solen på mig med. Tack för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser