Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
BMoon

Få bort gamla rester av kontaktlim

Rekommendera Poster

I båten ha någon tidigare haft sidorna klädda med någon skummad galon. Då den var fuktig och ful så har jag rivit bort den och tänkte istället bara måla det vitt.

Dock sitter det kvar gammalt kladd av kontaktlimmet beklädnanden vart limmad med och vet inte riktigt hur jag ska får bort detta. Går inte att slipa på för då kladdar det, går att skava men lär tar år. Hade bara aceton tillgängligt och det löste det bara lite grann om man gnuggade hårt.

Funderar på om det är thinner eller förtunning som gäller kanske!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har inte ngt bra svar men samma problem, försökte med färgborttagning men det funkade inte, Inte heller att måla över eländet...

Det bästa jag kommit på är tvåhands skrapa, (sån med knopp på) och sedan slipa med gorft slippapper, men jag har trå  med gammal lim på

Bra tips emottages ;)

Senast ändrad av Marrexxx | 30 juni 2008 | 00:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Watski´ s sortiment finns det ett medel som heter Limtvätt.
Ska dessutom vara outstanding till att ta bort fläckar från vinyl, galon klädslar.

LIMTVÄTT
Effektivt lösningsmedel för borttagning av lim och limrester efter kontaktlim, dispersionslim, hartslim eller andra typer av lim baserade på organiska lösningsmedel..

Lycka till

Magnus

post-6157-1394235526,9059_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick tag i Casco limtvätt på Coop bygg. Fungerade skapligt men var ju inte direkt så det flöt av... Visade sig vara så att llimet dratt sig in i plasten och fastnat i glasfibertrådarna. Lösningen till slut blev att fukta upp det med limtvätten och sen köra vinkelslip med stålborstetrissa på, försvann som aldrig förr!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...