Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
ZilSwe

Finns det någon som köper båt?

Rekommendera Poster

Jag har försökt att sälja vår båt sedan i april men det går inte! Tyst på telefon och bara det där vanliga mailen som handlar om absoluta skambud och skicka fler bilder. Jag fattar ingenting. Jag har sänkt priset så att jag ligger lägst på blocket gällande den båten men ändå ingenting... Skumt...

Fler som har svårt att sälja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk håller i pengarna nu! Håll tummarna att det blir stabilt väder så kanske det släpper!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad ar det for bat du forsokersalja? vore kul meden lank till annonsen.

Jag trordels det beror pa det ekonomiska laget, men oxa att forra sommaren var dalig och denna har inte direkt borjat bra...

Handlarna verkar dock snararetala om en normalisering av forsaljningen snarare an ras. dock sa tycker iaf jag att det verkar vara betydligtflerobjekt bade nya och beggade till salu i ar an vid samma tid forra aret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Folk vill väl i alla tider ut på vattnet, men till vilket pris? Jag tror också att det ekonomiska oroliga klimatet gör det svårt sälja båtar nu. Jag har annons på min styrpulpit och har haft några som tittat men sen tvekar man kanske inför en del konstader som eventuell ränta på lån, båtplats, försäkringar, service och ev reparationer. Allt kostar och att ha bår är inte billigt. Lättare var det när många nöjde sig med en eka och en aktersnurra. Idag talar man direkt om rätt stora pengar när man pratar båt. Intressant fenomen detta med att människan bara vill ha mer, större och dyrare saker. Tror marknaden är mättad av den högkonjunktur som varit. Dessutom har väl prisbilden på allt förändrats sedan USA importen satte fart. Själv funderar jag på en Nimbus 22 DC men har ingen brådska. Tycker de känns lite dyra, kanske av någon slags tradition. Man får en fin USA båt för samma pengar. Dock känns Nimbusen speciell får man ju medge. Man kanske skall avakta, folk borde vilja byta ner sig i desa tider. Kanske bra läge bara avakta och se om de större båtarna faller mer i pris på grund av dyra kostnader. Kanske segelbåtarna tar över mer och mer? Dock är ju det en del kostnader med de med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En troligen bra gissning är att Pontus försöker sälja sin Alfa 24

Borde väll vara attraktivt pris för någon som vill ha för en trevlig semester i Stockholms skärgård.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så att jag (Pontus) försöker sälja min Alfa 24. Det konstiga är att, säg att jag förra året skulle kunna ha sålt den för 89 000 kr men intresset är så svalt fast dem ligger ute för 59 000 kr! Problemet är nog att köparna på båtar upp till 100 000 kr är nog mer känsliga för konjukturen och räntehöjningar än för de som tittar på båtar för typ 500 000 kr. Anledningen till att jag har sänkt den så mycket är att jag inte vill sitta med två båtar. Jag har möjlighet idag att köpa en annan båt men vill gärna bli av med den gamla först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ser vad handlarna och sweboat själva säger så är det som Pontus säger. debilligare båtarna upp till 3-400k har sjunkit mest i försäljning medans dyrare båtar verkar ligga relativt still.. dock om man tittar på t ex nimbusmaxicenters hemsida så verkar de ha relativt mycket osålt av 08 års modell. vilket pekar på att även de har svårt att sälja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde ju vara så att båtar blir dyrare för varje år att tillverka. I takt med det så ska väl begagnatmarknaden följa med upp i pris. En välvårdad kvalitetsbåt borde ju kunna hålla sig i pris. Det som kan göra att de sjunker i värde borde väl vara slitaget på främst motorerna. I övrigt så slits väl inte en båt så mycket och många kostar på sina båtar med åren. Men kommer nu en lågkonjunktur, se personbilsförsäljningen som verkar rasa, och höjda räntor så tror jag det kommer slå hårt på båtförsäljningen. Båt kan ses som en mänslig rättighet men i mångas ögon är det lyx. Höjs räntorna så kommer vissa behöva sälja sin båt, många är högt belånade idag. Jag tror på lägre båtpriser framöver. Men detta med att köpa/sälja båt är väldigt väderkänsligt också. Både hjärna och hjärta avgör ännu så länge när vi handlar båt och kommer värme och sol slår det slit i oss. Undrar också om inte de svenska tillverkarna snart får rejäla problem, USA båtarna konkurerar hårt nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att det ekonomiska läget säkert spelar in men sedan skall man inte glömma bort det extremt höga bensinpriset. Förra året kunde man på vissa platser tanka för lite drygt 10 kr litern i år får man betala upp till 14 kr för samma soppa, det är skillnad. Det börjar bli dyrt att åka bil, vad är det då att åka båt där man ofta har en helt annan förbrukning per timma jämfört med en bil. Har man båt vill man ha råd att åka annars kvittar det ju.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade min på blocket mellan slutet av feb och juni, och jag blev nerringd och mailbombad, som tur va så gick varvet i konkurs samma dag som jag satte ut min anonns, så ingen visste när båten skulle gå och flyttas.. köpare efter köpare hoppade av när månaderna gick utan att det gick att slutföra affär.. och det slutade med att jag höjde upp båten 50.000 på blocket för att ingen skulle vilja köpa den tillslut, för ju mer sommaren närmade sig så ju mer förstog jag att jag INTE ville sälja min underbara båt.. så nu är det hon o jag igen =P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det är fel på båten utan motorn.

AQ130....inombordare.....nytt=förbrukningsdelar dvs filter, pump, stift, rotor,fördelarlock m.m höjer inte båten 1 krona.

Ur drevia´ s hemsida kan man utläsa att en sån motor drar 31 L timman. Det är inte roligt med ett bensinpris på 15 kr litern siktande mot 20.

http://www.drevia.se/fuelcons.htm

Har en kompis som letar efter en bowrider med lämplig optimax eller fyrtakt, verkar vara slutsålda alle zusammen (också till rätt pris)

Men.......lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAG skulle inte lägga 60'' på en sån skitbåt !

Tror marknaden är ganska iskall för denna typ av båtar , det är inte ens en familjebåt ?

En båt gjord för 2 pers finns det gott om på Blocket , och då ska den inte se ut som din båt utan mer tilltalande och sportigare !  .... sorry

Gör om ,gör rätt ! ( 20-25000kr är mer troligt )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Blir du inte av med så kolla vikten på vad skrovet väger tomt, skrotvärdet på alu ligger i topp nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog benägen att hålla med Jocke-Searay, nånstans kring 20.000 är nog vad du kan få ut för denna båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Prova på Tradera, jag lade ett bud i helgen på ett kylskåp. Men missade sluttiden. Kylskåpet ett elektrolux 12v 240v samt gasoldrivet gick för 630:-. Hm Skrikandes

/U

Senast ändrad av Donna-Lee | 30 juni 2008 | 08:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

även om man är billigast på blocket så är det ju ingen garanti för att man får sälja.

just blocket är något som har fått folk att kanske ta för mycket för varor ofta.

jag menar, om man ska sälja något så kollar man vad andra tar för samma sak på blocket, man kollar genomsnittet och jämför vilket skick deras saker är i jämförelse men dan man själv ska sällja,

är ens egna sak finare än dom på blocket så vill man gärna ha mer betalt.

sedan finns det nog köpare för allt men när man säljer en båt så är oftast folk som bor långt bort intresserade men kan inte köpa på grund av avståndet.

men men, håll ut ett tag till och lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tycker det stämmer bra med att blocket har höjt priserna, de gånger jag sålt har jag lagt mig på vad jag själv skulle betalt för varan och oftas har det varit halva blocket priset. Har alltid fått allt sålt direkt.    Men i det här fallet med en alubåt från 60 talet så är priset svårt att sätta, finns ju mängder med fördelar och nackdelar enklast är nog en saluskylt i rutan när den ligger vid sin hamnplats så båtlösa hamnflanörer blir sugna.  Satte själv en skylt mest för att hålla tjuvar borta Till salu med defekt motor  på mitt 60-tals monster som är både mer udda och fulare än din ett flertal hörde av sig och ville verkligen handla burken.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog bero på lite av varje att du har svårt att sälja din båt. Jag tror inte att priset ligger särskilt fel, snarare ganska rimligt. En del har varit inne på börsutvecklingen. En fondportfölj knuten till Stockholmsbörsen som var värd 100 tkr för ett år sedan är idag värd runt 60 tkr. Folkaktier som Ericsson har haft en väldigt risig utveckling.

Den låga dollarn bidrar till att fler USA-båtar kommer in. Det pressar priset även på andra båtar, speciellt äldre sådana.

Sedan är det väl alltid lite svårt att sälja en udda båt? Jag visste inte vad en Alfa 24 var för något. Tror kanske inte att gemene man vet det. Flipper, Bayliner, Sea Ray, Nimbus etc etc vet de flesta vad det är för något.

Sedan tror jag att det här är sämsta tänkbara årstiden att sälja, men bästa tänkbara att köpa. Mitt i en regnig sommar. De som ville köpa båt inför denna säsong har redan köpt. Fyndköparna som vill köpa billigt på hösten har ännu inte kommit in på arenan. Jag tror ärligt talat att det är lättare att sälja en båt mitt i smällkalla vintern än vad det är nu. Nämligen beroende på att utbudet då är så otroligt mycket mindre. Jag ringde på en båt i vintras som säljaren hade blivit helt nedringd på. Den hade gått på en gång. Idag ligger det 15-20 stycken ute av samma typ, för ungefär samma pris.

Om jag vore dig skulle jag dra tillbaks annonsen. Sedan vänta till i aug/sep och lägga in den på nytt. Ändra rubriken till Höstfynd - Kabinbåt. Skippa det där med jämförelsen med andra båtar i texten. Låt båten tala för sig själv. Ska du ändå ha den formuleringen kvar, se till att stava rätt. Gemför låter lite illa...

Sedan tror jag du kan höja utgångspriset till 69.000:-, gärna med ett billigare vid snabb affär. Höstens fyndköpare som vill vara lite taktiska blir extra glada om de kan pruta lite och tro att de gör bra affärSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog som många av er säger, båtar i 400-600tkr klassen med möjligheter att åka skyddat är mer attraktiva än små daycruisers.

Jag satte ut min båt för att ta pulsen på marknaden och jag har nu på en vecka visat båten två gånger och svarat på ungefär 25 samtal och mail från intressenter. 

http://www.blocket.se/vi/16903009.htm?ca=11_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ojoj... hårda ord det där... Skitbåt? Har du sett den? Jag var ute med hela familjen (2 vuxna, 2 barn hund) 14 dagar i sträck förra sommaren så jag skulle säga familjebåt.

Nu skall vi inte sitta här å kasta sand på varandra tycker jag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vad tror du om min idé/strategi?

Kan de va något? Glad

Skitbåt för den ena kan vara guldklimp för den andra och alla har vi nog lite olika preferenser. Är ju inte enbart storleken på plånboken som styr....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att hösten är bättre att köpa/sälja båt för då har man hela vintern på sig att fixa allt och sätta sin personliga prägel på båten.

Jag både sålde och köpte båt i höstas genom Blocket. Båda affärerna gick fort. Sedan kan man alltid disktutera vad som är ett skambud eller inte.

Men jag har hört många som har svårt att sälja nu, samtidigt som man nog får acceptera att priserna sjunker genom höjda bensin/dieselpriser och räntor.

Glöm inte att det räcker med en enda köpare för att sälja din båt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte vad som har hänt men på ett par dagar har jag fått c:a 10-tal mail och 3 telefonsamtal. Det kommer en kille från Köpenhamn imorgon och kollar på båten som ligger i Stockholm! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Beror kanske på SMHI.

Sen tar det nog några veckor för folk att bläddra igenom hela blocket om de söker efter tex en kabinbåt och du istället för att ha kabinbåt sätter alfa i rubriken så båten inte kommer upp för de som gör sök på kabinbåt.

Men lycka till med affären.

Senast ändrad av nikitalord | 30 juni 2008 | 18:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver inte ha kabinbåt i rubriken utan det är det som står i texten som blir sökbart. Det är färför många skriver, liknar flipper 700, ryds xyz osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

prova att skriv kabinbåt i sök rutan inte dyker alfa båten upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min hamn så har en person försökt att sälja sin båt för andra året i rad. Folk har kommit och gått i dagarna i ända eller så har han annat fuffels för sig. Vädret förra året samt det som har varit fram till nu avskräcker folk och många satsar nog på resor i stället.

Föresten Nikita hur vågar du nämna kilopris på alu. Höj försäkringen efter det inlägget.

Kollade på blocket och tog hela landet och där fans 18200 båtar till salu. Hur mycket fins det inte utöver blocket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är absolut ingen skitbåt, som Jocke skrev, men vi har en ganska bra marknad just nu. Hur det än är verkar det som om första-gångs-köparna alltid inväntar bra väder och sen handlar. Ofta väljer de helt fel båt och sedan går det en liten svallvåg genom båtmarknaden. Vi är bara människor, men din båt, Pontus, är faktiskt ganska gammal. Aluminium blev väl riktigt känt först då Fiskars började använda det i sina skrov. (Har personligen en Buster.) Med tanke på bensinpris och utbud på båtar tycker jag inte att du ska vara alltför modfälld. Kom ihåg att priset på alla någorlunda moderna styrpulpetbåtar är åt helvete för högt och att segelbåtar under 30 fot snart är gratis. Med några få undantag. Har kollat din båt på Blocket och den ser väldigt fin ut, men för min egen del har jag ingen som helst användning för en sådan båt. Däremot önskar jag dig lycka till och misstänker att när du nu sticker ut hakan här kan borga för att din fina Alfa 24 verkligen är den pärla den ser ut att vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..  värdera en båt kan säkert göras på 1000 sätt !

söker man på blocket  mellan 50-70''  får man 1000 träffar .

Frågan man då ska ställa sig är , passar min båt in bland dessa 1000.Man läser av prisspannet och avgör om båten matchar in där eller bör ligga i någon annan ''prisgrupp''

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 30 juni 2008 | 23:59

post-11345-1394235528,0939_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kan man verkligen värdera sin båt efter blocket?

här är ett ex

http://www.blocket.se/vi/16747272.htm?ca=17_s

en likadan såldes här för 33 tusen sen efter några provturer och en burk färg gick den bort i ett byte för ca 140 och den nya ägaren tröttnade försökte på blocket för 60 men bytte bort den näste ägare satte ut den på blocket men sålde den här för ca 20 alla dessa affärer på 2 säsonger så priset ställs ibland efter köparen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...