Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
rotorp

Väder och prognoser SMHI kontra andra

Rekommendera Poster

Som rubriken antyder...

SMHIs vädertjänst tycker jag stämmer relativt dåligt och personligen litar jag mer på TV4.s prognoser.
Dessa två verkar inte få sina uppgifter från samma källa iom den differens de har i sina prognoser.

Vilka väderprognoser lyssnar/tittar ni på? Vilka tycker ni stämmer bäst?
Har kollat på windfinder.com och de verkar också ha bra prognoser.

Ingen kan spå exakt, det vet jag med men mest undrandes hur ni andra gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TV4 använder sig av samma källor som SMHI.

I mitt jobb är det viktigt att hålla reda på sjövädret.

Jag har full tilltro till SMHI och DMI vid normala förhållanden.

Vid oroligare väderförhållanden använder jag mig av en betaltjänst från SMHI.

Visst kan du i stort sett lita på SMHI.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man säkert lita på SMHI, men som Rotorp skriver så är det rätt ofta SMHI och TV4 prognoser skiljer sig åt. tolkar man grunddatat olika kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Stockholms skärgård lyssnar jag på Skärgårdsradion 90,2, dom har sjöraport från Sjöassistans och SMHI varje timme året runt. Går även in på TV 4 sjöväder på webben för att dubbelkolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ganska länge sedan var jag på en liten info kväll som båtklubben hade anordnat, där Lage Larsson var gäst föreläsare. Enligt Lage så fick tv4 sin data från Polen (tror jag det var) medans Smhi som bekant har egen data att tillgå. Om det är annorlunda idag vet jag förstås inte! Men det skulle kunna vara förklaringen till varför tv4 och Smhi,s pognoser ibland skiljer sig åt //Iggy :o)

Senast ändrad av iggy | 29 juni 2008 | 17:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite taskigt skrivet kanske?

Men här på västkusten litar åtminstonde jag på DMI. SMHI:s väder kanske gäller på ostkustenCool. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat.

SMHI´ s och DMI`s prognoser vad det gäller sjöväder skiljer sig inte särskilt mycket.

Däremot om man går ut i Nordsjön, stämmer DMI bättre. Det beror nog på att danskarna har ett större intresse för väderförhållandena där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har missat Skärgårdsradion! Var sitter sändaren, var kan man förvänta sig att man kan höra den (om man inte vill streama den och lyssna genom datorn alltså...)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SMHI brukar stämma bra - dessutom kan man ju få vattenståndet (havsvattenstånd).

Kust & Hav

Sjöväder SMHI lägger ut minst fyra sjöväderprognoser per dygn och uppdaterar dem däremellan vid behov.

Uppdateras dagligen kl 6:15, 13:15, 16:15 samt 22:15.

Sjöväderprognosen sänds även i Sveriges Radio.
»»Till Sjöväder
»»Sveriges Radio (Eget fönster) Kuststräckor Kustvädret innehåller prognoser för olika kuststräckor längs Svenska kusten.

Uppdateras c:a 08.00 och 15.30
»»Prognoser för kuststräckor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag kan se har tv4vadret.se och smhi.se exakt samma information om Stockholms skärgård just nu i alla fall, men tv4vadret har en bättre presentation. Det är nog samma data, möjligen kan tv4:s meterologer göra lite andra bedömningar över de lokala förhållandena, men jag har svårt att tro att det är någon märkbar skillnad över tiden.

Jag är lite avundsjuk på de som bor på väst- och sydkusten och kan använda DMIs sidor, de innehåller så mycket mer information, även om det finns lite även över mina farvatten. foreca.se har lite mer exakt vindinformation över Stockholms skärgård iofs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som misstänker visst samband mellan att tv4vädret är reklamfinnansierat och hur man tolkar olika vädersituationer?

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öh..., va? Enligt trådskaparen stämde TV4:s prognoser bättre med verkligheten. På vilket sätt skulle det bero på reklamfinansieringen? Då borde vi ju genast reklamfinansiera SMHI också, om nu deras prognoser stämmer mindre bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju möjligt att prognoserna skiljer sig åt för de olika landsändarna. Här nere i Skåne så stämmer DMIs prognoser betydligt bättre än SMHIs, oavsett om man prenumererar på Båtväder eller ej.

Men de absolut bästa prognoserna får vi från Theyr (www.theyr.com) visserligen en betaltjänst men väldigt pålitlig (man kan testa i 14 dagar innan man köper). Står det i prognosen att det skall börja regna kl 1500 så gör det det. Även vindstyrkor och riktningar stämmer bra mycket bättre än både SMHI och DMI.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...