Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Wave_1

propellerval ???

Rekommendera Poster

Hej. Nå'n som vet hur stor diameter man kan ha på en propeller till en Honda BF50D ?. I dag sitter det en 11.1 x 14 tum på den, men den varvar snart ihjäl sig, den gör lätt 6000 varv i min. med 3 vuxna. Vad är bäst att ändra. Diameter eller Stigning eller bådeoch ?. Finns det någon som provat propeller med inställbara blad, kan det vara värt att prova ?.

Snälla hjälp mig, fast jag har en Honda......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är kanske inte till så mycket hjälp. Men det är inte därför att du har en Honda. (Dom som inte har Honda är bara avundsjukaOskyldig)

BF 50 D har du skrivit att du har. Den har jag ingen data på men en BF 50A har som maxvarv 5500 - 6000 övervarvskontrollen träder in vid 6400 - 6800. Själv har jag hellre en propeller som övervarvar motorn än tvärt om. I nuläget dök frågorna; hur mycket över 6000 varvar motorn och vad för båt har du?

När det gäller ställbara propellrar är och har jag varit för feg att testa....
mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Varvräknaren stannar prick på 6000 v., och dit kommer man snabbt. Vet inte riktigt vad det är för båt ( halvfabrikat ), men den ser precis ut som en smuggler 16. Den är ca. 460 cm. ganska mycket V-formad botten. Motor'n är en BF50D 2008,helt ny med insprutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

På min förra båt hade jag en honda bf 45. Den varvade exakt 6000 varv med original propeller. Motorn nådde 6000 varv oavsett om jag åkte ensam eller hade med ett par polare och fiskeutrustning.

Efter ett missöde där ett fjärdedels bald försvann från propellern varvade motorn 6200, dvs övervarsskyddet slog till. Bytte till en pro pulse och tappade tre knop på topp vid 6000 varv.

Så stannar du på 6000 exakt så har din propeller rätt storlek.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...