PederGbg 2 Postad 28 Juni , 2008 Har idag seglat ner min båt från Bohus-Malmön till Göteborg och haft lite motorstrul. Först gick motorn bra ett par timmar sen tappade den i varv några gånger men kom sig igen. Senare på dagen så dog motorn ett par gånger men kom igång igen efter jag luftat bränslesystemet, men tappar varv och varvar upp omvartannat. När jag pumpar på punpen man anv när man luftar så ökar motorn i varv och när jag slutar så tappar den igen. Nån som vet vad detta kan vara? Tacksam för all hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passada 0 Postad 29 Juni , 2008 Kommer det luft när du luftar? Är bränslefiltret igensatt? Fungerar bränslepumpen? //Passada Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 29 Juni , 2008 - bytt bränslefilter före sjösättning ? - skräp i bränsletanken som nästän blockerar insugssidan (öppna slangen, blås lite för att öppna insuget) - liten luftläckage i insugsslangen (hur gamla är dom ?) eller filtret eller grovfilter om du har ett (jag letade 3 timmar en läcka som visade sig vara vid luftningsskruvet i förfiltret) Senast ändrad av jussi_h | 29 juni 2008 | 08:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 29 Juni , 2008 Jag har inte bytt bränslefiltret i år. Hade samma problem i slutet på förra säsongen och hade båten inne på Lyckans Slip (marina), men de kunde inte hitta nåt som är fel. Jag tycker problemet uppstår när det går lite sjö. Ska kolla det ni nämner. Tack för tipsen /Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 29 Juni , 2008 Lossade på bränsleslangen vid infästning på motorn och hittade lite slem som slaggat igen. Imorgon köper jag ett cav-filter. Jag hoppas detta löser problemet. Tack för hjälpen /Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Juni , 2008 Inloppet från tanken sätts igen av slempropparna. Det räcker inte att sätta in fler filter men givetvis ska du ha ett grovfilter med vattenavskiljare. Sug bort tankens bottensats om du inte gjort det. Där ligger roten till det onda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 30 Juni , 2008 Ok, hur suger man bort bottensatsen? När vi lossade bränsleslangen så rann det finfint. /Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Juni , 2008 När det skvalpar om i tanken kommer slempropparna upp från botten där de ligger i vattenskiktet. Utloppet ligger ofta en bit upp från tankens botten så lite vatten kan ligga kvar och bakterierna växer till sig till slem i vattenskiktet. Det är svårt att efterlikna båtens rörelser när man ligger lämpligt för att kolla slemproppar i hamnen. Genom tankmätarhålet kanske du kan stoppa ner en sughävertpump (Biltema har t.ex) och suga längs tankens botten. Ibland finns redan en evakueringsmöjlighet med rör ner till botten eller en bottenkran på lägsta punkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 30 Juni , 2008 Att ta bort sedimentet i tanken, du kan försöka följande: - har tanken en bottenpropp vid den lägsta punkten nere, kan du försöka öppna den och låta hela s..en rinna ut efter att du rör den om lite först med en vajer. Ha en motsvarande volym av plasthinkar tillhanda för att samla bränslet. - har tanken en inspektionslucka och du kommer åt den, så öppna den och försök att suga bort all med en borrmaskinpump, en Biltema typ oljesug, eller dyligt. - om ej, så kan du försöka suga ut det mesta med det ovannämnda Biltema-sugsystemet eller dyligt. Försök att nå alla delar och vrån av tankens botten för att få det mesta ut. - i vissa fall går det att bygga ut tanken och rensa den på kajen; kräver oftast en viss mängd av akrobati.. Då tanken är såpass rensad som det nu går att göra, kan du ännu försöka att skölja den med att spruta in några liter av bränsle för att få resten av sedimentet i rörelse och suga den ut samtidigt genom motoranslutningen eller bottenproppen. Kan trösta dig att det är betydligt angenämare att göra detta vid kajen än att motoren strejkar vid ankomst till hamnen efter en blåsig dag (som hände mig) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 21 Juli , 2008 Nu är tanken hemma och rengjord (urspolad), det var massor med alger i dieseln. Tror ni man behöver byta cav-filtret också? Eller brukar slemmet korka igen i utloppet på tanken? Förhoppningar om att kasta loss imorgon middag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Juli , 2008 Visst ska du byta filterinsatsen Där sitter en hel del klegg också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 21 Juli , 2008 Oki doki, Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 22 Juli , 2008 Nu är allt tillbaka på plats, men motor uppförde sig på liknande sätt...tappade varv näör man gasade på sen kunde den öka igen...???? Luftade ett antalgånger utan resultat, fanns luft varje gång....drog åt alla slängklämmor ytterligare en gång och nu verkar allt funka. Har iof inte kört båten förrutom vid bryggan både i friläge och med växel i. Kan motor uppföra sig på detta sätt och det är luft i bränslesystemet??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 23 Juli , 2008 Prova följande: - ta en 3..5 l plastbehållare (en gammal för motorolja etc duger bra), borra ett 10..12 mm hål i korken; skölj ren och ta några liter diesel i den, för att använda den som provisorisk bränsletank - ta 2..3 m bränsleslang av plast (för mopeder, mc ..) - lossa inkommande bränsleslangen vid finfiltret hos motoren, koppla plastslangen dit och stick andra ändan av slangen i den provisoriska bränsletanken som du plaserat så att den inte faller omkull - lufta nu motoren som vanligt (med övning går det nu snabbt :-) ) - prova motoren med detta: om den tar varv rent, så har du lokaliserat en luftläckage nånstans i bränsleinsugsslingan mellan tank - motor och kan kanske upprepa detsamma vid olika platser där - om problemet består, finns läckaget vid finfiltret /bränslepumpen / motor. Har använt detta för att lokalisera spröda (av ålder) bränsleslangar vid min gamla MD5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser