Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
larsnyander

johnson 150 går som en ??????

Rekommendera Poster

efter vinterförvaringen gjordes en sedvanlig översyn..... vid uppstarten av motorn gick den dåligt och ville inte varva ut varpå jag köpte nya stift, champion, (efter åtskilliga kommentarer om att johnson går bäst på dem).

motorn vill fortfarande inte gå bra och börjar dessutom att knacka emellanåt. Pratar återigen med verksad samt som påpekar att det kan ha gått kondens i tanken över vintern.... visst, det kan vara möjligt så jag införskaffar mig en vattenavskiljare som jag monterar med hopp om att detta ska vara lösningen. - men nej...den går ännu sämre.

det låter som att den tänder fel och den låter väldigt ansträngd fast den inte ger full effekt...

finns det någon därute som råkat ut för samma sak eller har tips på hur jag kan åtgärda felet.

lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pillade lite med förgasarna igår och det var mycket riktigt vatten som kom från en av dem.... bör man plocka ner dem en och en för att konstatera att det inte finns skador på dem (läste något om beläggningar på bla lågfartsdelar) 

provar detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare, ja har nog samma fel som du i maskineriet. Har bytt stift, satt in vattenavskiljare och rengjort förgasare. Min varvar ut när jag trimmar upp motorn. Men den har inte samma styrka som tidigare, har problem att få den i planing då vi är några stycken i båten.. 

Har du också de problemen ?

Kom igen men tips nu, sommaren varar inte för evigt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det gammal bensin ni kör på? Dagens bensin tål inte att lagras längre än några få veckor utan att försämras, och förvaras den längre tappas en stor del av energiinnehållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej och tack för respons!!

jag ar som sagt satt in en vattenavskiljare. idag slängde jag i k-sprit för att få ut kondensproblemet....

efter att ha haft igång den ett tag tömde jag filtret i ett glas för att kolla färg...

alldeles utblandat!! jag måste ha haft mycket kondens!!! jag hällde även i en akut flaska för rengöring av förgasare då det under vintern kan ha blivit belägg på spjällen...

får se hur den går när tanken är helt tom och ny soppa kommit i den.

apropå det här med dålig bensin... jag har för att komma från det problemet tankat upp i två omgångar med bensin från jet, är nu inne på andra tanken.......

efter att ha provkört med diverse tillsatser i tanken låter den bättre men har inte återfått effekten till fullo, den vill fortfarande inte varva ut..den följer med upp på full gas men vill inte varva ut till max....

jag har en bella 640r med fast tank och tror att det smidigaste hade varit att tömma tanken men jag kan inte hitta var...???? vet någon var eller ar någon idè/tips????

finns det fler tips är jag tacksam 

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, nog håller soppan längre än några veckor. Jag råkade få en 20 liters dunk över i höstas vid vinterkonserveringen och den kör jag på nu och det går bara bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nog inte riktigt tydlig i mitt tidigare inlägg. Om man förvarar bensinen i en lufttät behållare så håller bensinen långre eftersom de lätta ämnena inte har någon möjlighet att avdunsta. Har man bensinen i båtens tank så kommer ämnena avdunsta genom avluftningen och bensinen blir inte lika lättantändlig och kan även tappa oktantal.

Så om man har bensin kvar i tanken på hösten bör man se till tömma över bensinen till lufttäta dunkar och förvarar de under jämna temperarturförhållanden.

Har inte gjort några vetenskapliga tester men jag tycker mig märka att min gamla motor mår sämre av bensin som legat i tanken redan efter någon månad. Det är visserligen en gammal konstruktion och är gjord för 98 oktan eller fotogen så den kanske är extra känslig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...