Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Rubinen

Nybörjarfundering bränsle

Rekommendera Poster

Jaha... då är jag här och funderar och skriver inlägg igen... nybörjare som jag är Skrattande

Jag läser hela tiden att man ska pumpa blåsan hård innan man startar, luftningen ska vara öppen osv.

När jag pumpar på blåsan så blir den aldrig fast, men motorn startar varje gång inom typ 2-3 sec. Oftast så glömmer jag totalt att pumpa på blåsan och jag glömmer dessutom för det mesta att öppna luftningen, men det verkar inte påverka något. Den suger inte ens in en buckla i tanken, som jag läser att flera får.

Igår var jag dock ute en sväng och efter kanske 1 tim så dog motorn. Jaha, soppatorsk, tänkte jag och tog fram reservdunken, som jag alltid har med, men när jag tittade efter så jag hade ungefär halv tank kvar. Öppnade luftningen som jag då upptäckte att jag hade glömt. Pös en del. Provade vrida på nyckeln och motorn hoppade igång omgående och sen var det inge mer med det.

Allt verkar bara funka utan att jag gör något eller det mesta fel.

Inser att detta kanske är allas dröm, men jag funderar. Har jag bara flyt? Kan motorn dö av att luftningen är stängd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det kan den, för att motorn har en egen pump men den orkar bara pumpa ett visst tryck så den orkar pumpa i början när tanken är varken för lite eller för mycket luft i men sedan pumpar den och pumpar men till slut måste den ta i så mycket att den orkar helt enkelt inte suga mer och då får motorn ingen bensin vilket resulterar i att motorn dör.

=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok... jag ska sluta fundera och bara vara glad och nöjd då :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man skada soppapumpen i motorn om man glömmer att öppna luftskruven?

Jag glömde bort det en gång och jag kände hur motorn bara tappade orken, men hann rätta till misstaget innan motorn stannade helt. Sedan dess har den fungerat helt okej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle nog inte tro att den kan pajja därför att motorn hinner dö innan det blir för hårt tryck för han men man skall aldrig säga aldrig det kan ju hända om du upprepar att glömma för många gånger som varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan skada röret i tanken eftersom det blir ett veck i röret när trycket blir för högt och då får inte motorn bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...