Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
SeaRay-270

Ekolod

Rekommendera Poster

Hej.

Har enbart ägt planande båtar. Har tyvärr aldrig haft ett ekolod som fungerar i planande fart.

Vad har ni för erfarenhet. Mina ekolod har fungerat i upp till ca 10knop.

Känns inte roligt att glida runt i max 10 knop i okända vatten bara för att ekolodet inte fungerar, blir bara stressad i så låga farter.

Funderar på att köpa ett framåtseene ekolod, fungerar de bra?

mvh

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej C!

 

Jag är något förvånad över att dina ekolod inte fungerar i hastigheter över 10 knop. Ett ekolod av normalpris brukar funka i hastigheter upp till drygt 20 knop. Under förutsättning att vattendjupet håller sig under 30 - 40 meter.

 

Har inte själv något framåtseende men hört av andra att det framåtseende fungerar bra. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.....Känns inte roligt att glida runt i max 10 knop i okända vatten bara för att ekolodet inte fungerar, blir bara stressad i så låga farter....

 

Men menar du att om ekolodet hade fungerat så hade du kört 20-30 knop i okända vatten för att du hade kunnat undvika grund pga ett fungerande ekolod?  Eller har jag fattat fel?

//Ulf (Med fungerande ekolod i 36 knop i planande båt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har tyvärr aldrig haft ett ekolod som fungerar i planande fart.

Vad är det som inte funkar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag hadde ett billigt ekolod tror till 99% att det hette Eagel. Det kosta 1300 ca och fungerade i upp till  ca  30 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett Garmin 178 på min 6420 Dc med 150 hk 4t.

Fungerar i alla farter! 0-40 knop. :-)

Händer nån enstaka gång under sommaren - om det tex blir ett hopp vid passage av nån STOR svallvåg - att det hoppar lite ur läge och då är det bara att trycka till den med paddeln så funkar den igen.

Trevlig båtsommar! Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett gammalt billigt Humminbird ekolod, det fungerar också i planande fart. Händer dock emellanåt att den tappar kontakten, då får man sakta ner lite så återkommer det.

Var har du placerat givaren?



Senast ändrad av Knoparn | 27 juni 2008 | 22:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svaren, då har jag antagligen haft otur att givaren sitter lite olämpligt.

I min SeaRay har jag 2st ekolod, bägge tappar kontakten vid ca 10 knop.

I min nya båt tänkte jag köpa ett framåtseende ekolod. Kan man testa sig fram med givaren på något sätt, vill ju inte gärna borra nya hål varje gång man ska flytta givaren.

Har läst någonstans att man kan stoppa givaren i en påse med vatten och lägga mot skrovet på insidan, då kan man prova sig fram till man hittar någon lämplig placering.

Alla mina tidigare givare har varit monterade genom skrovet, vill gärna undvika det.

När man hittat en lämplig placering kan man då limma dit givaren med epoxi.

mvh

Calle.  

PS. Jag kör mest i vatten som är max 10meter djupt (Öresund)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två vanliga fel är montering allt för långt föröver samt montering i fel vinkel.

Det första är enkelt att åtgärda - testa längre akterut och längre in mot centrum. Snabba planande båtar har inte mycket vattenkontakt så det gäller att hamna rätt. Tänk också på att inte montera givaren i linje efter någon annan genomföring eller givare som kan störa vattenströmmen.

Det andra är inte fullt så enkelt när du har ett skrov med ordentlig vinkel. En givare för genomföring ser inte mycket av sin egen signal i ett plustjugogradigt skrov och då är det specialgivare eller möjligen groteska klossar för att få givaren rak som gäller. Eller inombordsmontering i riktigt fasat rör, jag löste det så och har bra funktion också i fart även om lodet tappar emellanåt vid gång i grov sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...