tobbe75 0 Postad 27 Juni , 2008 Hej, Jag har en Mariner 40 hk -80 tal som spökar. Den startar lätt men när jag gasar på så hostar och blöddrar den bara. När jag häromdan provade att spreja med startgas runt och i förgasaren så stendör den. Vad kan detta bero på? Tacksam för alla svar Mvh /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 27 Juni , 2008 Börja med att ta isär och gör rent förgasaren ordentligt - det låter som ett igensatt munstycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Juni , 2008 Om motorn reagerar på startgas runt förgasarna och förgasarfot så tyder det på att den drar i sig gasen via en trasig packning eller en spricka i insug/förgasare. Om du sprutar i förgasaren så kan det nog bli så att den dör, den kvävs av gasen, för lite syre. Kolla insugspackningarna och även membranet till soppa pumpen, om det har en lite spricka så kommer soppa att läcka in i vevhuset ju mer du gasar detå mer läcker in. Detta gör att motorn går orent. Senast ändrad av Gelis | 27 juni 2008 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 27 Juni , 2008 En 2-t motor går NER i varv om den läcker mellan förgasaren och motorn medans en 4-t går upp i varv. Du har nog felet i förgasaren så ta lös den och gör ren den riktigt noggrant i alla munnstycken och kanaler. Bensin som blir kvar i förgasaren efter sommaren kan dunsta och lämna rester kvar efter sig. Nu förutsätter jag att du använder färsk bensin och inte bensin som är kvar sen förra sesongen nu när du provar, annars så måste du börja där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser