Bengt99 0 Postad 27 Juni , 2008 Jag köpte en ny båt direkt från tillverkaren som levererades maj 2007 och det har varit mängder av fel , små som mycket allvarliga och den har varit tillbaka på varvet flertalet gånger för åtgärdande. Bara i år efter 8 timmar har 10 nya fel hittats. Är det någon som vet vilka juridiska möjligheter jag har att häva köpet och få tillbaka en rimlig summa pengar? Jag vill ju inte sälja den till någon när jag vet att det varit så mycket fel på båten. Jag anser ju att jag inte fått den båt jag förväntade mig , den blev upptagen i början av aug 2007 sen var den sommaren slut och nu är den åter på varvet som i och för sig ställer upp bra och lagar felen men jag hinner ju knappt använda båten och förtroendet för den är noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 28 Juni , 2008 Kontakta komsumentvetrket de bör veta vilka rättigheter du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 28 Juni , 2008 Konsumentköplagen, bara att börja läsa http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinN 0 Postad 28 Juni , 2008 Vad är det för båt/tillverkare? Vore ju bra att veta som varning till oss andra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 29 Juni , 2008 Hej, Börja med att kontakta din konsumentombudsman på orten där du bor, de bör kunna ge dig bra vägledning. Om den du köpt båten är ovillig att sammarbeta får du undersöka möjligheten att driva ditt fall till allmännareklationsnämnden (ARN). Det brukar dock vara så att en leverantör har ett antal försök på sig att åtgärda fel innan man har rätt att häva sitt köp. Hoppas att du får bra hjälp och att dina problem snart löser sig. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt99 0 Postad 29 Juni , 2008 Jag vill inte hänga ut vilken det är för än så länge har de försökt att ordna felen men jag blir ju drabbad av att båten inte går att använda och somaren blir ju förstörd igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 29 Juni , 2008 Är ganska säker på att du har rätt att häva köpet först när man försökt åtgärda samma fel tre gånger utan att lyckas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 29 Juni , 2008 Du bör dock har rätt till viss kompensation för att du inte kan nyttja den båt som du köpt. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 29 Juni , 2008 Konsument köplagen gäller om du köpt som privatpersone av en näringsidkare. I första hand har säljaren skydlghet att rätta till felen på en vare. Om det inte lyckas har du rätt att häva köpet. Tag kontat med säljaren och begära att få häva köpet. Du kan /bör ta kontakt med Konsumentvägledaren i din kommun för mer information, och eller en jurist som är bra på konsumet rätt. Det kostar några kronor men brukar vara väl värt pengarna. Har du köpt som näringsikare eller av en privatperson gäller köplagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt99 0 Postad 30 Juni , 2008 Det verkar som om jag och tillverkaren ändå kommer att bli överens och att de häver köpet vilket ju känns bra. Väntar nu bara på en skriflig bekräftelse och pengarna så att jag kan köpa något annat vilket ju inte blir så lätt mitt i sommaren. Kanske måste bli nästa sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser