Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
pgh73

Hur köper man båt?

Rekommendera Poster

Dum fråga kanske, men novis som man är så... Hur köper man båt:

- när den står på land eller ligger i?

- om den ligger i och man vill kolla skrovet? krav att få lyfta den eller(vem betalar?)

- är det billigare på hösten eller kvittar det?

- provseglar man den alltid eller?

Ngn som har råd så shoot!

 

Är på väg att köpa vår första båt, maxi77, vega, compis 28 el likn.

 

/Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst ligger i.

Lyfta, förhandling vem som betalar men oftast säljaren i min erfarenhet

Billigare på hösten men stor variation mellan båtar

Jag har inte alltid provseglat men dock startat motor och ryckt i alla tampar och använt alla funktioner

Titta på flera (många) båtar!

Använd mycket gärna en besiktningsman till den du är intresserad av!

hej/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min båt så:

1. Povkördes den i vattnet. Hur bedömer man buller, hantering etc annars?

2. När jag började tycka jag hittat en kandidat så lyftes den upp för att kunna se och besiktiga botten.

3. Jag tog hjälp av ett proffs för besiktning. Kostar ett antal tusen, men jag tyckte det var värt det. En proffsbesiktning är ytterligare en åsikt om vad du köper. Ingen 100% garanti att inget missas. Det är du själv som gör köpbeslutet från din egen bedömning och beiktningsprotokollet.

Båtar som antingen inte kan provköras i vattnet, eller inte går att lyfta för besiktning skulle jag vara försiktig med att köpa. Men det finns folk somgjort bra köp även så.

Möjligen blir det lite billigare på hösten, men å andra sidan får du direkt alla kostnader och besvär med vinterförvaring. Inte billigt det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte på hösten. Provseglade, lade handpenning och avslutade sedan köpet när båten låg på land. Eftersom alla tror att man får mer för båten på våren är det fler som säljer då, så det jämnar ut sig gissar jag. Man får av naturliga skäl mindre för en skitig, ovaxad båt med bevuxen botten oavsett årstid, men det finns fler av dem på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske beror lite på i vilken prisklass man tittar på. Det kostar ju trots allt en del att hålla på lyfta, greja och dona. På båtar runt 50 tkr, orkar kanske vare sig säljare eller köpare hålla på.

En Maxi 77:a vet ju de flesta vad det är för något. Hade jag köpt en sådan hade jag nog satsat på en som ligger på land för att kunna inspektera skrovet ordentligt. Är visserligen ingen seglare och inte alls duktig på vad som är värt att kolla på en segelbåt, men har hört att man ska kolla kölens infästning, samt runt masten. Att det inte finns sprickbildningar. Besiktningsmän tror jag inte man ska ha någon övertro till. Det visar inte minst ett antal strängar på den här sidan. De är dyra att anlita och ger ingen garanti på sitt arbete. Fel missas och fel som inte är några fel uppdagas... Tyvärr har det visat sig att somliga av dessa sk experter inte alls är några experter. Kanske inte något som man vill betala en hög med tusenlappar för att få ett utlåtande ifrån...?

Prisbild kontra årstid är intressant. Somliga tror de ska göra fynd till hösten, medan säljarna försöker kränga iväg båten på våren då de tror sig få mer betalt... Det gör nog att utbud och efterfrågan jämnar ut sig.

Jag tror att bästa affären gör man mitt under sommaren, gärna en sådan här sommar med lite taskigt väder. Vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker också att utbudet verkar vara ovanligt stort just nu.

Höstens fyndköpare har inte hittat in på banan ännu vilket gör efterfrågan lite halvdan. Säljarna som tänkt sig sälja på vårkanten och ändå inte fått iväg båten, börjar nog bli mer prutvilliga nu. Dessutom ger ju det sura börsklimatet och den regniga sommaren att humöret tryter. Fler vill sälja än köpa så att säga....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset på en maxi sätter lite begränsningar, vi talar om en båt mellan 50-100, en besktningsman på denna kan medföra kostnader på 10 % av inköpspriset, ett lyft ytterligare %.

Skulle välja lyftet framför besiktningman och istället själv göra noggranna kontroller. Viktigast på är nog läckage. Kolla framförallt däcket. Får inte knarra. Segles och motorskick ger sig ganska säkert på priset de ex med nyare grejor blir automatiskt lite dyrare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för inläggen. Jag får se hur det blir när jag står där med drömbåten framför mig. Jag är inte så rädd för att göra kollen av båten själv. Det första jag gör är ju att läsa in mig ordentligt på modellen.

Stämmer det verkligen att en besiktning kan kosta 10 % av båtvärdet? Låter ju sjukt mycket, jmf med vad en husbes kostar. Som någon sa, kanske bättre att lägga lite pengar på att inspektera båten ordentligt och lyfta upp den. Plus att försöka ta med ngn till, 4 ögon är ju bättre än 2...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer inte! Försökte bara sätta en besiktning som normalt kostar 4-6000 kr i propotion till båtens värde. Körper du en båt för 600 000 kr blir det ju 1 %. Det jag menar är att det blir sjukt mycket pengar att besikta en båt me lågt inköpsvärde!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, självklart blir det en del procent när båtens värde är mellan 50-100´ . Jag har iaf beställt dvd om besiktning nu så får jag se hur det blir sen. Köper man en dussinbåt så finns det ju mkt info om den på nätet, vanliga fel/akilleshälar osv. Spännande framtid man går det till mötes.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...