kaho 0 Postad 27 Juni , 2008 Kopplingsbryderi. Spänning mellan minuspoler. Motor: Buch DV20 10 616 Startbatteriet är kopplat enbart till startmotor (Dynastart?). Batteriets minus ligger mot motorns chassi. Förbukningsbatteriet är kopplat till en egen generator via polerna 0 och M. Generatorns minus, 0, ej kopplat till motorchassi. Sålunda är minus på starbatteri ej anslutet till minus på förbrukningsbatteri. Vad jag vet så ska man heller inte, ur korrosionssynpunkt, ha generatorn elektiskt ansluten till motorchassiet. Mäter jag mellan batteriernas minuspoler så ligger där 0,9 volt där startbatteriet fungerar som minus. För mig är detta rena trolleriet! Mellan batterierna ligger en avskiljare, typ Septor. Den är kopplad så att överskott från förbrukningsbatteriet ska ladda startbatteriet. Men det lär väl knappast hända så länge det inte finns gemensam jord? Jag skulle i stället vilja vända processen så att startbatteriet laddas först och därefter förbrukningsbatteriet. Men detta kräver ju, förutom att Septor ska vändas så klart, att det finns gemensam jord mellan batterierna. Men om jag kopplar ihop dessa blir ju generatorn inte längre galvaniskt avskiljd från motorchassi med ev. korrosion som följd. Och vågar jag jag överhuvudtaget koppla ihop dem eftersom det finns en potentialskillnad mellan batteriernas minuspoler.? Som det ser ut just nu förstår jag inte ens hur startbatteriet kan bli laddat överhuvud taget om det inte är så att Dynastarten fungerar som generator. Batteriavskiljaren, Septor lär väl knappast ha någon funktion. Hur bör jag göra? /Kjell-Arne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gimbal 0 Postad 27 Juni , 2008 Att batteriminus kopplat till motorchassi skulle ge korrosionsproblem har jag aldrig hört talas om, men så hör jag ju heller inte allt som sägs... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Juni , 2008 Har gissat på ditt elschema, se bild. Dynastart är generator och startmotor i ett, helt riktigt. Så startbatteriet laddas nog. Om det inte finns gemensam jord så lär inte förbrukningsbatteriet laddas via septorn, nej. Jag tycker du kan låta det vara som det är; generatorn laddar förbrukningen. Septorn gör varken till eller från. Skulle kunna skruvas bort antar jag, men det verkar vara jobb i onödan. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 Juni , 2008 Generatorn är väl fastskruvad vid motorn eller hur? Där har du en jordkontakt. Taskiga ledningar ger säg 0,2 V fall samt dioden ca 0,7 V där har du det. Dioden gör dessutom att generatorn kan aldrig toppladda den! Ta bort den och sätt ordentlig gemensam jord på båda och till chassi, dvs motorblocket. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaho 0 Postad 29 Juni , 2008 Du har helt rätt Anders! Kopplingsschemat är korrekt och jag lyfter på hatten för att du orkade med att rita den. Provade idag med att koppla bort minuskabeln till Septor och då får jag 12V mellan minuspolerna Jag funderade faktiskt på att låta det vara som det är. Tyvärr har jag lite problem att hålla full spänning i startbatteriet och motorn är därför ibland väldigt svårstartad. Jag tänkte koppla in en solpanel dels för att hålla spänningen på startbatteriet och dels naturligtvis för att underhålla förbrukningsbatterierna. Min nuvarande lösning blev en 45W solpanel till förbrukningsbatterierna och en separat 5W panel till startbatteriet. Lite klumplig lösning måhända men den lilla panelen hade jag redan. Och Gimbal, om du kollar på en generator för marinbruk ska du se att båda polerna är galvaniskt skilda från godset. Detta till skillnad från en bilgenerator. Påstås bero just på att undvika korrosion. /Kjell-Arne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser