nomis 0 Postad 27 Juni , 2008 Har hört att äldremotorer typ MB10a ej mår så bra på vanlig blyfri bensin. Jag kör med 95 oktanigt. Skall man blanda i något i tanken? //Nomis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juni , 2008 Oj... Ja,blanda i blytillsats i 95:an (finns på alla mackar). Det är till för smörjningen. Rätt viktigt har jag hört! Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 27 Juni , 2008 Blytillsatsen har ju inget med förbränningen att göra om nu motorn går illa utan är för att smörja ventilsätena. Dock är det ju en viktig att ha i på äldre motorer. I min B20 kör jag på 98-oktan och det går den avsevärt bättre på än 95. Dock finns det inte på sjömacken utan jag får släpa dunkar, men e ju alltid nyttigt men lite träning:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 27 Juni , 2008 SPI har tagit fram ett kortfattat pdf-dokument i om som kan vara värt att läsa igenom. http://www.spi.se/produkter.asp?art=63 Senast ändrad av Fogel70 | 27 juni 2008 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 28 Juni , 2008 Jag har försökt få reda på om blyersättningsmedlen gör någon nytta. Alla säger att man MÅSTE använda dem men ingen vet vad som händer utan. Jag har inte hört talas om någon som fått problem när de inte nvänt dem heller. Största bståndsdelen i dessa tillsatser är oliak salter och de har en fårmåga att sätta sig i bränslesystemet. Jag har sett förgasare som stått över en vinter med ersättningsmedel i och det var inget skoj. Personligen skulle jag köra utan men det är mitt val. Om man promt vill hälla salt i sitt bränslesystem så rekomenderar jag att man kör en tant utan på hösten innan upptagning, kör gärna den med 98-oktan för den är inte lika benägen att krackelera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivon 1 Postad 28 Juni , 2008 På min veteranbil kör jag med ca 1% 2-taktsolja istället för blyersätting, smörjer men ryker inte. Har blivit avrådd från blyersättning pga av problem med bränslesystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Juni , 2008 Kostnaden f blyersättningen är ju försumbar, varför chansa? Efter jag jag förstått så gör blyersättningen egentligen endast nytta för motorer med gjutjärnstopp. Detta eftersom ventilsätena i lättmetalltoppar är gjorda av stål, vilket sällan är fallet i gjutjärnstopparna. Och det är ventilsätena som behöver blyet/blyersättningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 29 Juni , 2008 Helt rätt killerboo. Så därför gör 2-taksolja ingen som helst nytta. Varför ska man chansa att hälla salt i sitt bränslesystem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser