Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
nomis

Bensin tillsatser

Rekommendera Poster

Har hört att äldremotorer typ MB10a ej mår så bra på vanlig blyfri bensin.

Jag kör med 95 oktanigt. Skall man blanda i något i tanken?

//Nomis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj...

Ja,blanda i blytillsats i 95:an (finns på alla mackar). Det är till för smörjningen. Rätt viktigt har jag hört!

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blytillsatsen har ju inget med förbränningen att göra om nu motorn går illa utan är för att smörja ventilsätena. Dock är det ju en viktig att ha i på äldre motorer.

I min B20 kör jag på 98-oktan och det går den avsevärt bättre på än 95. Dock finns det inte på sjömacken utan jag får släpa dunkar, men e ju alltid nyttigt men lite träning:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt få reda på om blyersättningsmedlen gör någon nytta. Alla säger att man MÅSTE använda dem men ingen vet vad som händer utan. Jag har inte hört talas om någon som fått problem när de inte nvänt dem heller. Största bståndsdelen i dessa tillsatser är oliak salter och de har en fårmåga att sätta sig i bränslesystemet. Jag har sett förgasare som stått över en vinter med ersättningsmedel i och det var inget skoj. Personligen skulle jag köra utan men det är mitt val. Om man promt vill hälla salt i sitt bränslesystem så rekomenderar jag att man kör en tant utan på hösten innan upptagning, kör gärna den med 98-oktan för den är inte lika benägen att krackelera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min veteranbil kör jag med ca 1% 2-taktsolja istället för blyersätting, smörjer men ryker inte. Har blivit avrådd från blyersättning pga av problem med bränslesystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostnaden f blyersättningen är ju försumbar, varför chansa? Efter jag jag förstått så gör blyersättningen egentligen endast nytta för motorer med gjutjärnstopp. Detta eftersom ventilsätena i lättmetalltoppar är gjorda av stål, vilket sällan är fallet i gjutjärnstopparna. Och det är ventilsätena som behöver blyet/blyersättningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt killerboo. Så därför gör 2-taksolja ingen som helst nytta.

Varför ska man chansa att hälla salt i sitt bränslesystem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...