lars11 3 Postad 27 Juni , 2008 Mycket snack om detta och råden har varit att tala med elektriker osv. Nåväl, min elektriker visste inte mer än mig om installation så jag ska samla lite info för en korrekt installation. Ett alternativ är att köpa från DEFA eller Navix men de har lite extra pålägg så det är plan B. Upplägget är en installation i motorbåt. Utrustning som ska drivas är batteriladdare, varmvattenberedare och ett par uttag inne i båten i ruff och nära pentry. 1. Intag. Godkänt marint intag typ Marinco placerat på däcksidan. Inga problem där, kostar 700kr. 2. Elcentral för marint bruk med tvåpolig jordfelsbrytare med en-tre utgångar. Inga problem, kostar 900-1300. 3. Två uttag i motorrummet för batteriladdare och VV-beredaren samt ett uttag i ruffen vid pentrymodulen. Inga problem, IP67 uttag är lätta att få dit. 4. Batteriladdare. Troligen en dubbelisolerad CTEK 15A. Inga problem med inkoppling eller fästen. 5. Anslutningssladd för marint bruk, tex. Marincos sladd. Kostar ca. 1500. Min och elektrikerns frågor är följande: 1. Koppling och dragning mellan dessa punkter? Flertrådig kanske förtennad kabel, visst. Men vilken? Hur? Enklas vore om det fanns en godkänd kabel att förlägga direkt både dolt under mattor och synligt utan rör. Finns någon sådan godkänd kabel? Finns någon kabeltyp man kan förlägga blandat fritt/dolt i en båt motsvarande kablarna i DEFA-systemet? Eller ska man ha flexrör, dränerad, mellan alla punkter? Och vilken kabel i flexrören i så fall? 2. Har sett att man ska förlägga 220V en bit ifrån kabelstammarna för 12V för att förhindra induktionsspänningar. Hur långt isär är ok? 10cm eller 50? 3. Gemensam jordning i hela båten. I många regelverk rekommenderas gemensam jord för både 12 och 220V. Vad gäller egentligen? I Sverige eller inom EU? 4. Med gemensam jord sägs att man ska ha zinksaver mellan elcentralens land-jord och den gemensamma jordplinten. Hur gör man korrekt för att dra den jordledaren dit? Får vi väl underbyggda svar på detta skulle det kunna bli en bra instruktion för installation av landström. För tillfället är det många tyckare och inte ens elektrikerna vet exakt vad som gäller. Är själv certifierad att löda och installera el i flygplan men inte elektriker, dock ser jag rätt tydligt om det finns brister i resonemangen. - Input som kan verifieras i publika regelverk värderas högt i denna tråd. - Att något funkar räcker inte, det ska vara Norm och klara en certifiering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juni , 2008 Är ingen elektriker men säljer till den yrkesgruppen. EDIT. Haha,lät konstigt...men är inte tekniker endast säljare. Inge ansvar:-) Kan tyvärr inte reglementet angående EU standarder m.m. men en bra sak att använda (till punk 3 & 4) är en isolationstransformator. Den isolerar jorden mellan landströmen och 12 V. Bekymret med kabeldragning av gemensam jord är därmed löst. Sen behöver du inte köpa en dyr C-tek (de har väl modeller som har galvanisk skilda jord), och köpa en billigare laddare. Typ..nästan vilken som helst:-) I alla fall, en isolationstransormator är dyr men väldigt bra att ha. Mvh Elfanomad PS. Kunde inte alla frågor så svarade/tipsade bara lite.DS Senast ändrad av elfanomad | 27 juni 2008 | 12:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 Juni , 2008 Här får du ett klockrent svar. ISO 13297 gäller för växelströmsinstallationer i småbåtar. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 27 Juni , 2008 Jaha, det är väl bra. Nu kostar den 700 spänn att ladda ner, nåt för elektrikern kanske. Nån som vet var man kan läsa den eller kan svara på frågorna i inlägget utifrån ISO dokumentet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 27 Juni , 2008 http://www.sychut.com/nav/el/ISO13297.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 27 Juni , 2008 Man får tacka! Rätt mycket bra info och för en gångs skull rätt tydlig för att vara ISO, skyltförslag mm. Dock är inte reglerna om kabel och kabelskydd/conduit beskrivna så att man kan köpa rätt här i Sverige direkt ur dokumentet. Men jag tolkar det som om Kabel: H07RN med 2.5mm2 ledare bör vara ok att använda i hela installationen. Man ska ansluta och kontrollsträcka enl. tabellen för att säkra att allt sitter fast enl std. Conduit/kabelskydd: Man installerar H07RN i tex. flexirör och ser till att de är fästa minst var 45 cm. Man drar den minst 10 cm isär från 12v kablarna och märker tydligt. Dessutom förlägger man den inte i kölsvinet eller där man kan förvänta sig vatten i normala fall. Systemet skall jordas i de delar av båten som har kontakt med sjövattnet, dvs. hela båtens jordsystem. Man sätter en zinksaver mellan landjord och båtjord för att minska galvaniska strömmar genom båtens jordsystem och samtidigt upprätthålla jordanslutningen för ev. fel. Har jag tolkat detta tydligt fel någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 Juni , 2008 Njaee. Du verkar ta det här med redaransvar väldigt noga - så att du får till en godkänd installation? Eller är det så att du tar in en båt som import och sedan ska du själv CE märka? Hur som helst så har du inte rätt i din tolkning att man SKA jorda med en gemensam DC jord i båten. Se nedan om du läser standarden. Sedan kan man fråga sig vem som är kontrollinstans? I Sverige så går vi i huvudsak bara på CE märkningen, dvs ett import eller ett tillverkaransvar? Det finns ingen som kommer ut och kollar att du gjort rätt...OCh du får heller inte tillräckligt med konkret info i en ISO standard, det är inte deras syfte. Men du verkar ha kommit ganska långt! Tänkt bara på att du måste tänka själv här i tillämpningen... ska du tex ha belastare i din båt som kommer att kräva höga effekter så måste du kunna visa att arean i ledningen var tillräcklig... inte bara hänvisa till en standard som ofta säger något mer allmänt... Det är också stor skillnad om du ska använda din båt som privat eller för kommersiella ändamål för då höjs kraven betydligt. Lycka till! ( För alla elnördar så - ISO013297, säger, om jag hittat rätt och gällande version: ) '4.2 The protective conductor shall be connected to the craft's d.c. negative ground (earth) as close as practicable to the battery (d.c.) negative terminal. NOTE If an RCD (whole-craft residual current device) or an isolation transformer is installed in the main supply circuit of the a.c. system (see 8.2), the negative ground terminal of the d.c. system need not be connected to the a.c. shore ground (protective conductor).' '8.2 The craft shall be provided with earth-leakage protection in the main supply circuit by a) a double-pole RCD having a maximum nominal trip sensitivity of 30 mA and 100 ms maximum trip time located in accordance with 7.2.2, or each receptacle located in the galley, toilet, machinery space or weather deck shall be protected by a GFCI (RCD) having a maximum sensitivity of 10 mA.' ( Observera här två saker – dels att en RCD är en jordfelsbrytare för att bryta spänningen om det blir läckströmmar, detta innbär att du INTE behöver ”jorda” din 220V installaion enligt denna ISO standard. Det andra är att en nationell myndighet utfärdar förordningar och direktiv som går förbi eller tom gör avsteg från ISO standards…. Här ser vi ett sådant. I USA är det så att man kräver en känsligare jordfelsbrytare där det finns risk för att vatten kommer i närheten, men så är det inte i Sverige. Avsteg! Man kan också ifrågasätta vad det innebär att ”jorda” en installation? Så här säger sjöfartsverket i §8 och §16, om dessa fortfarande gäller;) '§8 En jordningsskena skall finnas för anslutning till lämplig jord. Speciell hänsyn skall vid jordningen tas till risken för galvanisk korrosion av fartygets skrov och risken för vagabonderade strömmar. Om separat jordanslutning används skall den uppfylla kraven i 13 §.' '16 § För installationer med max. 125 A märkström skall anslutningen till fartyget ske över en strömkännande jordfelsbrytare med en märkutlösningsström av högst 30 mA eller en isolertransformator.' ( här kommer ett redaransvar in, vad menas med en lämplig jord???? Man måste alltså tänka till! Man skriver i alla fall att anslutning SKALL ske över en jordfelsbrytare eller en isolertransing och i min egen tolkning så medges det att man INTE jordar till någon sorts egenkonstruerad BÅTJORD utan tvärtom ska speciell hänsyn tas till risk för galvaniskt korrosion. Men för sjutton – koppla RCD-jord i alla 220V uttag! ) Senast ändrad av Funkis | 29 juni 2008 | 10:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 29 Juni , 2008 Hej, jag måste lägga in en varning om att blanda 220Voltens jord med 12Voltsjorden, då uppstår en potentialskillnad mellan nätjord och verkligjord, alltså havsbotten, och den skillnaden kan uppgå mot 100 - 150 VOLT! och då är det båtens jord som offras, dvs propeller o andra metalldelar försvinner, vittrar sönder, och det är knappast önskvärt. Jag har sett vådan av att en batteriladdare hade sin jord sammankopplad med laddarens 12 voltsminus med påföljd att propellern fullständigt vittrade bort under en knapp månad!!!! Jag kan visa den om intresse finns! d.v.s. resterna. Håll ett öga åt det hållet så inga otrevligheter inträffar. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 29 Juni , 2008 Bästa skyddet mot ovanstående är en skydds/isolertransformator. Med trafo får man en isolerad jordning av landströmmen som inte är ansluten till båten. All förbrukning ombord behöver inte gå genom trafon. Bara det som måste skyddsjordas, Varmvattenberedaren exv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 30 Juni , 2008 Nja, båten är inte CE-märkt och jag tänker inte märka den (nu). Men dels vill jag att installationen ska vara ok och när jag ändå ska göra den säker så kan jag lika väl göra den korrekt enl. norm. Det tror jag inte blir dyrare bara jag vet vad normen innehåller och här är många kockar oense. Tex. att dra kabeln 8 cm från 12V-stammen är inte billigare än att dra den 11 cm ifrån men fel, om rätt kabel kostar 60kr/m isf. 14kr/m gör inte heller nån stor skillnad bara det blir rätt. Inlägget om att ISO inte är så konkret instämmer jag med totalt, dock var denna norm ovanligt konkret med skylttexter osv. På det intag jag tänker ha står dem max 16A så även om jag inte kommer att använda så mycket så tänkte jag dimensionera kabelareorna och centralen efter det. Jag kommer inte att stoppa in nån transformator. Dom är både dyra och tunga så det struntar jag i. Jag kommer inte heller att ligga månader med landström, så jag tänker att en strömbegränsande zinksaver håller nere strömmarna tillräckligt för att inte min zink ska försvinna på ett dygn. (150V skillnad mellan bryggjord och landjord???? Då är man ju kokt i alla falll om jag tar i vv-beredaren och motorblocket samtidigt?? Kan det vara ok med sånt jordfel??? Trodde att det var max några volt, illa nog för zinket) Dock: Jag vet fortfarande inte vilken installtionakabel jag ska använda. Kan någon ge mig ett konkret förslag på en eller två kablar för installation ombord? För kabelskydd, ska jag använda vanlig flexslang eller kan jag välja nån form av strumpa som är mindre bullig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 30 Juni , 2008 ..en RDOE 3G1,5 ( = 10 amp / 2300watt) svart gummikabel är nog att föredra trots att den är gjord för ''flyttbara bruksföremål'' och inte fast installation . Lägg den i flexrör . EKK 3G1,5 är rätt ok också som passar för fuktiga installationer och är draget solljusskyddat ! MEN !!!! ... det du INTE ska ha är uttag i motorrummet !!!!!!!! Alla anslutningar/uttag bör sitta utanför motorutrymmet för att inte bensinångor ska kunna utsättas för eventuell gnistbildning från kontaktytor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 1 Juli , 2008 ok. Ja jag läst om motorrum i någon av std. också. Nu sitter ju normalt både laddaren och vv-beredaren där. Ska jag koppla in dom fast istället? Laddaren är ju inte jordad tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 1 Juli , 2008 Fast montering är bättre , använd en kopplingsdosa som är tät typ IP44 eller högre.( gjord för utomhusmiljö ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 1 Juli , 2008 .. att laddaren inte är jordad ska tas positivt . Då är den så pass isolerad att ingen risk för att ytterhöljet kan bli ledande ( dubbelisolerad) Titta på laddaren vilken IP klass den har ,brukar stå på undersidan/baksidan . .... ska jag gissa så är den IP67 !?!?! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Juli , 2008 Hm, EKK 3G1.5 är väl enkelledarkabel? Det är det enda jag är absolut säker på att man INTE ska använda i en båt. Det måste vara flerledare, kopparledaren i en enkelkabel går sönder av vibrationerna i båt!! Gärna förtent kabel också, men då pratar vi andra priser så det är lite överkurs. Enkelledare är gjorda för hus som normalt inte skakar och rör på sig så mycket. Gnistor i motorrummet? Beror på om det är bensin eller diesel? Själv har jag 220V- omvandlaren och batteriladdaren installerade på täckbrädan 5 cm ovanför min bränsletank. Vilket jag INTE skulle ha om det var bensin i tanken. Nu är det diesel vilket gör det hela mindre farligt. Senast ändrad av Anders_St | 01 juli 2008 | 09:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Juli , 2008 Är väl bra att enkelt kunna rycka ur laddaren för t ex felsökning. Och vv-beredaren får inte gå utan att det är vatten i den! Om den inte har strömbrytare måste du kunna koppla ur den när du kopplar in landströmmen utan att ha vv-beredaren vattenfylld, t ex på land innan sjösättning. Det gäller alltså elpatronen, motorns kylvatten kan gå igenom även om vv-beredaren är tom, spelar ingen roll. Senast ändrad av Anders_St | 01 juli 2008 | 09:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 4 Juli , 2008 Ja det ska inte vara FK eller EK. I normen står det hur många trådar det ska vara och det är väl bra om det är ett tåligt hölje också. Är trådarna förtenta så är det ett plus. Nåväl, vilken kabel ska jag fråga efter för installationen i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Juli , 2008 .. då blev det en RDOE 3G1.5 svart gummikabel ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser