klang 0 Postad 27 Juni , 2008 har ett problem. har en båt med en aq170. i höstas när jag skulle konservera den så märkte jag att den hadde problem att suga vatten varav jag fick slanga in glyckol till inpellern. så i början av sommaren så bytte jag inpellern, var snål och köpte på biltema. så för en vecka sedan skulle jag sjösätta, till min fasa så klarar den inte att pumpa in sjövatten. tog lös slangen till inpellern och stoppade ner den i en vattenhink, inpellern klarar inte att suga åt sig vatten, men om jag håller upåp langen ovan motor och med hjälp av en tratt häller i vatten så funkar allt, alltså, det verkar inte vara något stopp i motorn eller så. min fråga är nu om inpellern är känslig när det gäller passform och så, kan det vara så att huset är slitet? syntes inget men tanken är att det kanske inte behöver synas om huset är slitet. kan det vara så att felet ligger i fabrikatet (biltema)? såg även på några forum att folk brukar fetta in eller lägga vasselin på inpellern innan montering, det gjorde inte jag, kan det vara felet jag gjort? har tagit lös hela inpellerhuset och hällt i vatten i intaget och vridit runt axeln för hand och då pumpade den ut vattnet lätt, sedan såg jag att rätta vattenpumpen på motorn glappade men det ser jag inte som ett problem för att inpellern ska kunna pumpa in vatten . fast jag köpt en renoveringssatts till den och det var en otäck afför, har nog alldrig betalat så mycket för så lite. aja, är iallafall väldigt glad för svar så säg era synpunkter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 27 Juni , 2008 Tyvärr inget svar på din fråga! Men ge upp med att handla impeller på Biltema!! Hade en polare som satte i en sån och båten gick 30 distans! sen var det smulor av denna! För min del så använder jag den medföljande vaselinet när jag monterar. Byter impeller varje säsong fast jag vet att detta inte behövs! Trevlig sommar och lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 27 Juni , 2008 vaselinet är nog bara till för att lättare få impellern på plats? Jag hade själv ett liknande problem förra våren. Köpte ny impeller, Volvo orginal, men motorn sög ändå inte sjövatten. Det visade sig att det var packboxen som sitter längre in på impelleraxeln, som var kass. Kylsystemet sög in luft den vägen, istället för att suga in vatten från sjön. Ny packbox kostade mindre än hundra kronor (Volvo Orginal), och när jag monterat den fungerade allt som det skulle. Kanske du har samma fel? Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 27 Juni , 2008 Ett vanligt fel är att locket är repigt! Har ni rätt packning i? Även kammen kan bli sliten och behöva bytas ut och det finns undermåliga (för mjuka) gummisorter i impellrarna hos vissa tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 27 Juni , 2008 Smörjningen som är med är till för att impellern inte ska vara helt torr innan den får upp vattnet till pumpen.Själv brukar jag ha i lite diskmedel i pumpen innan jag monterar slangarna på våren så dom inte ska gå torrt vid första starten. Har inte bytt impellrar på 3 år nu men kollade dom nu i våras och det var inga fel på dom MEN jag har reservimpellrar med mig. Jag tror oxå på iden med trasig packbox. Då kan man få massa skumma symptom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 28 Juni , 2008 Dum fråga kanske?? Men när jag byter impeller så tar jag ut hela axeln och trär på impellern så den sitter fast i krysskilen. Tycker detta är enklaste sättet att få dit den. Men? att ta ut axeln, kan det skada packboxen på nåt sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 28 Juni , 2008 Har kört med Biltema-impellrar i flera år utan problem. Tror nog felet ligger i packboxen eller locket till pumpen. Kolla locket med en stållinjal så det inte buktar ut eller är slitet. Se även till så att kammen inne i pumphuset finns kvar och är i bra skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Juni , 2008 Är det packboxarna så borde du ju nästan märka av lite olja i pumphuset men inte omöjligt. Bytta dessa på min B20 och det var en rätt enkel och billig operation. Annars tror jag på kammen, men ska vara rätt redigt sliten för att inte suga alls. Du ser ju hur den ser ut om impellern liger emot tillräkligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 28 Juni , 2008 passformen är viktigt. impellern måste ligga an och täta (släpa) mot locket, minsta lilla glipa där och hela pumpförmågan försvinner. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 28 Juni , 2008 Ja, att ta ut hela axeln och byta impellern är skadligt för tätningsringarna, det blir skavsår av axelspårets vassa kanter, så om du gradar noga så att de knivseggsvassa kanterna försvinner så funkar det fint. Om det börjar läcka vid axeln, vatten eller olja, så är det hög tid att byta tätningar. Om båda läcker så finns risken att det kommer vatten in i vevhuset via axeln, och det är inte så självklart att undersöka just där om det är där läckan finns, normalt tror man ju att det är topplockspackningen som gått. Inte kul att byta topplockspackning i onödan. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgmicke 0 Postad 28 Juni , 2008 Hej. Hade samma problem som du, men pratade med en polare som jobbar på Penta. Impellern klrara inte av att suga vattnet från en spann som står under båtens vattenlinje. Han sa till mig att alltid ha en spann stående på badbryggan när jag kör motorn på land. Det är enda sättet. Sen kan det vara otätt i slangarna man kopplar ihop när man kör på land o då suger den bara luft! Impeller från biltema kan funka. Är lite skeptisk mot biltemas marina prylar. Köpte en anod till propelleraxeln på 270 drevet där. Kostade bara en 600 spänn sen att fixa det! Linavskäraren passade inte riktigt o skar in i anoden o knäckte axeln till slut. Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 28 Juni , 2008 M,a,o så nästa gång man bytet inte ta ut axeln! hade på känn att det på nåt sätt kunde bli skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klang 0 Postad 28 Juni , 2008 tackar för svarena. ja, jag får ta och plocka isär allt igen och kolla upp allt ordentligt, ska ta och göra det om ett par dagar då jag blir ledig. ska köpa en ny inpeller samt packboxar och prova så. skriver väll in igen när jag lagat klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hussen 0 Postad 31 Juli , 2008 Jag känner inte till aq 170 men min aq 130 är kuggdriven och kamaxeltappen hade gått av och impellern fick ingen drivning. Har du kollat att du har snurr på impelleraxeln? Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hussen 0 Postad 31 Juli , 2008 Jag känner inte till aq 170 men min aq 130 är kuggdriven och kamaxeltappen hade gått av och impellern fick ingen drivning. Har du kollat att du har snurr på impelleraxeln? Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser