ivanov 0 Postad 26 Juni , 2008 Vad kännetecknar Mercury Optimax motorer? Är de direktinsprutade 2-taktare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 27 Juni , 2008 jag är inne på min andra optimax motor nu. Som sagt är det en direktinsprut 2 takt. med väldans låg bensin förbrukning. Tvåtakts lukten är så gott som borta.Enligt en känd båttidning så släpper de ut mindre oförbränt bränsle en en fyrtakt. Ljudnivån är på tomgång högre än 4 taktarna men inte så du blir störd.i planing så är ljudnivån lika hög som fyrtakt.det visar oxå flera båttidningars tester. DU måste ha en specieltvåtakts olja sk dfi olja 4 l 300 kr. Jag åkte förre året ca 40 timmar på 3l olja. service kostade med vinterkonervering 1600 kr som grädde på moset tycker jag att motorn är snygg att se på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juni , 2008 Vissa modeller t ex 135 hk Optimax är väldigt högljudd på höga varv, det framgår tydligt av tester där ljudnivån har mätts. Fördelar är att det är väldigt bra klipp i Optimax och hyfsat billiga. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser