crescent44 0 Postad 26 Juni , 2008 jag tänker köpa gps och självklart med blue chart. undrar dock hur det fungerar med områden. det verkar som man får betala typ 1500 för ett enda område stämmer detta? och områderna är ju inte särskilt stora så om man tex vill ha alla sjökort som behövs för att segla till medelhavet kommer det ju att kosta en förmögenhet. det finns inget sätt som man kan köpa alla områden till tex atlanten området? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 26 Juni , 2008 Det är nog som du säger, men i piratbukten finns hela atlanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 26 Juni , 2008 Varför en GPS? Det finns ju suveräna program till PC:n/laptopen. Kartområdena är större, fast de är nog inte billigare. Dessutom så kan du koppla till en större skärm. Skärmarna på en plotter/GPS är oftast löjligt små. Det är enklare att koppla till en extern skärm till sittbrunnen óch du får automatiskt upp nya rutter och waypoints. Kolla in Nobeltec och MacSea Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 26 Juni , 2008 En laptop är känsligare för väder, vind och stötar än en plotter, den är också betydligt mer strömslukande. Ska man ha en laptop med en skärm i sittbrunnen så bör skärmen vara vattentät, ljusstark och helst också dimbar för nattseglingar (en vanlig flatskärm är inte helt dimbar utan bakgrundsbelysningen är alltid till). En sådan skärm är oftast dyrare än en plotter. Jag tycker att en PC är ett betydligt sämre alternativ än en plotter, särskilt för långseglingar. Att köpa sjökort som räcker ner till medelhavet är faktiskt billigare än att köpa motsvarande kort i pappersform. Sen kan man kanske diskutera visheten i att ge sig av utan papperskort ombord. Förresten, varför självklart me Blue Chart? Min personliga åsikt är att C-map är bättre. Senast ändrad av cerber0s | 27 juni 2008 | 00:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 27 Juni , 2008 Visst har du rätt i att en laptop är känsligare, men programmen är mycket bättre än de på en plotter. Vi har haft både och, men tycker nog att fördelarna uppväger nackdelarna. Självklart måste man ha en vattentålig skärm som klarar dagsljus och som kan dimmas ner på natten. Idag finns det sådana som inte kostar skjortan i inköp (bara en halv ) Laptopen bör ju naturligtvis stå nere i kajutan, och det är lätt att med hjälp av antiglid-underlägg och kardborrband få den att stå kvar där man vill ha den. Man kan även ansluta den till en vanligt plattskärm nere i båten som då kan användas för TV och Filmtittande. Med ett externt tangentbord till så kan du ställa in laptopen i ett skåp och ändå kunna fixa navigeringen. En laptop drar inte så värst mycket ström, inte jämfört med en stationär iallafall. Hur mycket en plotter drar vet jag inte. Men om man skall segla över Atlanten bör man väl ha någon form av energipåfyllning. Annars blir det nog lite besvärligt. Men energibiten blir en annan tråd. Så därför fortsätter jag inte el-resonemanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser