Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Dykarn

Vattenläckage/vibrationer Merc-Bravo drev, bråttom !

Rekommendera Poster

Hejsan

Har nu efter 2 turer med båten upptäckt att det vibrerar mer eller mindre från drev/sköld vid högt gaspådrag om man svänger lite (båda hållen) eller trimmar drevet upp/ned.

Blir olika mkt missljud vid olika vinklar osv.

Dessutom läcker vatten in i små mängder genom någon el några genomföringar i aktern, svårt att se exakt varifrån, men det är vått ända uppifrån styraxelns hål i skölden och i flera andra steg under denna med.

Länspumpen tömmer en skvätt var 4:e/5:e timme kanske, så det är inga mängder.

Men, vad jag förstått så kan detta tyda på otät drivknutsbälg med begynnande defekt stödlager (gimbal lager) och kanske defekt drivknut, kan detta vara riktigt eller kan det vara något annat ?

(kände på lagret i höstas/våras så gott det gick och det snurrade lätt utan glapp vad jag kunde känna)

Om nu vatten kommer in denna väg, kan vatten tränga in i drevet med eller håller det tätt via packboxar ? (oljan i påfyllbyttan ser bra ut)

Vad är det som kan läcka uppe vid styraxeln, hur ser tätningarna ut där ?

Läste något om en plasttätning kring bälgarna som kunde lossa eller vara otät, var sitter denna och vad är den till för ?

Om det är drivknuten som orsakar vibrationerna, borde man inte känna någon form av glapp i lagren på denna (det verkade helt ok vid demont av drevet) ?

Vi skall iväg på 1 veckas utlandssemester till helgen, så jag är ganska orolig för båten - läckaget, funderar på att fixa en tillfällig upptagning (krångel krångel) för att vara på säkra sidan. Tror ni det behövs ??

Väldigt tacksam för bra snabba svar !

post-1739-1394235525,2323_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak:

Någon som nyligen fått stödlager och drivknutsbälg bytt som har en ca prisuppgift ?

(för att jämföra med att ge sig på det själv)

post-1739-1394235525,4055_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste något om en plasttätning kring bälgarna som kunde lossa eller vara otät, var sitter denna och vad är den till för ? Finns med något sådant längst ned på denna sida (bälghuset): http://www.mercstuff.com/bellowsreplacement1.htm Finns denna på alla Bravo 3 drev ?? Funktion ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... ursäkta ordvalet , men det ser jävligt äckligt ut på din foton !!!!

Jag skulle inte lämna båten kvar i vattnet om det ser ut så där , det ska var snudd på snustorrt runt om kring motorn . Då är det som det ska vara !!!!!!

Att det kommer in vatten betyder att det är något fel , det måste du förstå !?!?!

Upp med båten omg ,av med drevet , lufta och torka ur och byt det som ska bytas !

.. att vänta kan ställa till med mer problem .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Jocke.

Det är klart att jag fattar att det inte skall vara så här, just därför jag ville få klart för mig hur pass allvarligt det är med tanke på vilka skador som det kan resultera i.

Jag har fn semester och skall nu till helgen iväg på en resa och hade tänkt utnyttja båten lite mera efter hemkomsten, därför undrar jag om mer än lagret brukar haverera vid vattenläckage (detta är ju med all säkerhet redan kass etfersom vibrationerna redan börjat).

Då jag inte tidigare bytt bälgar/stödlager på merc. så lär det ju ta sin lilla tid att fixa (båten ej på hemmaplan heller), med andra ord blir det troligen inte mkt mera båtåka denna säsong om jag tvingas åtgärda problemen på momangen (1v sem kvar efter resan, sedan arbete igen). Dessutom skall ju delar beställas o inhandlas.

Jag försöker väga riskerna och kostnaderna mot möjligheten att kunna utnyttja båten en viss del till i sommar, så om någon har erfarenhet av denna typ av skador vore jag tacksam för mer info i vad som brukar/kan hända alt. kostnader vid rep av firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... ! Klart att den ska upp OMG ,för ingen vet idag hur mycke fel eller hur lite ... vågar du chansa ? Oftast blir felen mindre ju snabbare man löser ''småfelen'' , typ, laga innan det går sönder ! Fan Dykarn .. va rädd om din båt ! :-) ( trevlig semester )

post-11345-1394235525,6715_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tycker du skall lokalisera så att du med säkerhet vet varifrån det läcker in först och hur mycket. Läcker det in vid styrpinnen kan du prova med att ratta ratten med fullt utslag åt något håll för att se om det läcker mindre eller tom blir tätt, då har du iaf hittat ett fel och där kan det knappast rinna in så att båten sjunker heller (du har ju en länspump på båten som borde klara 1200 Gallon/timme) och det tar sig inte in i drevet.

Läcker det in på fler/andra ställen bör du även kolla upp var t ex genomgående bultar på drevet eller bälgar bör du ta upp omgående! Du säger att pumpen tömmer en skvätt var 4:e eller var 5:e timme, det tycker jag låter som att du har rikligt med läckage (det behövs ganska stor mängd vatten innan pumpen startar)

Mvh

/Persk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som drivknutsbälgen.

Finns inget att vänta på. Att byta bälgar, impeller och samtidigt stödlager är ju normalt underhåll och det måste ju fixas. Om nu knutarna är OK så är ju risken att dom skadas bara större ju längre du väntar med att ta upp den.

 

När är bälgarna bytta senast. Har du drevet fullt nere när du ligger i hamn, om inte så är det lämpligt då ev, spricka i bälgen kan hålla tätt om drevet är nere....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Låter som det är styrtappen som rostat. Har min båt på land inlämnad för just samma problem. Det värsta är att dom måste ut med motor för att komma åt den = dyrt. Vänta inte för länge bara för det blir knappast bättre.

Lycka till.

Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Var nere o kollade mera noggrannt idag och tänkte fixa en upptagning för säkerhets skull.

Men efter mkt lysande o torkande verkar det som att ett litet läckage finns från stytappstätningen samt ev. ett litet från en plugg som sitter precis brevid sjövattenintaget i skölden om jag ser rätt - ganska trångt med utryme där nere.

Gjorde precis som du tipsar om Persk, jag drog fulla rattutslag, tyckte att det blev ngt bättre åt ena hållet men det läcker så lite så det var svårt att se.

I vilket fall verkar det EJ vara från drivknutsbälgen det läcker in (trots vibrationer osv, men lagret kan ju vara på sista versen i vilket fall) för kan ej se något vatten där innanför skölden samt på drivaxeln.

Det läcker inte mer än att det droppar lite ned under motorn, så efter övervägande med hamnansvarige som är på plats varje dag, kom vi fram till att han skall kolla till båten under tiden jag är borta - behövs det drar han upp den på kärran åt mig (har är att lita på).

En annan sak jag klurar på är att när man står med motorn på tomgång så knackar det till metalliskt lite då och då ifrån ryckutjämnaren-drivaxeln-skölden(lagret), kan det vara drivaxeln som knackar axiellt mot något eller något annat ?? Brukar det låta så ?? 

(läste något om detta ifall lagret ej satt i botten mot sin klack)

Får bli mer gundläggande felsökning efter sem.veckan och hoppas på små defekter samt att båten fortfarande flyter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte med det lät som drivknutsbälgen, men hittar inget läckage där innanför. Kollade dessutom denna både i höstas o våras utan att hitta någon läcka (däremot fanns där lite grönaktig sörja - såg ut som lite drevolja). Växelbälgen byttes för något år sedan och avgasbälg finns ej, där sitter en avgasstrut, kvar är ju då drivknutsbälgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick bytt bälg, tyvär av ett stolpskott. Efter det fick vi ett mindre läckage från ett litet hål i närheten av drivaxlen (minns inte riktigt) Fick ett antal olika förklaringar varför det läckte där. Tyvär stämde nog den bäst att det var ett skvallerhål som visar om bälgen läcker. Vi litade inte på det utförda jobbet och anlitade en annan firma att kolla upp det. Han hade inte fått bälgen tät. Vi åkte på att byta bälgen och stödlagret igen plus knutkorsen som nu var i dåligt skick...

När vi fick av bälgen syntes det att han i sina försök att få dit den hade tryckt en mejsel el, ngt, liknande rätt igenom bälgen...  Skulle vara skottpenga på såna...

Efter det senaste bytet försvann läckaget från hålet.

Vi har aldrig haft misljud från stödlagret trotts att dom har varit i dåligt skick, tror att har man det är det säkert ett tecken att man kör ordentligt på övertid innan ngt, rejält pajar. Kan ju ev, sabba lagerbanan på axlen... Det ska ju börja med missljud vid rattutslag och tiltning då det är då lagret blir belastat...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning.

Hur och var såg ni att det läckte ?

Jag fattar ej riktigt, skvallerhålet du beskiver,  sitter det utanför eller innanför akterspegeln ?

(borde ju vara utanför om det skulle kunna orsaka läckage in, men innanför om man skall kunna se att det läcker in i bälgen ??)

Håller med vad du beskriver om stödlagret, allting jag upplever med missljud/vibrationer vid tilt och styrutslag tyder på dåligt lager eftersom det ju då blir belastat, men man brukar ju kunna känna på ett lager när det är dåligt (visserligen svårt att nå på ett bra sätt, men kände inget konstigt senast i våras - snurrade lätt utan hack samt inget kännbart glapp).

Någon som känner igen det lite hamrande metalliska oregelbundna ljudet kring tomgång i området kring ryckdämpare-drivaxel-sköld ?? Skall prova att lyssna med en lång metallstång nästa gång på plats för att försöka spåra källan. Är detta ett normalt ljud på dessa motorer/drev ??

(tror ej det är avgasportarna som klapprar, de hörs längre upp men man kan ju missta sig)

Blir iaf att byta drknutsbälg, stödlager o ev mer som behövs till hösten för säkerhets skull och då jag ej vet när detta byttes senast.

Ett annat tänkbart vattenläckställe är ju avgaspipan som går ut genom akterspegeln (bockhornet), sitter vad jag förstått med 5 bult samt en tätande o-ring. Rosthål eller läckande skarv kanske ? Kan man komma åt att se/dra dessa bultar med motorn i båten ?

Kan någon tala om vilken storlek det är på dessa bultskallar utifall man skulle prova och efterdra dem (om det går att komma åt) ??

Bild (sid 4): http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/16/16D7R2.PDF



Senast ändrad av Dykarn | 28 juni 2008 | 10:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma igen från solen Cool till ett spöregnande Sverige, härligt...

Ska nu ta och kolla upp läckan grundligare samt se om jag kan efterdra avgaspipans bult i skölden.

Är det någon som kan tala om vilken storlek dessa har (nyckelstorlek) så man får med sig rätt grejer till båten ??

Går det att komma åt dessa med motorn i båten ??

Tips mottages tacksamt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. de där kling klang ljudet ,som du bara hör vid lågt varv , är avgasklaffar som med tiden blir av med sina gummipackningar ,då kommer klingklonget som ett brev på posten .

egentligen ingat att oroa sig för , kanske låter lite otäckt med ''missljud''

Testen du gör är att varva sakta upp till drykt 1500varv och då ska ut  motorns avgaser öppna spjällen så pass att dom inte slår igen , och då låter det inget klingklang !!)

//JCC  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet om dessa men tror inte det är de som hörs i detta fall, kan som sagt ha fel (hoppas det).

Ska iaf iväg nu och kolla igenom allt, får se hur det går - tack för tipsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Känner igen de ljud du beskriver och har lokaliserat dem till avgasventilerna genom att hålla med handen på utsidan ,då känner man att de rör sig samtidigt som det klingar till.

Prova det!

Mvh

/Persk

 

post-6674-1394235537,9124_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen.

Var till båten idag och kollade så grundligt jag kunde med lysrör, speglar osv.

Min båtvakt rapporterade att det såg lungt ut och båten flöt fortfarande.

Upptäckte då jag först tittade att det nu ej läckte in alls (båten nu legat oanvänd 1 vecka), men efter start av motor börjde det sippra in igen.

Efter mycket lysande och kravlande såg jag att det läckte ned vatten på bockhornet strax ovanifrån, dvs från den del av skölden där drivaxel/packbox sitter längst in, dessutom läcker det som värst när motorn är igång och drivaxeln roterar - och upphör mer och mer när motorn stannas.

Med andra ord står det nu ganska klart att det läcker in via drivknutsbälg-drivaxel-packbox som många skrivit och som allt har tytt på, och båten måste upp på land Gråter.

Lyssnade dessutom noga efter det metalliska ljudet jag frågat om, men kunde ej höra mkt av detta idag trots att motorn gick över en ½ timme - tror iaf att det jag hört kommer ifrån stödlagret-drivaxeln och ej avgasportarna då det ljud jag talar om är dovare/hårdare inte smattrande/klapprande som de är.

Skall nu kolla lite priser på åtgärder hos verkstäderna i närheten samt väntetider för att se om det är lönt att lämna in, eller om man skall ge sig på det själv mitt i semestertider...

Försökte dessutom komma åt att se och efterdra bultarna till bockhornet för att se så det inte läckte där med, men fy bövelen vad det är trångt där nere ! Tyckte det såg ut som att det sitter med torxbultar men går knappt att komma åt och se, någon som vet vad det är för typ och storlek ??

Hittade komplett bälgsats med lager och slangar osv på drev punkt se för knappt 2000:-, verkar överkomligt pris, någon som vet billigare ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också med fingrarna om det kommer ut/inn vatten där styraxeln går ut.e det inte helt tort där så måste du även byta styrstags tätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och lyft båten och lossat drevet för inspektion.

Inte en droppe vatten i drivknutsbälgen !

Däremot lite olja som jag spårat till drevet, dvs packboxen läcker nog lite.

Kände på stödlagret igen och det känns hur bra som helst, inga glapp eller hack när man snurrar på det, känns som det glider i smör.

Kände på drivknuten med, inget glapp eller annat konstigt som jag kan hitta.

Smörjde nipplarna på den igen samt på stödlagret och monterade tillbaka drevet.

Verkar som att läckan endast kommer uppe från styraxel/styrtappstätningen och  sedan rinner nedåt så det ser ut som det kommer från flera ställen. Dessutom läcker det nästan inget när motorn står stilla och i det läget verkar tätningen ligga i eller stax ovan vattenlinjen, men när motorn går bubblar vatten upp kring skölden och det läcker in mer vatten (enda förklaringen jag kan komma på).

Huvudsaken just nu är att det inte är bälgen som läcker utan båten kan användas säsongen ut iaf, så får man ta tag i det framåt hösten.

Vad det är som orsakar vibrationerna vid sväng/tilt fattar jag inte, om nu inte lagret är lite lite slitet och det ej går att känna med handen. Har även fått teorier om att duopropparna kan skapa vibrationer pga kavitation osv, kan detta stämma ?

Kanske är jag som är överdrivet känslig mot lustiga ljud, men när det dånar och vibrerar i drivlinan när man kör på hög belastning och ändrar drevvinkeln lite mot skölden så blir man ju orolig och misstänksam.

Ni andra som kör med Bravo 3 duopropp drev, har ni oljud vid sväng/tilt eller spinner det bara tyst ?? Någon som har erfarenhet av kavitation med duopropp ??

Har nu läst lite om byte av packbox till styrtappen, och det verkar vara en rolig historia Gråter då motorn måste lyftas ur för att kunna lossa sköld och sedan styrtapp, alt borra hål i yttre skölden för att kunna lossa styrtappen och sedan gänga o plugga dessa hål igen efter bytet (drev, bälghus och gimbalring måste lossas i bägge fallen om jag förstått det rätt).

Vet att det finns flera som gjort detta eller fått det gjort på sina båtar, skulle vara intressant med info - tips - pris vid inlämnat osv eller om man kan täta denna packning på något annat sätt innan man byter den ?

Måste tillägga att hittills är jag inte särskilt imponerad av Mercruisers kvalite' och design, det är alldeles för trångt och omständigt att serva/reparera dessa grejer - hur fasen kan man bygga en drivlina där man tvingas plocka isär hela paketet för att byta en liten packning som kan göra att båten tar in vatten och som ej går att smörja utifrån (gick på tidigare modeller) ??

Min gamla båt med OMC (bara skit enligt många besserwissrar) hade inget av dessa problem, där satt hela drivlinan genom akterspegeln med en enda stor bälg runt om som en ring på utsidan (vilken håller i evigheter) och tiltning under drift skedde genom att höja/sänka motorn i framkant så att hela drivlinan ändrade vinkel, detta med hjälp av en motor. Vissa modeller hade helt enkelt ingen powertrim alls utan hade en fast vinkel hela tiden som vid behov kunde ändras manuellt med fast nyckel på främre motorupphängningen. Lite stenålder kanske, men fasen så mycket enklare att underhålla...

Senast ändrad av Dykarn | 10 juli 2008 | 10:04



Senast ändrad av Dykarn | 10 juli 2008 | 10:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en erfaren verkstad tar det ca 15 timmar för renovering av skölden, altså byte bälgar stödlager, växelwire och styrstagstätning.

När dom endå plockar ner det så e det lika bra att byta rubbet, inklusive trim/tilt givaren. Kan även vara nödvändigt att byta styrstags tappen beroende om den har rostat eller inte.

Kostnader för delar borde ligga på 7-10 000 (hos Mercruiser verkstad i SE) plus jobbet. Kan va ide att köpa hem delarna från usa och få jobbet gjort hemma.

Du måste lyfta ur motorn, ELLER borra hål i skölden för att komma åt styrstags muttrarna. kan förefalla snabbare att borra hål en att lyfta ur motorn, beror lite på hur tillgänglig din motor är.

Notan slutar snabbt på 20-25 000 för komplett jobb och delar om du lämnar in det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info Berra, får se hur jag skall göra med det hela, känns dock inte lika akut längre eftersom läckan visade sig ej vara av grövre sort (ännu).

Har nu kört båten lite längre sträckor vid flera tillfällen och vibrerar/dånar en del gör det, iaf när man svänger eller trimmar drevet i höga hastigheter.

Frågan är nog hur pass det skall låta, kanske är jag som letar konstiga ljud och ingenting är ovanligt ?? Funderar på om det helt enkelt är motorns sång som hörs olika mycket vid olika vinklar, kan det vara så enkelt ? 

Får se till hösten om jag skall prova att borra i skölden för att komma åt styrningspackningen och då samtidigt kolla stödlager ordentligt och byta bälgar samt packbox i drevet så har man det gjort.

Alternativt får man helt enkelt lyfta ur motorn och samtidigt ge den en rejäl översyn över vintern samtidigt... tänker iaf inte betala någon firma 25 000:- för detta.

För det är helt omöjligt att komma åt att lossa styrstagsmuttern inifrån motorrummet med motorn kvar eller går det på något sätt (göra om något verktyg) ??

Förbannat skönt är det iaf att jag ej tvingades avbryta säsongen direkt Glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om at det inte behöver va brottom OM det enbart läcker in vid styrstaget. Läcker bälgarna också så e det nog ganska bra att få det åtgärdad omgående.

Huvudregel dock att det e sällan bra med saltvatten som tränger in i motorummet!

Morrande ljud vid fulla rattutslag eller hård trimning e tydliga täcken på att stödlagret måste bytas.

Tyvärr går det inte att komma åt den bulten som går tvärs över  i styrstaget babord/styrbord riktning innifrån motorrummet, den stora muttern uppe på styrstaget går nog att komma åt innifrån motorummet med rett verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns en borrmall o ett plugg kit till detta då lossar man bult o mutter utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr går det inte att komma åt den bulten som går tvärs över  i styrstaget babord/styrbord riktning innifrån motorrummet, den stora muttern uppe på styrstaget går nog att komma åt innifrån motorummet med rett verktyg

Hm, vet inte riktigt hur det ser ut där inne men om jag kollar på en bild på en ny styrtapp finns ju bara gänga på toppen av denna. Hur sitter denna bult tvärs över som du beskriver, och vad är den till för ?? 

Edit: Ok, hittade en bild på detta nu, du menar alltså bulten som drar åt kring styrtappen i styrstaget antar jag ?

Men hur skulle man komma åt denna om man tar ur motorn, den sitter ju som sagt på tvären inne i sköld/styrhuset, borde väl få lossa/dela hela skölden i så fall eller ?



Senast ändrad av Dykarn | 16 juli 2008 | 15:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det har jag hittat med.

Undrade bara varför man måste göra på dessa sätt, exakt vad man ej kommer åt annars.

(sen känns det lite trist att börja borra och gänga i skölden, trist om gängan inte blir bra osv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får lossa hela drevet/skölden från aktern på båten för att komma åt muttern/bulten. Då blottas hela styrstaget samt bultar så exktremt lett att byta packningen men en del jobb att lyfta motorn samt demontera hela skölden från akterspegeln. Har du bara riktiga grejor hålsåg och gängtapp så tar det inte många minutrerna att borra två hål och lossa muttrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter som att borra/gänga nya hål är modellen för mig då iaf, för att dessutom demontera hela skölden för åtkomst till denna lilla packbox innebär alldeles för mycket pyssel (helt otroligt vilken omständig konstruktion !).

Då vet jag vad som väntar att göras, tackar så jättemycket för info alla som svarat !! Glad

Och om någon som bytt stödlager/knutar ändå har mullrande dånande ljud vid trim / sväng under drift vore det intressant om ni kunde beskriva det här så jag vet om det är normalt, eftersom mitt lager som sagt känns hur bra som helst men ändå tycker jag det låter mer vid dessa lägen från drivlinan.

(man kan säga att om drevet är lite feltiltat i förhållande till optimal hastighet och båtens läge i vattnet så dånar det därifrån, samt vid kraftigare svängar i hög fart - kändes värre med mycket folk i båten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggkit 22-88847A1 150:- Bravo one drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte stödlager pga av samma vibrationer/missljud som du har. Ingen skillnad. Knutarna känns fria från glapp men jag misstänker att de behöver bytas i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...