Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
P00FSR

VP AQ115 med solex 44 PA1 saknar tomgång!

Rekommendera Poster

Nu börjar jag bli desperat...Har rengjort förgasare och alla munstycken. Allt verkar ok så långt. Nä jag ska starta så är det också OK, pumpa två gånger starta. När jag kommer under ca 1500 varv så är det precis som den inte får bensin, den dör. Går ibland att rädda med en pumpning, men då kan det bli en puff. Lyckas man komma i väg så går det fint, men tvärdör på tomgång, eller nära tomgång. Har någon erfarenhet av detta? Kan det vara pumpen? Den verkar flöda fint om slangen kopplas loss. [KUR]Fredrik Scholander[/KUR]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Jag hade samma symptom som du, det var ett rosthål i limpans vattemantel, under 1500 varv så är cylindrar ej helt fylda och vatten droppar/ånga slår tillbaka. Över det så kan ev vattendropparna ej tryckas tillbaka. Jag gjorde allt, fixade tändning, renoverad motor, slipade ventiler osv osv inna jag hittade hålet i limpan, en ny limpa och krök så går den som en dröm igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pelle

Hej ? Den erfarenhet jag har av min aq 130 är att gasviren och spjällaxlar måste ställas mycket mycket noga efter handboken annars får man en motor som lever sitt eget liv.Motorn dör när man går ner i varv ibland fick man vänta några minuter innan motorn startade igen(jag blev bogserad flera gånger på semestern för detta) mvh paraden 810

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar! Jag blev lite matt när jag såg framför mig en demontering av limpan, med allt vad det innebär. Jag gjorde ytterliggare en kontroll av förgasern och speciellt tomgångsmunstycket. Hålet genom detta är ju mycket litet. Trots varningstexter om att pilla rent med ståltråd så tog jag två koppartrådar från en skalad elkabel och tvinnade i hop dessa och snurrade försiktigt i hålet. Jag kunde inte se någon smuts eller likanade men det gick uppenbart lättare att blåsa igenom munstycket med munnen efter detta. Skrivade tillbaka och vipps så var tomgången tillbaka. :-D Tack för eran tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...