Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
utombordarn

Blanda i E85 till 2taktare

Rekommendera Poster

Idag har jag tankat ca 25% E85 i trycktanken.Motorn är en 00:as Yamaha 90hk tvåtakt.Separat oljesmorning.detta bör fungera.Tordes dock bara slå i 5 liter till 22l bensin.Ca 25% blir väl detta.Skall ut med båten ikväll samt prova detta.Någon fler som provat??Fungerar detta så tänkte jag ev prova att gå upp på 50%.Vansinne eller??Det bör skall fungera med tanke på att det är separat oilinjektion.Har ev en tanke på att oljefilmen släpper?? synpunkter? Finns ju även specialolja tvåtakt som är blandbar med E85.

Kom nu gjärna med synpunkter,utmanar jag ödet?totalt vansinne??

mvh/utombordarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är hyggligt skeptisk till att blanda etanol i en tvåtaktare.

Olja och sprit lär inte blanda sig särskilt bra. Risken är att smörjningen blir lidande. Inte alls lika kritiskt i en fyrtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst igenom detta,men inget riktigt svar.Smorningen ja.....men nu har jag kollat.med 25è5 iblandat i bensinen så blandar sig oljan utmärkt.Jag återkommer efter provåkat ikväll.....

Senast ändrad av utombordarn | 26 juni 2008 | 15:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,då har vi varit ute samt åkt en hel del ikväll.25% E85 fungerar ypperligt.Jag vet precis vad båten drog innan på samma sträcka samt ungefär samma fart.Kan ju tala om att med denna procentsats E85 så ökade toppfarten med ca 4knop.allt mätt med Gps.Sruvade ur stiften samt kollade dessa efter att ha dragit ur motorn.samma bruna färg,ingen tendens till vitaktigt.Jag vill nog mena att detta fungerar.Den drog heller inget mera bränsle vad jag har mätt mej till.Frågan är om man törs gå upp mera i procentsats??

Med denna blandning så blandar sig tvåtaktsoljan utan problem vid test,jag tog ur av denna soppa samt blandade i autolube oljan,ingen separering.Skall prova att blanda 40% e85 samt 60% bensin,får se då om oljan blandar sig lika fint.

Utombordarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvåtaktare är känsliga för att gå magert, och ju mer E85 du blandar i, desto magrare går den. Eftersom den fortfarande går bra gick den förmodligen för fett från början, men jag skulle öka inblandningen i små steg och vara mycket uppmärksam på tecken på att den börjar gå för magert. (Egentligen bakvänt, rätt metod är ju givetvis att först välja soppa och sedan ställa förgasarna efter den, men jag misstänker att du liksom alla andra som bara vill testa lite inte har för avsikt att lägga pengar och arbete på sådant.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kolla på etanol.nu där finns det hur man skall göra för att köra 2-takt och även andra motorer på e85.Det finns särskilda oljor som man bör använda eftersom de blandar sig lättare med e85. Byt även gummislangarna som soppan skall gå igenom till en slang som tål e85. Lycka till.

MVH Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...