Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
t16u

Vad är detta för del?

Rekommendera Poster

Hej, min mariner 70 från 80-talet slutade fungera för nån vecka sedan. Den dog under färd och sedan gick den inte att starta, startmotorn går runt och har kollat batteriet och det är fulladdat. Ibland är den på väg att gå igång, den går några varv runt på jättelågt varv men slutar snabbt. Innan har den alltid startat direkt eller på andra startförsöket.

kollade alla tändstift och dom såg inte så fina ut men dock gav dom ifrån sig en bra blåaktig gnista på alla 3 cylindrarna. Bränslet hade också kommit fram när jag pumpade för stiften var lite blöta.

Hittade sedan denna del som jag tidigare vetat att den inte var i finaste skicket, men nu hade den gått av på ena sidan. Vad är detta för del och hur kan jag beställa en ny om det inte funkar att laga den?

mvh

post-25729-1394235525,1538_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna del som du hittat är en jordfläta.dvs att denna del sammanbinder två viktiga jordpunkter.Du skriver att starmotorn saktar ner??mest troligt så saknas denna jordning för att du skall få riktigt bra snurr på startmotorn.Denna snurr behövs för motorn skall starta,ev oxå för att du skall få tillräckligt stark gnista till tändstiften.Gå in på närmsta bil el motorcyckelbutik,där finns jordflätor i olika grovlekar samt längd.Du behöver inte köpa denna som orginal hos marina,då den säkert är bra mycket dyrare bara för att det är sk orginal del.riktigt jordat är viktigt!skrapa sedan rent anläggningsytorna där jordflätan skall ligga an mot godset på motorn,dvs kontaktpunkterna.Där skall vara metallblankt när du monterar.

lycka till!

utombordarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En jordfläta som sagt. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78446

Mät längden på den gamla, köp en ny hos Biltema, Mekonomen eller liknande, klura ut vart den ska sitta (troligen mellan startmotor och metall på motorn nånstans) så ska det nog fungera sen.

Se bara till att inte koppla den mot pluspolen någonstans om du är osäker på vart den ska sitta. En jordfläta brukar normalt användas mellan två metalldelar, typ bult-bult eller liknande. Du ser dock troligen rätt lätt vart den suttit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är jag själv som plockat av den så :D. men tackar för hjälpen. Det måste helt enkelt vara detta som är felet då jag inte hittar nåt annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en hel del sådana jordflätor som sammanbinder rigg-motorblock, detta för att förhindra galvanisk korrision.

Den är för klen för att ha med startmotorn att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte nu till en ny jordfläta och det hade noll effekt. Hoppas ni inte missförstått mig tidigare, startmotorn går runt precis som den ska men det händer inget mera än att motorn ibland låter som den ska gå igång men stannar direkt. Så vad kan ha hänt då som får motorn att sluta helt från att ha gått hur bra som helst? Ska jag byta tändstift ?

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skjuter lite från höften men kan tändningen ha ändrat sig , för om tändpunkten ligger fel går motron riktig dåligt , vet ine hur tänd fördelninge är/fungerar på din motor. Om du nu frå fram nog med bränsle för det kan även var kans med förgasaren.

Senast ändrad av Micka | 28 juni 2008 | 23:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...