Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
brommy

bensinslukare?

Rekommendera Poster

Har en utern 6300 med en Johnsson motor V4-99 års och tror att den drar ca 2 l/distans kan detta vara möjlig? ????

Körde med 4 st pesoner i 8 knop visserligen i motvind 10sekmeter vind.Har kört ca 60 distanserfull tnak = 150 l nu  medca  4-5 personer varje gång  och nu den är nere på den sk reservenSka jag ligga i mer än 8 knop för att den ska dra mindre då den är 6,30 m lång?

Ibland tror jag att den berömda proboxen inte har sk rätt vinkel på motorn även om jag tiltar.Rätt eller fel?.är det ngt som ska ställas in i motorn ?Har ny cdi box

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ditt aktersvall. Försök göra så lite vågor som möjligt dvs håll farten antingen väl under planingströskeln (typ 5-6 knop) eller väl uppe i planing  (typ mer än 12 knop)

8 knop låter på mig som att du ligger i läget precis innan planing dvs använder din dyrbara bensin till att göra stora vågor i sjön istället för att komma framåt.

Motvind 10 m/s lär märkas på förbrukningen det med. Och full last märks också. Men om man tuffar på i semesterfart 5-6 knop så borde det inte vara så stor skillnad p g a lasten.



Senast ändrad av Anders_St | 26 juni 2008 | 12:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ! Ska kolla detta .har dock hört att man alltid ska ligga ngn knop över längden på båten annars drar de mkt .är detta rätt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

För planande båtar så är ekonomifart oftast  mindre än 5 knop eller strax över planingströskeln. För din båt skulle jag tippa på att 15 knop eller mer är bränsleeffektivast. I mellanregistret försöker båten klättra upp på vattenytan men orkar inte vilket leder till att energin går åt till att skapa stora svall istället för att förflytta båten framåt.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, snarare tvärtom. Ligg en knop under längden i meter. Om du vill åka bensinsnålt.

Sålänge båten åker nere i vattnet så finns en maxfart när båten fastnar mellan sina egna svallvågor.  Om man startar från noll och drar på gasen succesivt så ökar farten lugnt och fint tills det helt plötsligt går trögt och farten inte ökar längre, fast man ökar gasen. Där går maxfarten/planingströskeln och den känns tydligt när man kör. Att köra i det fartområdet drar en massa bensin och ger en massa svallvågor, men ingen fart.
Bättre att trycka på ännu mera gas och gå upp i planing ordentligt.

Motorbåtar är oftast planande, dvs båtbotten är platt undertill så när man drar på gasen ordentligt så åker båten som en planka ovanpå vattnet. Känns tydligt på att farten helt plötsligt ökar fort, typ från 8 till 15 knop på några sekunder. Då är det bara motorstyrkan och propellerkonstruktionen som sätter gränsen. Snipor och segelbåtar har inte platt botten och sitter fast i maxfarten. Men drar å andra sdan inte mycket bensin.

(Fast OK. Det händer att jag medvetet kör för att få maximala svall, det finns ju t ex vattenskoteråkare som gillar att få aktersvall att hoppa i. :-)

Maxfarten är beroende av längden på båten, ju längre båt desto snabbare går den. Det är därför segelbåtar görs långa.

 Tumregeln för maxfarten är samma antal knop som längd i meter. Mer korrekt formel enligt inlägg i den här tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=234772
är maxfarten = 2.2 * sqrt(längd).  Där 2.2 beror på båten och kan vara 2.2 till 2.5.

T ex Gotlandsfärjan GOTLAND är 196 m lång. Teoretisk maxfart blir då 30,8 knop. Och den kör mycket riktigt bortåt 30 knop utomskärs fast den inte är planande!



Senast ändrad av Anders_St | 27 juni 2008 | 10:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt drar minst bensin i planingsfart. Min Sea Ray har en ekonimisk fart runt 25 knop. Gjorde själv misstaget att tro att det var billigt att ligga runt 10-17 knop....Misstag;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 6300 med proboxen, kan säga direkt att 8 knop är INGEN bra fart!!

Kopierar in från en annan tråd lite uppgifter. Nu har jag en 4-taktare, men motståndet i vattnet påverkas ju inte. Min drar alltså lika mycket (minst!) i 8 knop som på fullgas!

Uttern 6300, Suzuki DF90:

1. Tomgång (trolling), 2 knop, 0,7 l/tim (0,35 l/nm)

2. Drygt 5 knop, 2,7 l/tim (0,51 l/nm)

2. 6 knop , 3,7 l/tim (0,61 l/nm)

3. 7,5 knop, 8 l/tim, (>1 l/nm!)

4. Marsch ca 22 - 23 knop, ca 18 l/tim (0,78 l/nm)

5. Topp 27,9 knop , 28,4 l/tim

Mätt med Lowrance mototinterface

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack tack är dt ngn som provar mätaren på www.blueflow.se där man verkligen kan lära sig köra ekonomiskt om man köper en sådan att man får gps,kompass mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du. Har också en uttern 6300 fast med badbryggskonstruktionen till motorn. Har en 125 hk Mercury 2t från 2001, och vi ligger nog också kring 1,6-2,0 l/dist. Tror att båten inte är speciellt lättdriven?? Min svåger har en likadan båt fast med probox/Mercury 135 hk/1991 årsmodell, och han ligger på samma förbrukning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...