Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
annakm

Propeller roterar vid segling

Rekommendera Poster

Hej

Har en Shipman 28 från 72 med en motor med hydraulisk kraftöverföring (Faryman). Ibland när man seglar börjar propellern att snurra med ett störande ljud som följd. Jag vet inte hur man stoppar detta eftersom motorn inte har något backslag. Finns det någon som har något tips om hur man stoppar detta eller varit med om samma sak?

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det enda som fungerar i det läget är en axelbroms. Om det är lämpligt i ditt fal får man kolla med någon mekaniker som är förtrogen med den aktuella typen av installation.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att lägga i växeln lite lätt. Jag har också en Shipman med Yanmar och fast propeller, exakt samma fenomen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplevde detta störande ljud förrförra veckan när vi seglade. Mycket störande för tex den som vill ta en siesta under seglingen.

Enda sättet att få tyst på det var tydligen att lägga i backen - men det var ytterst motvilligt som man gjorde det för det saktade farten med 0,1 knop.

Finns säkert fler sätt att få stopp på axeln och proellern och det störande ljudet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Tack för tipsen men som jag förstått det så finns det ingen växel eftersom det är hydraulisk kraftöverföring (Faryman-motor).

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skaffa en foldingpropeller med passande stigning. Den fäller ihop sig då den inte drivs av motorn. Har sett sådana beg. för 1500-2000 kr på blocket. Funkar utmärkt i alla lägen.

 

Abbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att kolla om backslaget överhuvudtaget tål en frispinnande propeller. Mitt hydrauliska (Borg Warner)har exempelvis en maxtid på 10 timmar, sedan måste motorn startas och oljetryck byggas upp. Så den snurrande propellern behöver inte bara vara störande, den kan även skada backslaget.

På min båt finns en axelbroms i form av en bromsskiva med ok från en bil så att axeln kan låsas. Förmodligen dyrt och besvärligt att installera.

Satsa som sagts tidigare på en folding- eller ännu hellre flöjlande propeller är mitt råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En gammal fråga men vi har fått lite svar nu som kanske kan komma någon annan till godo. Vi har pratat med en trevlig kille som enligt Torulf har koll just på hydaruliken på dessa båtar.

Det är helt normalt att propellern snurrar och det skadar inte backslaget.

Om man lägger i en växel så börjar den snurra igen efter ett tag eftersom hydaruliken förlorar trycket när motorn är avstängd.

(Om man startar motorn lite då och då bygs trycket upp igen och man seglar tyst ett tag... Men det är ändå mycket, mycket irriterande. Så nu ska vi kolla upp om vi kan byta till en annan propeller, om det inte är för lurigt dvs.)

/Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Hej!

Även en folding måste stoppas för att fälla ihop sig, stoppas den inte kan centrifugalkraften få den att bli kvar utfälld.

/KriK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att den motorn som frågan gäller inte har något backslag utan bara en ventil som styr oljans strömning.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

gammal tråd ja...

Såga til en träkil och kläm fast axeln med den. Ett snöre så kan man snabbt rycka loss den när man startar motorn.

Kan inte bli enklare.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle möjligtvis va problemet att komma åt propelleraxeln. Det är väl nappast lättare att komma åt propelleraxeln på en FinGal, än på en Bianca 27, Havsfidra, L32;a, Storfidra.

 

Den av mina båtar där det är lättast att komma åt propelleraxeln är faktiskt min nuvarande med hydralöverföring till propelern. Å andra sida har jag inte har jag under sommaren upplevt problemet, eller kan det vara så att jag pga min dåliga hörsel och semester från hörapparaten inte har hört oljudet, trotts att jag vid ett par tillfälle seglat i en 7-8 knop.

 

Jag får väl kolla upp saken nästa gång jag är ute och segla ooch gör lite fart.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det där med alla begrepp... Backslag vet jag inte ens vad det är. Vad jag menade var att det inte var någon fara för någonting om propellern roterar. Ja, förutom det uppenbara då, mitt psyke.

Det går dessvärre inte att komma åt propelleraxeln. Den ligger i sin strut ända fram till hydraulmotorn (eller är det den del som sitter på själva stora motorn, hur som helst den som omvandlar trycket till snurr igen). Och sen sitter hela eländet så att man måste vara akrobat för att komma åt den.

Vi måste bara byta propeller för ljudet är helt sanslöst irriterande...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats

Hur går det Faryman motorn? Förmodar att den är över 30 år gammal liksom hydralmotorn.  Har ni funderar att byta motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Anna här!

Det där första inlägget från Mats skrevs när jag seglade ner båten från Sundsvall förra sommaren. Jag och mina kompisar gled fram utanför Hornslandet och var på väg att bli galna av det där propellerljudet och ringde på internet-support...

Motorn är ju från 71 så den har några år på nacken. Vi monterade isär den i våras och lämnade in toppen till Torulf. Vi fick konstaterat att den var i god form och fick nya ventiler och ytan jämnades av. Vi bytte de packningar vi kom åt i samma veva.

Hitills hade motorn gått som ett smäck och vi inbillar oss att den har låtit liiite bättre efter avjämning och nya ventiler. Nästa grej är att byta alla hydraulolje-slangar, för det läcker ju. Innan vi hittade Torulf var vi lite inne på att byta motor men nu när vi har fått hjälp och tips har vi blivit övertygade om den gamla trotjänarens förträfflighet. Ju mer vi håller med den desto mer lär man känna den och desto mindre sugna blir vi på att byta till en motor med elektronik som man inte förstår.

Själv då, vad har du för motor i din Shipman? Funderar du på att byta?

/Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er

Jag har bytt. Har en Shipman -78, den har en Yanmar YSB 8 som original. Motorn gick bra i för sig själv men eftersom jag tänker behålla båten minst 15 år kanske det var värt att se över maskineriet... Vidare ville jag ha lite med kraft i motsjö, lite mer laddning och framför allt trygghet.

Mina val var att ta bort toppen på YSB:n för kontroll alternativt byta toppen för 7-8 tusen eller byta hela motorn. Eftersom jag ville byta själv och jag blir ju inte yngre..... bestämde jag att slå slag i saken. Det blev en Yanmar 2YM15 och det gick fint att anpassa motorbädden, nytt bränsle/ kylsystemet samt byta  propeller med axel och lager. Nu kan jag hela installationen och det känns bra. Jag tycker inte denna modell har mer elektronik än den gamla.

I ert fall är det lite mer jobb, hydralpumpen skall bort och motorbädden anpassas till den nya motorn. Ni ser på bilden propelleraxeln som sticker fram ut axelhylsan med den vattentäta genomföringen. Motorbädden har fått vinkeljärn för att få styvhet och lite höjd och så bättre ljudisolering. 

En Farymann knallar på precis som YSB. dock är det svårare att få tag i reservdelar till Farymann, även om Thorulf nästan kan trolla.... Däremot tror jag att hydralpumparna är lite svårare att serva i framtiden. Dra er dock inte för att behålla motorn om ni tycker om att meka och skaffa erfarenheter, den är guld värd och kul skall man ha.... 

Jag tycker om ni har en fräsch välsmord foldingpropeller borde den fälla in sig och vara tyst. Min snurrade tidigare i neutralläget (vanligt backslag, båtars motsvarighet till bilars växellåda). men efter att smörj upp den med vattenfast fett blev det tyst.

http://nf.broach.se/motorer  en länk som jag tycker är bra. Här kan jag läsa att Yanmar YS serien är en industridiesel från början liksom Farymann och många att de äldre motorerna är väldigt slitstarka. Jag tvivlar att min 2YM15 kommer att klara 38 år som er Farymann bevisligen klarat...

Mvh Bengt



Senast ändrad av Vilse | 05 oktober 2009 | 21:55

post-4350-1394236115,1577_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tips Bengt!

Kul att höra hur du har gjort.

Jag är ju ganska såld på båten rakt av så jag har förhoppningar om att behålla hela båten så länge den flyter. Jag undrar vad livslängden är på plastbåtar rakt av. Och var det gäller motorn, eftersom jag bara är 31 så har jag förhoppningsvis några år på mig att byta motor om det går åt pipsvängen :-)

Jag vet inte vad jag fick det ifrån att nya motorer är mer elektronik men nu känns ett framtida motorbyte mindre otrevligt.

/Anna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livslängden på båten är nog i det närmaste, eller praktiskt taget oändlig.

Brittiska tidningen Practical Boat Owner letade för några år sedan upp den äldsta glasfiberbåten man kunde hitta i England. Jag tror den var byggd 1953 eller något liknande. Man borrade ut en provbit (med ägarens tillstånd) ur skrovet och lät något laboratorium göra en analys. Och man kunde inte hitta någon som helst försvagning eller annan form av åldrande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...