Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Linkannr1

Tomgångsvarv på Honda Bf75a?

Rekommendera Poster

Som topic,jag har kollat i manualen och försökt hitta på det men hittar inte det.Så är det någon som vet vad det ska vara för tomgångsvarv på den?Det är av årsmodell 1999 om det spelar någon roll?

Mvh/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... ditt tomgångsvarv ska vara så lågt att du kan puttra med växel i utan att motorn stannar !  Du hittar själv lämpligt varvtal , gå på känsla ......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eftersom det är en fyrtaktare så får inte varvtalet ligga under ca 700-800 rpm med växeln i. (när den ligger i vattnet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....får inte ?????????

Om/när det ligger under dina rek 700-800rpm , vad händer då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på att det inte blir någon smörjning till kamaxeln,som man inte ska sänka tomgången mer?Jag har en kompis som har en 4takt yamaha,han kör med 500varv på tomgången!Är det kanske dumt att gå från 1100 till 700varv?För jag tycker att den smäller i växeln!Och en annan fråga,vart ställer man in tomgången?Jag bifogar en bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm varför kom inte bilden med för!Jag får försöka beskriva istället.Det går ju en gängad stång till gasreglaget,den har jag ändra på så gasreglaget hamnar så långt bak som möjligt men det vart ingen skillnad på varven!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bläddrade jag igenom min Honda outboard shop manuel och på sidan 200 stod följande;

Idle speed specifications.. BF75A, BF90A 900 - 1000 rmp (in neutral). Så nu vet duOskyldig! mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret,min ligger på 1100.Vet ni hur man ställer ner tomgången?

Mvh/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på hur man ställer ner tomgångsvarvet är lätt att svara på men svårt att i verkligheten göra. Ock varför då undrardu möjligen. Jo, för frågeställningen är nu inte längre vad det skall vara för tomgångsvar utan frågan är att faktiskt ställa ner tomgången. Frågan som omgående ploppar upp i mitt huvud blir nu; har någon .... varit framme med skruvmejseln och skruvat på måfå och på så sätt fått det mesta så som det brukar vara, dvs åt hum hum. Jag känner inte för att skriva en uppsats om hur man går till väga för att få allt rätt utan passar på svaret och rekommenderar dig att införskaffa verkstadsboken jag i det tidigare inlägget namngivit. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan återkomma med det.

Måste bara fixa en bild eller liknande som beskriver det hela..

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varsegod!

På denna skruv ställer du tomgången.

Skruva inte på något annat, för då får du synka förgasarna med klockor..

 

//BB

post-12925-1394235535,8736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad bra,tusen tack för hjälpen.Då ska jag testa det imorrn:)

Mvh/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...