Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Stand001

mercrusier 5.7 för mycket olja?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en fråga, jag har problem med att det läcker olja i motorrummet.

Oljan är klar och ser fin ut,

här kommer frågan

Jag har nog fyllt på för mycket olja, nivån ligger över max

Tror ni att detta kan var orsaken till att det läcker, jag ser ingen läcka på motorn.

tack på förhand

Stephan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för mycket olja är absolut inte bra, sug upp överflödet med en oljebytarpump alt vakumpump genom oljestickan, det är dessutom den vägen oljan trycks ut om det är på tok för mycket olja i motorn.

om vevaxeln når ner i oljan kan den piska in luftbubblor i oljan, det betyder att oljan kan förlora sin smörjförmåga då olje filmen på alla smörjdetaljer blir bruten av bubblorna...

smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på hur mycket för mycket olja du har i. Om det bara är lite över max så är det knappast anledningen. Mer troligt är en läckande packbox eller ett sönderrostat oljetråg om det är en äldre motor. Vi hade samma problem fram till mitten av förra säsongen då jag fyllde på en flaska med Oil drip stop. Det är ett medel som ska fräscha upp packboxar och packningar. Det finns flera olika fabrikat och du hittar det på välsorterade mackar, Mekonomen och liknande. Det var mest ett test från min sida (som jag inte trodde speciellt mycket på ...), men fungerade perfekt och jag kan varmt rekommendera det!
I våras så slog jag i en sådan flaska i samband med oljebytet och motorn är fortfarande tät. I och med att det är en halvliter så måste du ändå tappa ur lite olja med en oljebytarpump (ca 200 kr på Biltema), annars blir det ännu mer överfyllt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...