Noboat 0 Postad 25 Juni , 2008 Motorn det gäller är en -98, 50 hk Mercury Bigfoot 4-takt. Går alldeles utmärkt att köra vid marschfart. Problemet kommer då jag drar ned till neutral för att lägg in backen . Motorn dör.Konsekvenser i hamn behöver man inte vara kärnfysiker för att fatta. Inga startproblem. Däremot vid tomgång efter varmkörning så hörs tomgången orolig. Marinan i Malmö föreslog att jag på varje förgasare skulle lossa den mässingsskruv som finns vid varje förgasare, och därefter pumpa med blåsan som attan. Börja uppifrån och jobba nedåt. Lät ju enkelt, men kan han verkligen ha menat att jag skall öppna så mycket så att bensinen rinner ut ? Åtgärd enligt ovan skulle åtgärda mitt problem om det berodde på blandning av gammal och ny bensin, dvs vatten i förgasare. Verkar det rimligt ? Andra käcka ideéer ? De flesta förslagen mottages med tacksamhet. Men betänk att jag har båda tummarna i vänsternäven. Senast ändrad av Noboat | 25 juni 2008 | 21:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 25 Juni , 2008 Ingen lösning på ditt problem, men jag har nått liknande. En något äldre motor, men samma märke och styrka. Den dör ibland på tomgången. Ofta efter att jag har dragit av och puttar fram på tomgång eller bara glider. Men även precis efter start. Alltid varm motor. /Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Noboat 0 Postad 27 Juni , 2008 Inga ideéer i denna annars synnerligen kreativa och kompetenta församling ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser