Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Askeladden16

Gummiblåsan närmast tanken eller motorn????????????

Rekommendera Poster

Vad är bäst att sätta gummiblåsan närmast tanken eller motorn.

Närmare tanken så håller den mer bensin innan förgasaren,men om man behöver pumpa någon gång så måste jag inunder sätet ????????

Hur har ni det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Där det är enklast att nå dvs. vid motorn.
Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg i veckan den lösningen att pumpen satt nere vid tanken,men hans motor kanske behövde den plaseringen.

Jag har alltid haft den närmast motorn(men har bara haft mindre motorer ).

Men om bensinslangen är väldigt låååång finns det inte en viss fördel att ha den närmare tanken då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kan man kolla in pilen på blåsan...................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sålänge pilen pekar åt rätt håll spelar det ingen roll bara du får tryck. Det är ju trycket du är ute efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte det frågan handlar om.

Är blåsan felvänd så sugs det från båtmotorn ner till tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...  oj va ni vet !?!?!?!?

Som vanligt i fysikens lag så är det lättare att ''trycka'' ..än att ''suga'' 

Blåsan SKA sitta nära tanken !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om blåsan sitter närmare tanken så håller den mera bensin under tryck än om den sitter nära motorn om man har en lååång slang,

Men det kanske inte har någon betydelse i praktiken.

Det är en gång som jag har sett att blåsan är närmast tanken:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och var i slangen är det tryck ????????

Undertryck är ett bra ord ...   ( ''sug''  annat ordval ).. blåsans jobb är att suga och trycka .

handens kraft trycker fram bensin och blåsan gummiform suger upp bensin när den vill självutvidgas .

...enkelt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kan ju kompromissa och sättan den mitt på slangen Cool Cool

Det helar handlar väl egentligen om att innan start kunna pumpa fram bensin till förgasaren för sedan tar motorns pump över och suger in soppa. Vad man vill är ju att se till att slang och förgasarhus är fyllda med soppa innan start eftersom inte motorns pump fixar att köra ut luften.

I blåsan brukar det ju finnas en backventil som ser till att inte soppan skall rinna tillbaka och av denna anledning bör ju blåsan sitta så när tanken som möjligt. Backventilen fixar iofs så att det inte rinner tillbaka om a´ llt är hundra tär men det finns ändå en risk att den del mellan tank och backventil tömms.

Det hela är en sugledning med backventil samt en liten blåsa att tillfälligt tömma ut luft innan pumpen börjar suga.

SÅ NÄRMAST TANKEN RÖSTAR JAG FÖR !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en hel sommar med motorstopp med en ny motor fick jag lära mig att det inte spelar så stor roll bara pilen pekar i bensinriktningen och upp mot himlen. Det finns en ventil som stoppar bensinen om inte pilen pekar uppåt vilket gav upphov till bensinstopp för mig ett otal gånger. Inte konstigt att motorn gick som en klocka timvis på verkstaden.Detta kanske aldrig är problem på en motorbåt med problemet uppstod i vår segenbåt där motorn sitter på eget fäste en bit bakom akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också min närmast motorn ,och undrar med denna tråden om det är flera som har satt blåsan annorlunda men det är det ju inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min blåsa sitter mitt på slangen. Så satt den när jag köpte båten och när jag bytte ut den torkade, stenhårda slangen så satte jag det likadant. Dock gjorde jag en genomföring bak till motorn för att slippa ta bort ryggstödet bak hela tiden så min blåsa sitter liksom utomhus framför motorn. Mer lättillgänglig så, men jag glömmer pumpa på den ändå ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...