Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Maxumboat

Tändföljd Mercruiser V8

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har lossat tändkablarna till min Mercruiser V8 på 5.0 liter från 2000 och vet inte i vilken ordning dem skall sättas tillbaka. Är det någon som kan hjälpa mig med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så står tändföljden på skyddet ovanpå förgasaren... och enligt verkstadshandboken ska den vara 1-8-4-3-6-5-7-2

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du behöver också snurra på motorn tills du ser att nedre remskivans markering är i linje med markeringen på blocket, bakom. då kan du titta på hur rotorn i fördelaren står, där har du tändningen för burk nummer 1. kolla sen i också vilket håll motorn ska snurra för att veta åt vilket håll du ska räkna tändföljden i fördelaren. det finns motorer som går åt andra hållet och har nån varit och bytt block i din motor tidigare så kan man inte lita blint på handboken.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Om allt är fel (t ex att du har lossat fördelaren utan att märka upp var rotorn stod) så måste du kolla nolläget på motorn, men det räcker inte att bara kolla på remskivan i o m att motorn då kan stå ett halvt varv fel. I så fall måste du även skruva ur 1:ans tändstift och känna att det blåser luft ur hålet när du närmar dig nolläget - då ska rotorn peka mot 1:an.

Enklast är att du helt enkelt kolla märkningen på fördelarlocket - i nederkant står cylidernumren märkta, så testa att sätt kablarna enligt den märkningen så är jag övertygad om att du är sjöburen på en halvtimme.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...