Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
SeaRay-270

Marschvarv på KAD44

Rekommendera Poster

Hej.

Har köpt båt med dubbla KAD44, har aldrig kört diesel tidigare.

Toppvarv ligger på ca 3600, vilket varv ska motorerna ligga på när jag kör normalt?

Jag gissar på ca 3000varv, eller?

post-15154-1394235524,7789_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har själv en KAD44. jag brukar ligga på ca 3000-3100 rpm då går inte kompressorn in samt turbon behöver inte ladda nämnvärt. Har då känslan att soppa förbrukningen blir rimlig. Om du har turbotrycks mätare kan du se om motorn laddar på.

Hälsningar

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fullast varvtalet på en KAD44 ska vara 3700-3900 rpm, enligt datablad. Detta betyder att du skall kunna när du kör båten med växel i nå varvtalet 3700-3900 rpm. Gör du inte det så har du för stor stigning på propparna. Om du inte har problem med för hög temperatur på motorn så skulle jag inte heller byta stigning.

Generellt brukar man säga att marschvarvtalet är 10% under fullastvarvtal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om marschvarvet är 10% under toppvarv kan jag hålla ca 3200varv.

När man läser om andra båtar så har de ibland en toppfart på ca 40knop men marschar i 25knop, detta står ibland när man läser annonser om andra dieselbåtar.

Kan inte tänka mig att det skiljer så mycket om man drar av ca 10% på varvet!

mvh Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör som förre ägaren och håller min KAD43 på 3000-3200 marschfart vilket ger ca 20 knop. Lagom som transportfart om man har bråttom.

Favoritfarten är annars 1700 varv och 7 knop. Tyst, lugnt och man hör fåglarna. Och mer båtåkartimmar per liter diesel. :-)

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väll två olika saker här. Det ena är vad motortillveraren säger är ett marschvarvtal, d v s 10% under maxvarvtal. Har bl a fått det som svar från Micab och Falkmans Diesel.

Det andra är vad man själv upplever som ett lagom marschvarvtal. Och det kan jag hålla med om att det ligger även för mig runt 3100 varv.

Och för de som anger 25 som marschfart och 40 som topp, så tror jag nog man ska ta det med en nypa salt. Tror 40 är en liten glädjesiffra i de fallen, eller så var det en himla hemlängtan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...