Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Mattias_B

Jolle efter snipan??

Rekommendera Poster

Jo bara en liten fråga. Vad har ni för släpjolle bakom båten??

Gummi eller en plastjolle. Själv så har jag nyrligen bytt från plastjolle till en gummibåt. (Brig 350)

Är bara nyfiken!Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen släpjolle efter, båten har ett djupgående på ca 0,8 så man kommer in på de flesta ställen. Borde möjligtvis ha en jolle att sätta barnen eller gubben i när de blir för jäkliga... Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att jag alltid haft min dinge eller som nu gummibåt bakom min stora båt är att jag drar den med den stora båten. Flört

För det mesta har jag den på en båtlängds avstånd, men i vissa läge drar jag den nära och hissar upp fören i puchpit.

Att har en dinge över huvud taget är att det är bra i många läge. Speciellt när man ankrar på svaj eller ligger i SXK´ s bojar eller om man måste ro ut ett extra ankare när vinden vänder och det piper i. På den tiden då ungarna var med ombord hade de alltid roligt med att ro omkring med den.

Har man en dinge finns det massvis med användingsområden.  2005 seglade jag min nuvarande båt från Stockholm och hem till Kungshamn på västkusten. Pumpade upp den i Kungshamn, körde den på släpkärra (som jag var tvungen att ha med för att ta hem båtvaggan) till Stockholm, släpade den 600 distansminuter till Kungshamn där jag använde i hemmahamnen för att lägga ut ett extra ankare som kompletering till min akterförtöjning/boj som låg för långt in för min någre större nya båt.

Jag har haft dinge sen mitten av 1970-talet, förutom ett år, då en ventil till  min första gummibåt pajade och jag inte kunde få tag på en reserv. Efter det kan jag inte tänka mig va utan nån form av dinge.

tommy

post-945-1394235536,1733_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dinge va ett nytt namn på en jolle, själv kallar jag min för JuniorGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trots 35 år på sjön visste jag inte att den kallas dinge.  Men jag kommer fortfarande att kalla min gummipåse för JuniorFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Theri micro fun, drar ring med barnen o fiskar...............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du den på släp efter snipan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska språket har många lokala egenheter. Dinge är nog ett begrepp som anväds här i Bohuslän. Kanske med influens från England.

Vi säger fjord när ni säger fjärd. Om ni skall säga fjord så säger ni fjård. Sen brukar vi va väldigt noga med att det egentligen bara finns en fjord i Sverige - Gullarsfjorden. Allt annat är bara havsvikar eller sånt som ni kallar fjärdar.

När det gäller gummibåten så kallar jag faktiskt den aldrig för dingen. Det gjorde jag alltid om min pionierjolle.

Svenska är inte alltid lätt och det kan ibland uppstå missförstånd.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andvänder en Theri micro fun med en 15hk motor på som släpjolle, tappar ca: 1/2 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej vi har gummibåt,

För att den skadar inte båten när man skall lägga till, och den är lätt att ha med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...