Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Dino24_VP570A

"Gnisslande" V8 vid kall uppstart?

Rekommendera Poster

När jag startar min motor, en 5.7 liters VP570A från 1990, infinner sig ett gnisslande ljud i några sekunder direkt efter tändning för att sedan avta och försvinna. När motorn startas när den är varm gnisslar det ingenting.

Jag misstänkte slitna lager i sjövattenpumpen och även om den var sliten och byttes ut kvarstår missljudet. Då bytte jag generator-remmen då den gamla kanske var torr, men ljudet kvarstår. Även startmotor och bränslepump är nya.

Det är hydrauliska lyftare på motorn - kan det orsaka gnällande ljud vid uppstart?

Givetvis mycket tacksam för tänkbara lösningar eller gissningar :)

Vänligen,

Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tycker det ändå låter som ett typiskt remproblem.

Det är inte så att remmarna ligger för djupt, så de tar i botten på remskivorna?

Har du bara en rem? Ingen sevopump till styrningen?

Mvh Peter Jonsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag skulle oxå tippa på en rem som slirar lite...släng på lite potatismjöl när motorn är igång så brukar det tystnaSkrattande

Denne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Håller med föregående låter som ett rem problem. Min förra motor var VP271c med liknande symptom dvs gnisslande ljud på tomgång vid uppstart det löstes genom att jag köpte nån variant på 5-56 typ fläktrem-klisterolja. Antingen går remmen för djupt någonstans eller så skevar remmen för dig. När du startar så är remmen kall och styv för att sedan bli mer följsamm. Om du har mycket svart sot på rullarna så kan det vara att remmem skevar.

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter för bra för att vara sant! Jag har börjat vänja mig vid att varje liten grej som ska åtgärdas tar minst tre helgers arbete och kostar 5000 kronor i material, men det här låter ju klart överkomligt :)

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...