Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
FoaF

DC under 200 000 kr-vad ska jag köpa?

Rekommendera Poster

Har tänkt lägga 200 000 kr på en båt och har våndats snart i två år vilken model jag ska ha utan att slå till. Problemet är väl kanske att jag har för höga krav..:)...Har ni några tips? Mina krav är...

1. Bränslesnål (för att vara en DC alltså) 2. Ska gå att sova 2 stycken i ruffen hyffsat bekvämt 3. Ingen amrekansk planlösning med stolar vända bak å fram. 4. Gärna inombordare 5. Gärna ett litet pentry placerat i sittbrunnen 6. Hyfsat modern look 7. Max 7 meter lång

Drömbåten är Askeladden 645 beetle men den modellen är för dyr för min plånbok. Skulle bli överlycklig om någon gav mig några tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några fler exempel:

Drago 2300 SC (Sun Cab).
Exempel: http://www.blocket.se/vi/16245441.htm?ca=7_s

Kanske motorn är i svagaste laget, V4:a på 167 hk. V8:a på 260 hk passar nog bättre på denna ganska stora båt.

Kanske den här något mindre Draco 2100 SC kan vara vettigare med V4:an: http://www.blocket.se/vi/17034746.htm?ca=7_s

Fjord 24 Weekender. Exempel: http://www.blocket.se/vi/16740970.htm?ca=7_s

Sea Ray 220 Overnighter. Exempel:
http://www.blocket.se/vi/16930594.htm?ca=7_s

/Bo

Senast ändrad av bossee | 06 juli 2008 | 14:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Nu kommer en fullständigt off topik kommentar, sorry för trådstölden.

Jag vill ge Bosse en stor eloge för alla bra svar han kommer med, det är beundransvärt att du har ett så brinnande engagemang.

//Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla dessa faller mig i smaken: Nimbus 21 DC, Nimbus 22DC, Scand 7100, Maxi 680 DC, Sea Ray 220 Overnighter, barcon 22 wa men finns det någon som tar under litern distansen?...eller är det bara att sluta drömma om en DC då och köpa en gammal sketen träsnipa? Tjejen lägger hälften om jag hittar en båt jag vill ha som drar under litern nämligen annars får jag pröjsa båten själv...hehe. Ja..det är inte lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..min båt kanske ? 

ChrisCraft 210 Scorion V8 5.0L 230hp ,  2800varv 25knop 1.1L/nm ,Ny Garmin 520,Ny  GFS 10 flödesmätare,Nya limpor knä  ,nya tänddelar ,Nyrenoverad förgasare och drev , alla bärlgar nya & ny växelvajer ,stål propp , körkapell och ett hamnkapell ..osv ! Båten är i MYCKET bra skick !

fler bilder på      http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?topic=3082.0

post-11345-1394235537,8541_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OJ !!  .. ny läste jag hela ditt inlägg ! hahaha   sorry !

(En sak med med back 2 back sätena är när man har 2 pers till i båten så är sittplatsen på B2B  mindre blåsig än om gästerna skulle sitta på platserna längst back ! Det finns massor av fördelar med B2B sätena men i ditt fall kanske bara en smaksak , hur bra det än är !?!?!?! )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju lägga ut hälften och fundera några år till innan du köper något dyrt. Alltid bra att köpa en båt och kolla vilka funktioner som är bra och vilka som är dåliga, innan man slår till på sin drömbåt...

http://www.blocket.se/vi/16990727.htm?ca=2_s

En betydligt stiligare båt än tex Draco som nämns ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan vad glad jag är att ni matar mig med tips!!! Fortsätt med det! Var ute och provade en Yamarin 6110 idag och tyckte den var helt fantastisk. Dock ligger det ju en bra bit över 200 lopper i pris. Damsugade blocket som vanligt varje kväll och hittade en Four Winns model 195 Freedom som var snarlik Yamarin 6110 men mer lämplig för min börs. Vad säger ni om den modellen med en hyfsat ny motor...Är det ett bra köp?...fortsätt tipsa. Helt otroligt tacksam för det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min bryggranne har en FW som är från slutet på 80-talet med en 175 hk Evinrude på därbak. Ev lite bränslesnålare än med en inombordare. :-) Han är nöjd med sin båt - den är i storlek som min Yamarin 6420. De har 2 barn och det funkar bra för dem. Den ligger väl i pris på dryga 100 tror jag. Tror att det är bra läge att pruta nu på sensommaren.

Viktigast är nog att kolla motorn på en sån - börjar ju bli till åren.
Kapellet syr han nytt i sommar - läcker som ett såll enl honom - fastän han verkligen försökt tvätta och inpregnera på många sätt.

Lycka till med båtköpet och önskar en trevlig båtsommar! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe.... att det var ett så starkt krav att det ska gå att köra under litern... klart svårare att lösa? För de lite äldre båtarna är välbyggda med mycket plast, har ofta små motorer och drar klart över litern

Hmmm.... två tips då. Jag hade själv en Fjord HT 21 med en V8 motor. Den drog mindre än båten innan, en Fjord 21 DC fast med en Volvo tråkmotor. Samma tyngd i båten, samma drev. Men under litern. Slutsats = stor motor och så lättar du på gasen och marchar i bara drygt 20 knop, då borde du klara litern... och de där V8-orna borde rasa lite i pris i höst nu med ökande bensinpriser, va? Pruta hårt.

Andra tipset. Alltså, är du händig också? För då kan du med den budgeten köpa en DC i dåligt skick, med rasad eller helt slut motor. Ut med motorn och in med största dieseln som budgeten håller för.... Sedan ägnar du vintern ( kanske ihop med motiverad flickvän ? ) att slipa och snygga till inredningen. Köp nya dynor och överdrag, gör mycket för intrycket. Då kommer du under litern och får samtidigt ett väldigt driftsäkert alternativ ( bra argument i diskussioner... ) samtidigt som andrahandsvärdet kommer på topp ( bra argument i diskussioner.... ) vilket gör att ni kanske tom får igen alla pengar om några år? Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker lösningen med två stolar vända mot varandra är tilltalande. Kanske inte primärt för att kunna sitta i de bakre stolarna, men många tillverkare har ju löst det väldigt tjusigt med att göra dessa stolar vikbara. Vipps så har man två perfekta solbäddar!

Har aldrig haft någon sådan båt själv, men tycker det verkar jättebra. Ska man åka flera personer, så brukar det ju även finnas ett baksäte om man inte vill åka baklänges, vilket jag kan ha förståelse för...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regal 2150 LSC...Vad tror ni om den?...kan det vara något med mina krav i beräkningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderade på en Regal 21 LSC när jag bodde i Californien men fick en bra deal på en annan 21 fotare. Regalen har en riktigt bra skrovform Fasttrack . Ventilerad med steglister som tar in luftbubblor under skrovet som smörjer. Samma princip som riktiga racerbåtar (som Fountain). En kompis hade en Regal 21 foots bowrider med samma motor som min 21 fotare och den gick klart snabbare vilket också ger lägre bränsle förbrukning. Jag tycker att LSC har en smart inredning, men den ser lite annorlunda ut. Om utseendet passar dej så tycker jag det är en riktigt bra båt.

Lycka till, Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar mer och mer rikta in mig på Four Winns model 195 Freedom(utombordare) och Regal 2150 LSC.  Ingen av dom har något litet pentry som jag egentligen även vill ha i båten men skit samma. Vilken av dessa tror ni är bästa köpet? Har aldrig provkört någon av dem eller ens sett dom i verkligheten men tycker de ser jävligt fina ut. Någon som ids bidra med lite mer erfarenheter runt dom och jag skulle bli super glad. Hur är dom att sova i t.ex, något specielt man ska titta på innan man köper(typ barnsjukdommar eller så)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som kök !!... man åker till Biltema och inhandlar en 17-618  för 199kr

Hur bra som helst , ligger i en väska . Gastuberna är engångstyp  , 4 för 50kr.   17-595

Så va ett kök klart för båten och även på en trevlig klippa eller brygga !!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MYCKET bra diskussion i denna tråd.  Jag är också på jakt efter en lämplig dc och har i princip exakt samma krav som FoaF.

Blev också mycket sugen på Regal 2150, men det jag ställer mig frågande till är själva planlösningen.
Är båten bara avsedd för två personer, eller vart tusan sitter de andra?
Verkar ju vara ett ganska schysst soldeck baktill, men går det att fälla ner till en soffa eller hur funkar det egentligen?
Den känns annars helt enkelt lite trång.

I övrigt har den ju det mesta av bekvämligheter och utrustning, eller vad säger ni som kan båtar och inte är nybörjare som jag?

Hur är det egentligen med motoralternativen? Ur ren förbrukningssynpunkt om man jämför de två alternativen nedan?

http://www.blocket.se/vi/15543761.htm?ca=8_s

http://www.blocket.se/vi/16888905.htm?ca=8_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att det är ganska hugget som stucket med de alternativen.

Du kan ju alltid ringa säljaren då det är precis samma. Han har ju tom. använt samma bild på interiören på båda båtarna.

Följer med spänning tråden då det är kul att läsa vad ni vill ha ut av en båt. Själv skulle jag rekomendera http://www.blocket.se/vi/16846352.htm?ca=7_s&last=1 då jag har en själv. Har dock ett B2B-säte istället för pentry och i övrigt är min klart fräschare Tungan. Men sittbrunnen är rejäl och båten är hur trevlig som helst. Dessutom ganska udda, det här är den första jag sett i Sverige förutom min...

Senast ändrad av strandad | 12 juli 2008 | 21:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom igen nu gubbar..Glad..håll den här tråden vid liv. Jag har fortfarande inte handlat båt än. Hade precis bestämt mig för en four winns 195 freedom med utombordare när de två som fanns på blocket såldes så nu måste jag hitta något annat. Yamarin 6110 har jag läst mycket om och det verkar vara en kanon båt. Dock ligger alla strx över 200000 kr och min budget slutar ju som sagt där...:(...fortsätt gärna tips om schysta modeller under den summan.;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

Tycker att planlösningen inte är den bästa på Bajan. stolarna på varsin sida av motorn har minimalt med ryggstöd vilket inte känns så komfortabelt. Annars ser det ut att vara en fin båt.

Det finns ju såå mycket att välja mella i prisklassen 150k-200k. Handlar ju mycket om vad man vill få ut av båten och bränsleförbrukning.

http://www.blocket.se/vi/16017047.htm?ca=11_s     Riktigt trevlig, Älskar modellen.

http://www.blocket.se/vi/17232492.htm?ca=11_s     Haft själv och är trevlig/rymmlig å har allt.

http://www.blocket.se/vi/16619989.htm?ca=11_s     Mindre funktioner men är riktigt trevlig.

http://www.blocket.se/vi/17182166.htm?ca=11_s     Enkel men välbyggd

http://www.blocket.se/vi/16354239.htm?ca=11_s      Mmmmm. så fina linjer. Å bra båt

http://www.blocket.se/vi/16400078.htm?ca=11_s      en Windy är aldrig fel oavsett ålder

Skulle kunna fylla på listan så den blir hur lång som helst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns ganska många båtar 200.000kr eller billigare som jag tycker är schyssta.

Formula 233 om man kan hitta en med 5.7L motor. Går fantastiskt i sjön och bör finnas runt 150.000kr i ok skick. Är en båt som man verkligen kan köra med i alla väder.  Lite äldre modell som kanske inte alla gillar (kanske kan hitta någon Formula Falcon runt 95-96 om man vill ha lite modernare stil).

Om du hittar någon Cobalt för ditt pris så är det också en otroligt bra båt. Dom flesta är dock bowriders, men man kanske kan ha flyt att hitta en DC.

Jag tittade för något år sedan på en Four Winns 205a från 2004, gillade planlösningen väldigt mycket.  Kanske kan vara lite dyr också.  Det verkar som att Four Winns har bra kvalitet nuförtiden, dom äldre verkar sådär (dom hade också ofta OMC prylar).

Wellcraft 222 Elite är en båt man nog kan få runt 100.000kr som går väldigt bra i sjön. Finns en modell med aktersoffa och snurrstolar (XL).  Ganska lättdrivna trots att dom är ganska v-bottnade. (även Wellcraft Eclipse 23an är trevlig, inte lika v-bottnad dock, den har jag inte åkt med så vet inte hur den går i sjön).

Coronet och Windy har jag åkt lite med och tyckte var mycket trevliga. Coronet 21 och Windy 22 kanske kan vara något då.

Jag såg en riktigt prisvärd (om den är fin) båt på blocket också, en Robalo 2240 WA, men det är en walkaround båt, så inte riktigt den stil som eftersöks kanske. Men riktigt bra båtar.

Även Tiara är riktigt schyssta, men nog svåra att få tag på.

Smuggler 24an kan man nog få ner runt 200.000kr också.  Går också bra i sjön, lite smalare och trängre planlösning mot vissa andra båtar dock.

Det finns massor av USA båtar som säkert är helt ok,  Om man vågar sig på ett lite mindre känt namn så kan man nog få en bra båt till bra pris. Blir kanske lite svårare att sälja den dagen man vill det iof.  (har exempelvis för mig att Doral ska vara bra, Kanadensisk tror jag).

Hoppas att någon kanske kan vara intressant för dig.

Mvh,

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla inlägg! Bra tips och mycket har kommit mig att fundera på...:) Just nu är jag rätt inne på att det måste ska bli en Flipper 630 HT eller Yamarin 6110 då dom känns som bland de rymmligaste i klassen. Dock kommer jag nog inte klara hålla mig till min budget på 200 000 kr då jag kommit fram till att jag vill ha en nyare båt än -00. Då verkar priserna ligga just över 200 lopper...hehe...förbaskat!:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett riktigt uselt förslag måste jag säga. Att konvertera till dieselmotor och lägga typ 150 000 till för att spara ngn halvliter (på sin höjd) per distans. Du skall åka RIKTIGT mycket för att tjäna in denna investering. Hade dessa tankar när jag åkte på ett motorbyte i år, blev en insprutningsmotor som är avsevärt mycket snålare än förgasarmotorn jag hade innan...

Skippa tankarna att ha ett billigt båtliv, det kostar att åka men minnena är värda varenda krona. räkna 1,5 liter/ distans med singelmotor upp till 5,7 liter så har du ett bra överslag service etc såklart Cool .

Lycka till med båtköpet och berätta vad du bestämmer dig för.

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 22 augusti 2008 | 22:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min är till salu...
Dessvärre måste du i så fall sänka dina krav men å andra sidan får du sisådär 80 lakan över...

Stingray från 1995 med Mercruiser 4,3L V6 på 185 hk. Drifttid ca 280 timmar.
Har även en 30 kärra till som jag inte hade tänkt låta gå med men...
2,5 sovplatser i ruffen och en på rygg-mot-rygg-stol.
Jag var också emot stol-lösningen men när man fäller ner den så är den en utmärkt soffa för 4 personer.
Kök, toa och enlågigt Origo 2000.
Om vi ska prata hastighet så är 50 knop inget... Men march-farten ligger på ca 20 knop. Den drar ungefär 15 liter i timmen vid ca 20-25 knop (har aldrig mätt detta exakt).
Brandsläckare, dubbla batterier.

Kolla lite bilder i min sjöbod om du eller någon annan är intresserad.

Hade inte tänkt sälja iår men...
Varför säljer jag då? Ska köpa styrpulpet istället.

Behöver tillägga att jag är mycket nöjd med min båt! Rätt pris i rätt tid så är allt förhandlingsbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...