Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Partyproffsen

Förbrukning Princess 360

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Princess 360 med 2st cummins på totalt 500hk. Det jag har svårt att hitta på nätet är förbrukningen vid olika fart. Den varvar 2600rpm max och jag har fått tipset att köra på 2300rpm och då drar den 4,5l. Nån som är mer påläst än mig? Dvs drar den mindre vid 12kn än vid marchfart på 20kn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla up med någon av följande personer. Om dom inte vet så kan dom säket hänvisa dig till någon som kan. Mvh, Mats

Cummins Sweden
Maskingatan 17C
S-195 60 Märsta
Sverige

Contact persons
Erik Olsson
Service ledare
erik.olsson@cummins.com
0859513392
0730523291

Jonas Fornader
0730523294

Hans Wallström
0730523292

Kenneth Lexenius
0730523296

Jerry Torncrantz
0730523297

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har en 360 också, men den är bestyckad med CAT 3116 och rekommendationen från Caterpillar/Princess är är att varva 200 lägre än maxvarv för att uppnå den mest effektiva marschfarten = 23 knop i mitt fall. Jag vet att även Volvo har liknande rek. på planande båtar

Hls. Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Effektiv marschfart ja, men om man inte har bråttom så drar den väl mindre bränsle i lägre fart?

Vilket är egentligen lämpligt varvtal för att motorerna ska må så bra som möjligt? Jag har också Cat:ar i min båt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man cruisa så är väl lämpligt varvtal 1200, då gör min båt ca 11 knop. Men det är ingen rekommendation från Caterpillar, då små dieslar mår bäst av belastning/varv. Caterpillar rekommenderar (planande skrov) att man belastar sina 3116 maskiner 200-400 varv under maxvarv som är 2800 varv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...