Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
annakm

Hjälp, röd lampa lyser och olja läcker

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en Shipman 28 från 72 med en Faryman 12 hk-motor. Vi fick gå för motor i ca 5 h på väg hem från midsommarseglatsen och upptäckte då att en röd lampa börjat lysa. Lampan sitter till höger om gasreglaget, till vänster finns en gul lampa (knappliknande sak som vi aldrig har sett lysa). Det läcker dessutom lite motorolja från oljefiltret. Vi har läst instruktionsboken som hör till motorn men inte fått någon förklaring till vad lamporna betyder. Vi tror att den ena kan vara olejtryck och den andra laddning. Vi kollade oljenivån när vi kom i hamn och det låg vid maxnivån. Vet någon vad den röda lampan betyder, isåfall hur kan det åtgärdas (tillfälligt då vi hade tänkt ge oss iväg i morgon igen) och är det farligt att köra motorn när det lyser?

Snälla, snälla, vet någon något? Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det absolut vanligaste är att den röda lampan är för oljetryck och den orangea för laddningen, oljetryckslampan borde dock lysa när ni vrider på nyckeln till första hacket, innan motorn startats. ni borde alltså sett den lysa en massa gånger. det här får mig att börja fundera på om givaren och kabeln till den kanske strular. en oljetryckgivare jordar lampan när det inte finns något tryck, alltså lyser lampan, samma sak skulle ske om kabeln till givaren gnagts sönder mot nåt metalliskt på motorn och alltså jordar där i stället. kör ni flera timmar utan oljetryck så skulle motorn skära, eller åtminstone låta väldigt annorlunda.Skrikandes

 jag tror på kabeln i första hand och givaren i andra hand, följ kablarna från lampan och till motorn så hittar ni givaren också.

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju så att det var den gula lampan han aldrig sett lysa.

På motorn finns en givare någonstans (kan inte den motorn, tyvärr). Ofta sitter den någonstans mitt på blocket. Kabeln från den röda lampan landar där. Prova (med nyckeln på, men ej startad motor) att dra loss denna kabel från givaren, då skall lampan slockna. Gör den inte det är Du på fel givare eller också ligger kabeln mot jord någonstans på väg upp till lampan (kanske t.o.m. vid lampan).

Är det OK så långt finns två fel som kan orsaka lysande lampa: Fel på givaren eller oljetrycket. Givaren kortsluter till jord så länge oljetrycket är för lågt, sedan öppnar den till avbrott (och lampan slocknar). Lossa givaren och se så att det inte kommit in skräp som täppt till det lilla avkänningshålet.

Givaren kan ju ha gått sönder utan att det syns också. Vet man att det är givarfel så är det i och för sig ingen fara att köra båten, men om det är ett riktigt larm för lågt oljetryck så äventyrar Du hela motorn genom att köra vidare. Larmet visar att den inte får ordentlig smörjning och kan alltså skära/totalhaverera. Hade jag varit Du skulle jag ställa in morgondagens tur om Du inte hittar felet dessförinnan !

Den gula lampan brukar också lysa när nyckeln är i läget som ovan, men den skall slockna så fort generatorn laddar. Precis samma funktion som lamporna för oljetryck och laddning på Din bil. Om laddlampan inte lyser alls bör Du kolla upp även det. De flesta generatorer kräver nämligen en fungerande laddlampkrets för att överhuvudtaget ladda. Den får sin magnetiseringsström den vägen innan den kommit igång och s.a.s. blir självförsörjande. Detta gäller växelströmsgeneratorer, vet dock inte om Du har en sådan eller om det sitter gammal likströmmare på den motorn.

Både ladd- och oljetryckslampan har i allmänhet sin ena sida direkt ansluten till 12V via startnyckeln och den andra till oljetrycksgivaren resp. generatorns/regulatorns laddlampanslutning.

Kan Du inte kolla detta själv så be någon kunnig i Din hemmahamn slänga ett öga. Det kan det vara värt.



Senast ändrad av IngemarE | 25 juni 2008 | 07:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack så mycket för era svar.

Problemet är att båten ligger ensam vid mina föräldrars kompisars stuga i väntan på att vi i dag skulle ha kört den till vår hemmahamn... Jag har dessutom engagerad ett gäng segelkunniga kompisar för resan då jag inte är så van seglare själv... Jag skriver ut era svar och tar med med dem till båten, provar alla kablar och håller tummarna för att det visar sig att det är kablarna som det är fel på och inte oljetrycket.

Det skrev jag inte förut men vi fyllde på några dl olja innan vi började vår långkörning med motor. Detta eftersom det läcker lite och låg nära miniminivån. Vi fyllde på till maxstrecket. Det var efter flera timmars körning på havet som den började lysa. Med tanke på att den började lysa först efter att den fått ny olja gör att jag ska försöka kolla upp om det kan vara så att den vill ha en annan olja. Vi frågade någon som sa att det bara fanns en sort men här läser man om tjockare och tunnare mm. Kan vara värt ett försök.

Jag tar tåget norrut med mina 3 inlånade skeppare i eftermiddag och hoppas att vi kan lösa det. Jag rapporterar efter misslyckad eller lyckad seglats.

Tack igen!

Edit: Blandade ihop tider.



Senast ändrad av annakm | 25 juni 2008 | 08:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När oljelampan lyste i min gamla Saab så öppnade en motorkunning kollega oljepåfyllningslocket och startade motorn. Vi såg att det skvalpade olja i motorn och då blev bedömingen att det var givaren som var paj. Köpte en ny givare och då slutade lampan lysa.

Kanske en enkel kontroll som ni också kan göra om ni kommer åt ?

Sen, Ni skall väl segla och behöver inte motorn mer än att komma iväg från bryggan eller lägga till ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

här kommer en rapport. Jag har fått en ny idol. Jag åkte till Årsta, gick vilse och hittade till slut Torulfs dieselservice. Det visar sig att man inte ens har något oljetryck i gammal Faryman, den stänker istället på oljan. Den röda lampan betyder i denna typ av båt istället att det är något vajsing på generatorn (vilket inte är ett stort problem då vår solcell laddar fantastiskt). Den gula lampan varnar om temperaturen är för hög. Det som vi fick förklarat för oss som ett oljefilter var inget oljefilter. Den instruktionsbok som följde med vår motor och som det uppenbarligen står Faryman på måste vara något privatkopierat special. Oljan håller vi koll på med oljestickan.

Jag är så lättad, och som sagt, vi hade ju ändå tänkt segla hela vägen :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hi hi, vilket underbart skojigt slut på en tråd, där stod vi alla kunniga med lång näsa. skvättande smörjsystem, så kul. har hört talas om det i små motorer typ gräsklippare och sånt. det viktigtaste var dock att det löste sig. utan dyrbara reparationer Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det var roligt. Jag har insett att jag verkligen vill lära mig något om det här själv och letar bok om dieselmotorer, tips mottages gärna. Men tack för alla råd, de kan komma till nytta ändå om man ska kolla saker som fungerar eller inte. Sådana här Forum skulle inte funka så bra om det krävdes att alla som svarade på allt alltid var specialister på allt :-) Till havs! (Förresten så sa min nya idol något om att Japanderna var intresserade av skvättande olja)



Senast ändrad av annakm | 25 juni 2008 | 15:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för tipset. Jag har dock redan beställt en bok som heter Båtdieselmotorn : Felsökning och första hjälpen. 

Sen hade jag chansen att se en Faryman 12 hk urplockad från sin båt i fredags. Då tog jag ca en miljard bilder från alla vinklar och har nu gjort en snitsig mini-manual. Så är det någon som behöver veta t ex hur det ser ut på baksidan, maila mig Glad.

/Anna

 



Senast ändrad av annakm | 14 juli 2008 | 10:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...