Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
2to4stroke

Stigning Propuls på Yamaha 90hk 2-takt på 5,2m 600 kg yamarin

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med en sak. Jag har en yamaha 90hk 2-takt från 1998 som ska få en propulspropeller. Det står 18 på bladen och den är inställd på mitten av graderingen, men eftersom det varnar för att motorn kan gå sönder vid övervarv osv så undrar jag om någon har erfarenhet av liknande farkost vad inställningen bör vara för att vara säker? Jag förstår heller inte riktigt varför den stora brickan man sätter längst in på axeln är tandad när den inte kommer i närheten av axelns tänder eller sätter jag grejerna fel. Jag bifogar 2 bilder och hoppas någon har lust och erfarenhet att dela med sig av.

Tack!

post-10003470-1394235524,4649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Bo! Det var mycket bätte än den lilla bruksanvisning som medföljde. Dock undrar jag fortfarande över den stora brickan som jag visar på bild som jag tror ska sitta längst in. Jag tycker den verkar gå emot antingen packboxen eller godset runt packboxen? Eller ligger den omärkbart utanför dessa och tar emot på propellerns koning för att hålla packbox på plats kanske hmm? Sätter jag brickan åt andra hållet så går den inte in långt nog. Verkar rätt bricka och plats?

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en likadan motor som dej. Vad jag kan se gör du helt rätt med tryckbrickan. Brickan ska vara vänd så brickans kona ligger an mot propelleraxelns kona. Min bricka är oxå splinsad så att säga utan anledning. Har för mej det är för att den ska glida över splinsen eller passar den kanske till fler motorer där splinsningen gör nytta?

Enda anledningen jag kan komma på att proppen eller brickan skulle komma för nära växelhuset är om brickan eller axelns koning blivit sliten. Om man kör länge med en propeller som har slirande gumminav kan det hända men är nog rätt ovanligt. Sätt dit proppen och dra fast den. Snurrar allt fritt är det säkert rätt.

Angående inställning av proppen så är Yamahas 90 hästare rätt kräsen vad det gäller varvet. Yamaha rekommenderar att fullgasvarvet ska ligga mellan 4500 - 5500 rpm men glöm allt under 5200 rpm. Den blir bara trött och drögig och sotar på sikt igen om om den inte får varva. Några hundra varv över 5500 är inte skadligt så länge du inte nöter timtal på maxvarv. Så jag tycker du ska ställa proppen så motorn varvar minst 5200 rpm med normallast.



Senast ändrad av jarb | 25 juni 2008 | 10:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...