Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
bollocks

propellertankar

Rekommendera Poster

Hej.min båt :en 18 fot amerkansk bowrider utrustad med en 5,7l mercruiser och alpha gen 2 drev mirage prop 21 tum stign. utväxlingen är 1,62. När jag räknar på dessa ta får jag en slip på mer än 20% ,propellern är för liten så också utväxlingen .den varvar 5400rpm vid 46 knop.Frågan är ,vad tycker ni att jag ska göra åt saken, ändra utväxling eller större stigning naturligtvis kan jag ju ändra båda, men saker och ting kostar.nån som har nån ide varför jag får så hög slip? har jag räknat fel?

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. har just varit ute och testat en nyinköpt propeller,en laser 2 ,23 tum.det blev ingen större skillnad. Fortfarande för högt varv, samma fart. och en ännu högre slip ,typ 25 till 33 % beroende på last i båten , det är ju värre än en atlantångare.Nånting måste vara fel,kan en gps visa fel fart?( båtens hastighetsmätare visar 55 till 60 mph) eller en varvräknare, kan någonting annat än propellernavet slira? finns det någon som har nån aning där ute.

Erik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett kraftigt övervarv... En normal 5,7 l V8 ska inte varva mer än 4400-4800 rpm -  läs på kåpan över förgasaren vad som är maxvarv för din motor. Testa med att gå upp till t ex 25 stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på kåpan står det 4200-4600 det sitter edelbrock insug och fyrportsförgasare på, i övr orginal.Jag ska prova med 25 prop men vad som bekymmrar mig är det gigantiska slippet/eller mät felet .. jag ogillar när inte teori och praktik inte överenstämmer .Hur är det med gps, kan den visa fel över kortare sträckor, det känns verkligen som det går betydligt fortare än 40-45kn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din varvräknare måste visa fel, skal finnas ett övervars skydd på motorn som slår till vid ca 4900RPM (lite beroende på typ av motor) Gissar att du har 5,7 l förgasare och 260 hk. Borde kunna få båten att gå upp mot 50 knop med stålpropp o rätt trim. Åkte själv med en 23 tummare på min 5,0 och tyckte det va lagom, tror nog 25 passar dig bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också en Edelbrock 4-portare och insug på en i orginal 260 hp 5,7 l. Enligt Hansen Racing ska förgasaren och insuget ge ca 20 hp extra - dvs om allt är i ordning så ska motorn ge ca 280 hp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en 25 propp, varvtalet bör eventuellt då ligga på 4400-4600 rpm. Kan det vara så att varvtalsstoppet är förbikopplat på din motor? Det är inte så nyttigt vad jag vet att köra över 4600 rpm med merc 5,7. Om du väljer en 25:a så borde du få bra acceleration och grym toppfart enligt mina beräkningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att jag egentligen har fel utväxling(1,62 skall vara 1,47) ,har jag läst på nått amerikanskt forum ska kunna spoliera alla försök att få en perfekt konfiguration kan jag inte riktigt förstå. varför ska det inte gå att kompensera detta med stigning istället och få samma resultat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...