henkan2 0 Postad 24 Juni , 2008 Har haft onda aningar om min förbrukning ett tag nu. Körde idag 6 sjömil (gps mätta), varav 1/3 gick i fem knop, och förbrukade ca 7-10 liter. Inget konstigt med det, om inte båten varit en liten sportbåt på 300 kg och motorn en 50 hästars mercury. Dessutom var enda lasten jag själv (70kg). I helgen körde jag en 12 sjömil och gjorde av med halv tank dvs 12 liter, då var dessutom över halva sträckan i en 5 knop. Båten verkar alltså dra en bit över 1 liter/nm. Det kan väl ändå inte vara normalt? Och jag har inte mätt fel på bensinmängden innan och efter körningen! Snälla hjälp mig, man blir ju lite smått irriterad just när bensin priset är som det är. Nån som har någon aning vad felet kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 24 Juni , 2008 Detta är normalt speciellt om det är en gammal 2-taktare. Minimumförbrukningen ligger i planingsfart. 18 -22 kn skulle jag gissa i ditt fall. Maxförbrukning i lägre farter, då vågorna är maximala. Moderna direktinsprutade 2-taktare kan ha minförbrukning vid tomgång med växel i naturligtvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 24 Juni , 2008 Det där låter rätt saftigt. Dock drar juh en båt som minst soppa när man är precis över planingströskeln, o då du kört i bara 5knop, så kan det dra en hel del då båten är tungdriven så den ej planar. Jag har också en liten sportbåt med en 50hk mercury -69, och ligger man i ca 20knop, så drar den ca 0.6l/nm. /Tobbe Senast ändrad av Nozer | 24 juni 2008 | 23:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 24 Juni , 2008 En fråga till er bränsleexperter... Alla säger att en båt drar som minst strax över planingsfart.. förutsatt att man åker planande båt alltså. MEn kan det VERKLIGEN stämma? Drar en båt verkligen mindre på såpass högt varv jämfört med tomgång med bara växeln i?? Säg att sjön ligger som en spegel och du ska åka 5 distans och har verkligt lite soppa kvar.. ska man verkligen ligga i planingsfart då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 25 Juni , 2008 Nej, man ska inte försätta sig i den situationen... Kolla förbrukningen i exemplet ovan, det går åt 3 liter (plus någon deciliter extra för att ta sig upp plan) på dina 5 M och man är i hamn på en kvart. Hur fort går båten på tomgång? 2 knop? 2,5 timmars tomgångkörning! Vet inte vilket som blir snålast just i detta fallet, men allt mellan tomgångsfart och planingsfart är i allafall oekonomiskt. Propellerns slip i vattnet ökar ju med motståndet och motståndet är ju som lägst just strax över planingsfart (möjligen bortsett tomgångsfart?), så en propeller med bra grepp är också bränsleekonomiskt positivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Juni , 2008 Det finns något förenklat två faktorer att ta hänsyn till, motståndet i vattnet och motorns verkningsgrad. I riktigt låg fart är motståndet som lägst men verkningsgraden urusel. Höjs farten så att det bildas svallvågor så ökar motståndet dramatiskt medan verkningsgraden bara förbättras marginellt. Detta är den minst ekonomiska farten. Höjs farten ytterliggare så att båten planar ut så minskar motståndet och verkningsgraden förbättras, vilket ger minimal förbrukning. Vanliga 2-taktare brukar vara optimerade för optimal verkningsgrad ca 1000 varv under toppvarv. Vid detta varvtal drar de inte mycket mer än en 4-taktare. Bäst bränsleekonomi får man med en motorstorlek som ger den fart man önskar med vid maxvarv – 1000. Vill man åka långsamt och ekonomiskt med en båt enligt ovan passar antagligen en 3 – 4 hk motor bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 25 Juni , 2008 Uttern 6300, Suzuki DF90: 1. Tomgång (trolling), 2 knop, 0,7 l/tim (0,35 l/nm) 2. 6 knop (deplacementsfart), 3,7 l/tim (0,61 l/nm) 3. 7,5 knop, 8 l/tim, > 1 l/nm! 4. Marsch ca 22 - 23 knop, ca 18 l/tim (0,78 l/nm) 5. Topp 27,9 knop , 28,4 l/tim, uppmätt idag på morron! Mätt med Lowrance mototinterface Senast ändrad av ThomasS | 26 juni 2008 | 09:35 Senast ändrad av ThomasS | 26 juni 2008 | 10:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Juni , 2008 Egen mätning: Crescent 535 med sprillans ny 60 hk fyrtakt Yamaha; 0,85 l/distans, mätt över alla farter. Det kostar mer att knuffa undan vatten än att rulla på gummihjul.... Mitt nuvarande åbäke drar 1.3 l / distans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 26 Juni , 2008 Aha - då vet jag varför vår båt drar så lite när jag trailar den! Skämt åsido - att en båt drar mer i planingsfart än i lågfart är självklart. Med några få liter kvar i tanken så är det ingen tvekan om att tomgångsfart är det som ger längst distans. Så fort det börjar svalla bakom båten så kostar det betydligt mer droppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Juni , 2008 Men notera att detta tillsynes självklara inte gäller för traditionella 2-taktare, vilka antagligen fortfarande utgör en majoritet av utombordarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser