Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
folkeorg

Hur får man bort medbringaren/flänsen (VP MS4A)

Rekommendera Poster

Vi måste centrera backslaget mot propelleraxeln. Då vore det bra att få bort anslutningen mot backslaget men hur gör man?

Är det bara att lossa muttern (#69) med 27mm-hylsa och dra flänsen (#67) med en avdragare? Eller är det mer som måste göras? Är det något man ska vara försiktig med?

Hur monteras den? Ser ju ut som axeln (#70) har splines. Isf borde det bara vara att trycka dit den igen och dra åt muttern, vilket moment isf?

Sprängskiss: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743320-04B-04B,,,0200B.aspx

/Per

post-28320-1394235524,2776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du ska rikta upp motorn mot axeln? Varför ska du då ta loss backslagsflänsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, det är så att hålen i flänsen är ca 11mm (samma i plattan på drivknuten) men det satt M10-bultar i så det innebar upp till 2mm offset = vibrationer som inte drivknuten kunde ta upp (skulle haft två isf).

Alltså ska vi svetsa fast M12 gängad stång i kardanknutsplattan och borra upp till 12mm i flänsen. Men för att det ska bli exakt centrerat så måste vi ta loss flänsen och göra allt på samma gång.

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp oc hbelägg nu varför göra det svårare än vad det är??

Det är en liten fäns i klämmkopplingen, börja och centrera denna mot flänsen på backslaget Tag sedan ett bladmått och mät runt om flänsarna godkänt mått är nu 0,10 mm mellan flänsarna har du mer än detta mått i någon kant är det bara till att höja alt sänka motor på tassarna eller centrara motorn i sidled tills du fått rätt mått runt om. Tänk nu bara på propp axeln ligger i centrum i hyslröret.     Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..det finns iof en detalj till som jag glömde berätta om. Propellern ligger emot rodret så vi behöver korta utsticket så mkt som möjligt. Det satt en adapterplatta mellan flänsen och kardanknuten och butskallarna gjorde att de satt en ca 10mm distans mellan. Om vi istället för bultar svetsar gängad stång så tjänar vi ca 10mm på utsticket. Kan låta lite men då pressar kanske inte propellen mot rodret när man backar (och drivlinan vill akterut).

Köpte en 27mm-hylsa igår och lossade muttern. Tog sedan en 3-kloavdragare och flänsen lossnade lätt. Dock rann det ut några deciliter olja. Gissar att flänsen var tätningen på ngt sätt. Antar att det bara finns en olja i backslaget (GPL5 lr ngt stod det på en lapp).

Nästa projekt blir att byta ut MD32'an mot ngt mindre och göra om hela drivlinan med dubbla kardanknutar. Då spelar det ingen roll hur motor och axel är monterade - knutarna utjämnar (som på en bil).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...