Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
erikarts

Motor till gamla buster magnum?

Rekommendera Poster

Vilken motor passar bäst till en buster magnum, modell äldre än -00? Båten ska användas för transport och vanligtvis 3-6 personer och packning men även wakeboardåkning. Jag har inga krav på toppfart annat än att den ska klara cirka 20 knop med 6 personer. Hade tänkt mig en 4-takt. Jag tänker på ekonomi både i inköp och bränsle. Ska man satsa på 4-takt med förgasare eller är det bara insprutade som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Försök att få tag på en Direktinsprutad 2-taktare istället.. Om man ska se till totalekonomin så är det d billigaste alternativet.. Köp absolut inte någon gammal förgasra 4-taktare = stor, tung, slö och drar mycket soppa för att vara en 4-takt. Dom nya 4-taktarna är på tok för dyra och svindyra att serva om man inte kan själv så klart.. Förmodligen så är försäkringen oxå dyrare på en motsvarande 4-taktsmotor då dom är klart mycket mer stöldbegärligare än en 2-taktare.. Du bör kolla på en maskin i 150 hk klassen minst typ Mercury optimax etc, köp inte för litet för man tröttnar snabbt på en slö motor.. Tänk på vad du ska nyttja båten till och är d en fritidsbåt så ser jag ingen anledning till att köpa en 4-taktare pga att den är kostar dyrt när den inte används i form av högt inköpspris, repkostnader, svindyra servicar dyrare försäkring (obs inte alltid men ofta) etc.. Ska då tilläggas att dom inte är nämnvärt mycket snålare på dropparna än en 2-takt med insprut...  

Detta är mina egna åsikter och värderinga av dom maskiner jag ägt och provkört genom åren och 4-taktare är och förblir i mina ögon en onödig extrakostnad om man ska snacka utombordare i dessa klasser.. Mitt tips är att provkör själv olika maskiner och bilda dej en egen uppfattning om vad som du tycker är är lämpligast.. Detta är ju trotts allt mina egna värderingar då jag gjort precis lika dant själv. Dvs provkört och bildat mej en egen uppfattning av vad som ger mest för pengarna..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suzuki DF140 4-takt (med EFI) blir mitt förslag. Har varit med sen 2002 och är beprövad. Borde finnas att få tag i begagnad eller om du slall montera själv finns den hyfsat billigt att köpa sprillans nytt eller enstaka demoex hos Båtcompagniet, ex:

http://www.blocket.se/vi/16750854.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/14818008.htm?ca=7_s

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...