Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Niclas_O

Sitter på jobbet och drömmer om en lite större båt...

Rekommendera Poster

Det finns ju en uppsjö att välja på men tyvärr så begränsar siffrorna på senaste kontoutdraget modeller av intresse. Det jag vill ha är följande:

1. Sovplatser till minst 2 vuxna och 2 barn.
2. Planande med hyfsade sjöegenskaper, man vänjer sig lätt med att kunna tuffa fram med 22-25 knops marschfart som vi kan med nuvarande båt.
3. Driftsäker motor.
4. Hyfsat pentry, gärna ej i förpiken.


Jag har hittat ett par kandidater som uppfyller kraven men har ej åkt i någon av dessa i verkligheten. De jag plockat fram är följande:

Coronet 24 family
nimo 22
Croupier comfort

Men hur funkar det med midkabin, är det klaustrofobiskt?

Det vore roligt med lite mer info om för respektive nackdelar för dessa båtar samt förslag på andra modeller som passar in i min kravspecifikation.

Tilläggas kan att budget bör hamna på max 150000 kr

/Niclas

Senast ändrad av Niclas_O | 24 juni 2008 | 13:23



Senast ändrad av Niclas_O | 24 juni 2008 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av dom 3 skulle jag nog satsa på Coroneten, Coronetklubbens sida står det mycket läsvärt http://www.coronet.nu Går bra i sjön, dock så måste dinetten bäddas om ni är 4 pers som ska sova. Dock så tror jag inte du hittar en Family för runt 150 papp. Nimon tja, är ju ett halvfabrikat så byggkvaliten skiftar på inredningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tipsar om Ancas Queen 24 ft, finns en hel uppsjö på blocket. Nu vet jag inte vart du bor, de jag länkar till finns i runtomSverige.

http://www.blocket.se/vi/16895996.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/16822319.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/16879961.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/15876516.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/15543528.htm?ca=15_s

o s v o s v... det finns alltså en hel del på blocket... dock är inte min till salu, den trivs jag alldeles för mycket med Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord 21 Weekender.
Nästan otroligt rymlig för sin lilla storlek. Och toalett.
Fanns ett stort reportage i Praktiskt Båtägande häromåret. Kanske kan fixa fram det om du är intresserad.
Finns även lite större modell, Fjord 24 Weekender.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 24 juni 2008 | 21:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade mycket glädje av vår Uttern 6300 som uppfyller alla dina krav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ancas queen ser ju ut att passa i ramen men hur är det med sovplatser, får skepparen sova under kappelet?

Det verkar finnas lite olika motorallternativ, vad har du och vilken bränsle förbrukning har du? Hur stor motor behöver denna båt för att gå bra?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den uppfyller mina krav men min fru skrek rakt ut när jag visade henne annonsen. Tror att hon tycker att den är ful...

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nimon har vi nog skrotat pga att dom som ligger på blocket ser så muggiga ut. Det finns 4 stycken coronet family 24 inom prisramen men de har dubbelmontage b20 eller b23. Jag tycker att det låter som att det är rätt törstiga båtar, tror du att man kommer under 2 L/distanen med ett sådant ekipage?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser onekeligen intressant ut men får verlkigen allt detta plats i en 21 fots båt? Reportaget skulle jag gärna vilja ta del av om du kan fixa det.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tipsa om Minimax690, eller Swemax 690 som den också heter. Jag sålde våran för en månad sedan efter ha haft den i ett år. Går bra i vattnet, bra utrymmen stickkojjer där du kan stuva in ungarna. Men se till att köpa en med tilläkligt med motor. Många säljs med volvo fyror som jag misstänker är lite lite åt denna båt. Vi hade tur att få tag i en med V8 och dp-drev vilket var helt suveränt för denna båt. 

Så varför sälja då när denna var så bra? Fick tag i en gammal drömbåt. Hade jag aldrig snubblat över denna drömbåt så hade jag aldrig sålt Minimaxen på bra många år känns det som. Lycka till! 

 

JOCH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Båt ? Skrattande

Skojade, lycka till i ditt sökande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om skepparen får sova under kapellet... det beror nästan lite på hur goda vänner du & frugan är Cool

Skämt åsido, det beror främst på hur stora barnen är... Jag, frugan och vår 24-åriga dotter får alldeles utmärkt plats i ruffen... Jag är hyggligt bredaxlad, inte så lång, 168 cm. Frugan strax större än medelstorlek och c:a 173 cm. Dottern medelstorlek och 173 cm... det som dottern klagade på var att jag snarkade, så hon gick ut och la sig på soffan därute... och sov jättebra då hon slapp höra mina timmerstocksdragningar Skäms

Motorn: VP AQ151A, d v s marinmodifierad b23 eller b25... 150 hk, maxar 22 knop, marschar 15-17 knop... då drar den c:a 1.2 - 1.3 liter/Nm... motorn bör vara i den storleksklassen (135-150 hk) för att klara sig bra...

Den är fantastiskt skön att köra & åka med i då den är såpass stor.. det känns inte att man kör i de övre knopdelarna... en nackdel är dock -ocj det gäller i princip alla båtar med planande botten- är att den kan åla i hastigheter runt 3-7 knop... men man lär sig att parera det väldigt lätt...

Som sagt: Jag/Vi trivs väldigt bra med henne, och har inga planer på att byta ut henne... Lycka till med ert båtköp, vad det än månde bli...!



Senast ändrad av Keddy | 25 juni 2008 | 10:43



Senast ändrad av Keddy | 25 juni 2008 | 10:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ser att du har köpt en croupier player, har den midkabin eller är det bara croupier comfort som har det? Hur är ruffen klaustofobiskt liten och mörk eller är den ok? Vad jag har hört så ska sjöegenskaperna vara i toppklass och modellen som du har med skida ska gå ganska snålt i jämförelse med den gamla modellen. Vad har du för prestanda och förbrukning med 350:in?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet 24 är något av det bästa i den storleken och prisklassen tror jag (jag är lite partisk). Fördelar som jag ser är:

1. Användbar toa

2. Pentry som är vettigt, och inte nere i källaren

3. Ganska litet kapell (dyra när dom måste bytas)

4. Fantastisk båt när det gäller skrovformen.

Nackdelen kan väl vara att de allra flesta har dubbelmontage, men de flesta Coronetägarna sköter sina båtar så det kan uppvägas av väl fungerande maskiner. En annan nackdel kan vara att man alltid sitter inne och kör (om man inte köper en 24Fly). Att man alltid måste bädda dinetten om man är 4st kan också upplevas som lite jobbigt, men alla båtar blir kompromisser

Lycka till vad du än väljer.

Läs på Coronetsidan som hänvisas till tidigare, ägarna är ofta pigga på att svara på frågor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Niclas.

Japp det blev en Croupier Player. Nej Player har ingen midcabin men som du skriver så har Croupier Comfort midcabin finns en modell som heter Coupé oxå men vet ej hur det är med midcabin i den.

Gällande min Players ruff används den bara till att sova i och att stuva undan packning. Absolut inte klaustofobiskt liten men det är inge vidare takhöjd. De tre fönster som sitter i skrovet på båda sidor lyser upp så att det inte är speciellt mörkt heller. Om du söker runt lite efter Croupier player så ser du att det verkar finnas minst 2 varianter. Dels den med 1 lång oftast mörk ruta ovan relingen och så min variant med 3 rundade rutor i skrovet. Jag tror att den med 1 längre ruta ovan relingen är lite högre i takhöjd i ruffen och då kanske lite rymligare. Men det är bara vad jag tror....

Mycket bra sjöegenskaper. Och min med lite rundad botten istället för den annars skarpa V bottnen borde som du skriver gå lite lättare i sjön. Var lite rädd för att det skulle bli stötigt men inte märkt av det änsålänge. (Åker i insjö så det guppar inte så mycket). Har åkt väldigt lite än så länge så jag vet inte någonting om förbrukning och prestandan räckler till. Skulle väl tippa på starx över 40 knutar. Tryckloggen litar jag inte på då den visar  10 knop när vi planar?!Förvånad

Som familjebåt med 2 vuxna och 2 barn skulle jag rekomendera en Swemax, eller kanske en Croupier Comfort?

Joch

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska man nog vara på det klara med att planande båtar i 24 fotsklassen drar soppa. Skulle nog tro att du hamnar runt 2 liter vad du än väljer.

Nu är jag som Botved färgad av Coronet, men tror nog att det är svårt att hitta en så pass gammal båt som fortfarande står sig.

Min 21:a tar ca 1,7 liter och det på ett singelmontage V6:a.Så med dubbla B23:or hamnar du nog rund 2 liter. Coronet är gediget byggda och därmed tunga, detta i kombination med en ganska kraftig V-botten så blir det ganska tungdrivet. Fördelen är att den tål grov sjö utan att slå, den går mjukt genom vågorna. Båtar med lite plattare akterparti går lättare men går inte att stå på med vid grövre sjö.

Det har skrivits om Ancas queen 24 här i tråden, är bra bo båtar, men om jag inte missminner mig så är dom ganska platta i botten akteröver. Hade en kompis som hade en sådan för många år sedan satt en B18/B20 i om jag inte kommer ihåg fel, var ganska seg.

 Vad jag vill säga är att se till att det sitter en kraftig maskin i, vad du än väljer för båt. Många äldre båtar är undermotoriserade i den här storleksklassen.



Senast ändrad av Gelis | 25 juni 2008 | 18:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 700 kan vara ett alternativ, erkänt snåla pga platt skrov. Det vanliga är att de har volvofyror som drar något över litern, men det finns också med V6-V8 som går snabbare och givetvis slickar i sig lite mer. Min AQ145 (B23) marschar 20-22 kn och jag brukar räkna med 1,1 liter per distans för att vara på den säkra sidan. Denna motor är som standard sötvattenkyld till skillnad mot B20 och V6/V8 som ofta åtminstone någon tid har gått med saltvattenkylning.

Fördelen med Flippern är som på alla kabinbåtar att allt är på samma plan, inget upp- och nerklättrande. Nackdelen är då förstås att båten saknar mittkabin och att 1-2 personer istället hänvisas till den (breda) aktersoffan under kapell. Förstås inte optimalt, men man kan ju inte få allt. För min del tycker jag aktersoffan är den bästa platsen, så får hustrun och ungarna sova i ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har fastnat lite för fjord weekender. Om du kan fixa fram testet så vill jag gärna ha det.

Hittade ett klipp på youtube

 och den ser ju ut att gå helt ok i lite sjö.

Hur stor är skillnaden på 21 och 24 weekender egentligen? Är mittkabinen större på 24:an eller är den lika? Hur mycket mer motor behöver 24:an?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har postat ett medelande där men det verkar som att det är rätt låg aktivitet på det forumet. Alla fjordägare är kanske ute och åker båtCool.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maila Lars Lundbladh som är webmaster på forumet, han har haft en 21 weekender. Han brukar var väldigt hjälpsam, men som sagt det är ju semestertider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är semestern slut och flippern såld så nu kan jakten på en större båt gå in i ett allvarligare skede.

Jag och min fru var nere i stockholm och provkörde en Fjord 21 weekender men vi tyckte att den var lite för trång och min fru sa att hon vägrade att köpa en båt utan kyl... Vi var också och tittade på 24 weekender som stog på land och den känndes alldeles lagom stor.

Vi provkörde också en chris craft 26 express cruiser. Den uppfyllde alla krav men v8 brölet var ganska påtagligt. Det satt en gm 350 med raka rör monterad. Båten har rak axel, dvs inget drev att dra ut avgaserna igenom. Finns det något enkelt sätt att dämpa ljudet?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan den här vara något?

http://www.blocket.se/vi/12434720.htm?ca=23_11_s

Jag har själv tittat på den (men den var för stor för mig) och tyckte att den verkade vara i fint skick. Har dock inte varit ombord. Det borde inte vara några problem att pruta ned priset till din budget så här i augusti. Bor du långt ifrån Malmö så ta med din fru på en weekendresa dit.

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade in båtfirmans hemsida och de skriver att: Vi kan leverera båten eller motorn direkt hem till Er oavsett var Ni bor!. Förmodligen kostar det väl en slant men det går kanske att förhandla om i en prisdiskussion.

/ Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst. Valet föll på en Fjord 24 weekender som vi skall hämta hem nu till helgen. Den uppsatta budgeten höll inte riktigt men vad gör det.

Då är frågan trailer eller sjövägen? Landvägen blir cirka 8-9 mil medans sjövägen blir 42-45 nm om jag har mätt riktigt. Det roligare allternativet är ju att åka båt om vädret är ok men går det 2-3 meters vågor så kanske trailer är att föredra.

Funkar det att traila en 24 fotare som väger drygt två ton på en upptagningsvagn som får lasta 2 ton 8 mil? Vagnen är 3 år och hjullagren känns ok när jag ruckar på hjulen.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad det är för väg, är det 8 mil 110 km/h väg så går det ju inte. Är det grusväg med bara potthål så är det ju inte bra heller. Allt annat är ju ok.

Min säljare sa att har du inte mer än 10% övervikt lastat på trailern så funkar det iaf viktmässigt, dock ej lagligt.

Kör du om inte vädret tillåter sjövägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att traila om vädret är taskigt. Vägen är landsväg i normalt svenskt skick. 10% borde betyda att 2420 kilo är ok vilket båten bör vara lättare än.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...