Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Rayman

Lossa powerhead på en Mercury 402, vad tänka på ??!

Rekommendera Poster

Hej !

Har en Mercury 402 (40hp) från 1976 med elstart. Motorn går ibland, är svårstartad. Har felsökt tändsystemet, alla värden är OK för stator, trigger och spolar.

Kompressionsprov ger 4 kg på cylinder 1 och 12 kg på cylinder 2 så här finns ett fel.

Ett annat fel är att förgasaren flödar (Jo, har bytt alla servicedelar...) men ska kolla inställningen för flottören. Har inte rengjort förgasaren ännu.

Med tanke på den dåliga kompressionen i ettans cylinder så tänkte jag lossa powerhead/motordelen och enligt Nercurys servicemanual ser det ut som det ska kunna gå ganska så smidigt MEN min erfarenhet från andra meksituationer är att allt man kan stöta på inte står i en manual/instruktionsbok !

Så om någon här på forumet har tips och råd att ge inför demonteringen så skulle jag vara mycket tacksam !

Kan den dåliga kompressionen bero på hartsbildning mellan kolvringar och kolv och kan detta gå att lösa upp med ngn typ av förgasarrengöringsspray ??

Ha en bra båtsommar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under motorn - överst på riggen sitter en kåpa där står säkert merc 402 eller 40hp eller ngt sånt. Se tilla tt lossa på denna kåpa - då ser du alla powerhead- pins med låsmutter. Lossa dessa och lirka försiktigt - skall du se att headed lossar. En bra grej att ha är originalögla att fästa i centrum av svänghjulet. man slipper lyfta sig harmynt med hjälp av en slik produkt. Går att få tag på hos de som säljer High performance. Vet med säkerhet att Micke Frodé i Vaxholm har sådana grejer. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressionsprov ger 4 kg på cylinder 1 och 12 kg på cylinder 2 så här finns ett.

12 kg på en motor från 76 låter nästan som du handla kompmätaren från biltema men troligen är burken dyngsur av soppa.  Rätta till förgasaren, kör den lagom varm ta nytt kompprov innan du i onödan river ner den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riviera, tack för tipset !

Antirakan, tack ör din synpkt också ! Nej, kompmätarn är en Optilux dvs inget biltemajox, problemet är att det inte finns några riktvärden för kompet i Mercurys servicemanual och jag har inte heller hittat några data vi internet heller. Vad bör kompet ligga på ? Antingen är det cylinder 1 som ger OK värden och cylinder 2 som spökar. Med tanke på att cylinder 2 ligger under insuget och att förgasaren flödar så kanske vevhuset är fullt av soppa under cylinder 2 och som orsakar tokhögt komp ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Kort uppföljning av denna tråd, gick bra att lossa powerhead och att demontera otorn i övrigt :)

Hittade felet till problemet med låg komp på 1:ans cylinder, kolven hade skurit så kolvringarna var helt inmosade i kolvringsspåren...  Kolven var väldigt repig på avgassidan. Tur som var så var inte cylinderväggen speciellt repig. Honade upp denna och monterade ny kolv med två ringar ist för tre samt så ha r nya kolven ett hål som pekar mot insugssidan. Dubbelkollade med firman i USA där jag köpt reservdelarna samt med ytterligare ett företag, och jodå, denna typ av kolv är en functional replacement för originalkolvarna. Har monterat ihop allt, bytte även impeller och alla packningar, membran, termostat etc och efter lite ytterligare pillande så fick jag igång motorn.

I övrigt ser motorn ut att vara i bra skick inuti, inga detonationsmärken i cylindertopparna, inga sotavlagringar utan ren och fin !

Den är extremt lättstartad och går mycket bra på tomgång och låga respektive höga varv däremot så bluddrar den och tvekar vid uppvarvning från tomgång till fullgas samt så tenderar den att stanna när man drar av från fullgas/varv. Om den stannar så startar den lika lätt igen.

Är det någon som känner igen problemet och kan tipsa om tex tändinställning etc.

Tycker att den spikar lite på fullgas = för tidig tändning tror jag. Kan en för tidigt ställd tändning bidra till att motorn tvekar vid gaspådrag ?

Mvh/Anders

PS. Bifogar en bild på en ful kolv



Senast ändrad av Rayman | 19 augusti 2009 | 17:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...