Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
martinradbo

Utombordare som ej går på alla cylindrar vid lågt varvtal

Rekommendera Poster

Yamaha 40 hk utombordare på en vanlig styrpulpetbåt. Börjar väl närma sig 20-års-strecket snart. Har gått som en klocka i nästan alla år, vinterunderhållet mycket begränsat (ibland byte drevolja, sötvattenkörd, tändstiftsbyte, lite infettning av rörliga delar men inte så mycket mer).

Har i år börjat gå väldigt knackigt på låga varv. Låga varv lika med 20-25 % av max.
Låter som att den ej tänder på alla cylindrar ordentligt men när man varvar upp så kommer den igång fint. Vid dessa låga varvtal så dör den väldigt ofta. Detta gäller både vid start och vid ankomst efter att ha kört den på högt varvtal i fem-tio minuter, den går alltså inte bättre ens när den är varm.

Har hittills gjort följande:
* bytt tändstift (gamla tändstift såg ok ut)
* inspektion av tändkablar (ser fina ut, ingen rost m.m.)
* Plockat ner och rengjort bränslefilter (dock ej särskilt smutsigt)

Problemet kan ju i princip bara vara tändning- eller bränslerelaterat. Funderar på att fortsätta med bränslepumpen, fördelardosa samt även tömma tanken för kontroll av att den inte är full av vatten.

Några idéer?

// Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade något liknande problem med min 30 hk Yamaha 91 års modell och det visade sig att ena tändspolen var paj. Hittade inte felet själv.

En annan sak du kan göra är att kolla alla jordningspunkter, även om det kanske är osannolikt om du kör alltid i sötvatten.

Har du verkligen en fördelardosa på en 20 år gammal Yamaha, är inte tändningen helt elektronisk ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpa på blåsan när du kör långsamt / på tomgång - går den bra när du stödmatar lite med bensin är det säkert soppapumpen som inte orkar dra på låga varv (membranet slut). Renoveringskit till min Mercury gick på en 150-200 riksdaler.

Hälsn

NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...