NormanC 0 Postad 23 Juni , 2008 Har problem med min johnsson 225 87a När jag lägger i växelläge o gasa på blir den orkeslös o gå oroligt tills den dör. sådär får jag försöka ett flertal gånger tills den dra som den ska. men även dom gångerna verka den orkeslös i början. den går klockrent på högre varv. utan felet verka endast bara vara just när man lägger i dragläge o precis ska börja köra iväg. Har testa att ger den choke o då funka den som den ska, så när man kör väldigt lugnt med den får man ger choke då o då om man hamnar i för lågt varvtal. motorn funkade perfekt innan vinterförvaringen ifjol och inget är skruvat med den sen dess. Testat med o bytt stift o kollat bränslefilter likaså väck på slang o tjuvluft. kan det vara skit i förgasarna? någon som vart med om samma symtom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koljan 0 Postad 24 Juni , 2008 Hej! Tömde du tanken i höstas? Blåste du ren förgasarna? En kamrat hade exakt samma problem förra veckan och det var vatten och smuts i förgasarna. Dessutom dränerade vi tanken och hade svåra problem med att få eld på blandningen som vi hade pumpat ut. Det kan vara värt att kolla dessa båda sakerna. Lycka till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NormanC 0 Postad 24 Juni , 2008 tackar tackar! nej jag blåste tyvär aldrig ur dem, men ska klart har detta i åtanke till hösten, pratade med en duktig maringubbe idag o han sa att bensinen är av så dålig kvalitet nu förtiden att det är inte ovanligt att det lagga igen munstyckena snabbt vid förvaring. han tyckte jag skulle kolla lågfartsmunstyckena som ska sitta längst ned på förgasarna. lossa dem o rengöra dem en i taget. återstå att se om detta ÄR felet.. återkommer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NormanC 0 Postad 5 Juli , 2008 har nu tagit bort d 2 munstyckena som sitter på varje förgasare och gjort dem rena. dessa var i fast läge hela tiden så behövdes ju inga justeringar heller, samt kollade jag bränslefiltret igen. vilket jag trodde min vän hade kollat upp då han sa det, det var fullt med skit. dock inget vatten vad jag kunde se. men massa skit var det samt något slemmigt. gammal bensin tror? är det så illa att jag kanske måste skruva isär förgasarna o rengöra kopparna med? båten sura igen o dör på låga varv o ryker väldigt mycket då man får tta o gasa ur den ibland, men dock återstå problemet med att jag måste ge choke då o då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nzungu 0 Postad 6 Juli , 2008 Har du separat oljetank? Jag har liknande problem med min motor ( 70 hk-97) och det är pumpen som inte orkar pumpa på ordentligt vid låga varv samt att den blandar i för mycket olja, enligt verkstan ett vanligt problem på Johnson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 7 Juli , 2008 bränslefiltret 99/100 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NormanC 0 Postad 7 Juli , 2008 köpa nytt sådant eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 7 Juli , 2008 Ett hett tips köpte ett nytt till min Yamaha 4T-F100 för 23:- på seasea, hade samma problem. MVH C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NormanC 0 Postad 7 Juli , 2008 Hej igen.. vart iväg ikväll o skruvat hela kvällen..lossat alla munstyckena igen o tömt kopparna på soppa. sög i bränslefiltret o nog var det massa skit i det igen. men inget vatten vad jag kunde se... därimot så tömde jag ur d 15 literna som fanns kvar i tanken idag genom att pumpa med blåsan. hällde ut en halvliters ramlösaflaska så nog vart det lite droppar vatten kvar i den. men efter att fyllt den till att börja med för att sen ställt undan den ett tag så vart det 6-7 cm vatten i den och bensinen verkade väldigt grumlig även senare då jag använde en flaska det vart 2 taktolja i innan så antar att där är problemet. men borde den inte gått dåligt på högre varvtal också då? iallafall så ska jag försöka suga upp dom sista dropparna som finns kvar med en slang imorgon. sedan prova att köra med en mindre tank bredvid. borde väl gå att hälla i en 5 liters dunk annars med lite k sprit o kör ur den en gång kanske. försten hur ser bränslefilterna ut med vatten av skiljare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 7 Juli , 2008 Bränslefilter med vattenavskiljare ser ut ungefär som ett oljefilter till en bilmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 8 Juli , 2008 Kolla med en aukt. verkstad innan du häller K-sprit i bensinen. har hört att båtmotorer och K-spri inte är förenligt. Om du istället för att succesivt öka gaspådraget när du skall starta, snabbt för gasreglaget till max och sedan minskar till önskad hastighet, får du samma problem då? Jag har liknande problem med min motor (Mariner 220 EFI) och har under några år försökt finna en lösning utan vidare framgång. Felorsakerna har sagts vara allt ifrån bränsle till tändning. Nu lever jag med problemet och kan genom mycket försiktigt (extremt långsamt) gaspådrag faktiskt undvika problemet med att motorn möar och tjuvstannar. Sen har jag ju alltid maxgas för att sedan minska att tillgå om jag är otålig :-) //Tuxedo Senast ändrad av tuxedo | 08 juli 2008 | 11:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NormanC 0 Postad 8 Juli , 2008 Tuxedo: Har ej testat detta, men felet kvarstår även om jag vart ute 1 timme o kört. så fåort man saktar ned o håller ca 5-6 knop börja den dumma sig. och kan säga att pg a detta är det ett helvette att lägga till vid bryggan där båten ligger. båda strömt o trångt. som tur är har ej 2 av de bredvidliggande båtarna ej kommit på plats ännu. men jag gissa iallafall tt det inte lär hjälpa då felet kvarstå även efter en lång tids körning. men ska precis ned o tömma d sista dropparna ur tanken. hoppas jag slipper skruva loss tanken. men återstå att se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NormanC 0 Postad 12 Juli , 2008 hej igen på er!... idag har jag vart ute o testat båten igen... verka gå bättre på tomgången nu.. något låg bara. men felet kvarstår.. det är samma problem fortfarande. Tuxedo: jag prövade som du sa att dra fullgas snabbt. o mycket riktigt så funkade det.. utan det verka bara vara just i början om man sega sig upp sakta. och ge man den choke då så gå den riktigt. jag har inte gjort något med tändningen ännu. men skulle vilja höja tomgången något. det kan inte vara tändningen som spökar tror? gå det inte att justera så att han får lite fetare blandning just vid de lägre varven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser