Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Eken

Ballast snipa

Rekommendera Poster

Hur många kg bly kan man lägga i fören egentligen? Är det bara att ösa på eller skall man fördela vikten i båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du lägga bly i fören?
Och vilken båt är det vi talar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Skilsö 23 snipa.. Blir väl bättre stabilare gång i sjön med ballast eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst blir det stabilare alltid. Men jag tror du får exprimentera med fördelningen lite. Det har jag fått gjort. Får jag för mycket i fören så blir min båt lite sämre att manöverera vid backning b.l.a. Har för mig att jag har c:a 700 Kg i båten som är 26 fot. Det gör en jäkla skillnad med bly i kölen även när man ligger still och folk går omkring på båten. Det finns en formel för det optimala nedblyningen har jag för mig... Har aldrig sett den själv dock. För mycket är inte heller bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag barlastade min snipa så att den flyter rakt på vattenlinjen som höjdes 7 cm.

Barlasten har jag lagt så högt och så långt ut i sidorna som möjligt midskepps.

Där gör den mest nytta för en behaglig gång.

Långt ner i kölen kan det bli en pendelverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det pendelverkan om man placerar barlasten långt ner i kölen menar du?

Segelbåtar har ju ofta järnköl som väger rätt mkt...Men de blir väl ingen pendelverkan då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du av masten på en segelbåt blir den som en klockboj.

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så långt tänkte jag inte:)

Så barlast långt ut mot sidorna är det enda rätta då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du i din fråga nämner att fören ska tyngas misstänker jag att du tycker aktern gäver ner sig för mycket under gång. Man kan göra tvärt om och lyfta baken med trimplan. Inte helt ovanligt på snipor. Det beror ju på vad du vill uppnå?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ha båten lite stadigare när man går på den samt att den kanske kan rulla ngt mindre i sidsjö. I Fören har jag redan tyngt ner den med lite mer vikt så där är jag ganska nöjd nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir den det även på motorseglare som ofta har snipskrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tex Winga 25 ms som man sett origgade blir som en klockboj då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga som helst funderingar på att lägga barlast i min båt, fast visst gräver den ner sig lite om man försöker dra upp den över 7-8 knop, inte så det stör. nu till min reflextion, om man skulle lägga 5-600 kilo bly i båten så torde väl farten minska betydligt och bränsleförbrukningen öka en hel del?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan är ingen motorseglare.

Det är en motorbåt man satt mast på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå pendelverkan.

Pendeln har sin egenfrekvens och så länge inte båten utsätts för precis pendelns frekvens blir den mer stabil. Så för det mesta bör den alltså bli stabilare.

Är masten av på båten blir den mycket ryckigare i sina rullningsrörelser.

Pendel i botten på båten eller vid sidorna är nog sak samma. Avståndet från tyngpunkten är det som är pendelns längd. Ju lägre pendel desto lägre frekvens.

För att få en båt som är följsam i vågorna ska man inte placera vikt i för eller akter. Vill man ha en båt som plogar genom vågorna ska man sätta barlasten i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pendelverkan på en segelbåt som ligger still verkar kunna bli extra stor, hela båten kan förvånansvärt lätt fås att uppföra sig som en häng-gunga. D.v.s det räcker att man sitter i båten och bara lutar överkroppen från sida till sida i rätt takt, så kan den fås att sakta börja rulla alltmer kraftigt. Beror väl iofs mycket på skrovformen också, ett liggande oljefat med köl är nog optimalt därvidlag.

Visa inte detta gungtrick för barn, även de kan faktiskt få en tvåtons segelbåt* att rulla - vid stillaliggande - bortåt /- 40 grader med sitt envisa medgungande. :)

Lite märkligt är, att gör båten bara den minsta fart genom vattnet så blir den genast mycket stabilare, även om seglen inte är satta. Varför är det så, egentligen?

Kanske kölens lateralplan avgör, där stort plan ger ökad inverkan för just fartens stabiliserande faktor? Uppenbarligen bromsar ju inte lateralplanet gungningarna effektivt då båtfarten är noll, men desto bättre annars?! Har man inget stort lateralplan - fallet för t.ex. motorbåtar - så märks inte detta båtfarts-beroende alls lika tydligt? De rullar ungefär likadant - vid små upprepade medrullnings-provokationer - oberoende av båtfarten?


Kanske kan man ha nån nytta av detta test på nåt sätt? Vad säger resonans-frekvensen om en båt egentligen?
Regalskeppet Vasa, där gjordes testet med 14 tvärskepps-springande soldater, sägs det. Hade resonansfrekvensen också nåt att berätta? Testresultatet ignorerades ju tyvärr i slutändan ändå, förvisso.

Hmmm....?? Båtlivet är fullt av små trevliga underligheter att fundera på, om man nångång riskerar att bli uttråkad !  Glad

(* I alla fall en Amigo 23:a, det har jag själv konstaterat. Olydiga barns busgung motgungas dessbättre lättare än de övertalas. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...